Bukefalos 28 år!

Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Tycker det är intressant att många inte byter hjälm efter tex fall men däremot byter annan utrustning ofta. Hjälm är ju det viktigaste i hela utrustningen och hellre byta en gång för mkt än för lite
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Tycker det är intressant att många inte byter hjälm efter tex fall men däremot byter annan utrustning ofta. Hjälm är ju det viktigaste i hela utrustningen och hellre byta en gång för mkt än för lite
Håller med dig, att snåla in på hjälmar verkar vara tyvärr vara en folksjukdom :crazy:
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Kl

Man kan också göra som jag gjorde när min hjälm var ny. Jag älskade min rosa hjälm och andvände den då inte på bråkiga hästar för stt den inte skulle gå sönder. :p

Så jäkls dumt att hälften vore nog, är ju på dom hästarna den behövdes som mest ;) :p
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Jag kan förvisso förstå om man blir snål med att byta hjälm om man envisas med att köpa hjälmar som kostar många tusenlappar, bara för att just den sorten är på modet. Jag är inte så säker på att en dyr hjälm nödvändigtvis är en säkrare hjälm, vilket väl ändå borde vara högsta prio...
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Jag kan förvisso förstå om man blir snål med att byta hjälm om man envisas med att köpa hjälmar som kostar många tusenlappar, bara för att just den sorten är på modet. Jag är inte så säker på att en dyr hjälm nödvändigtvis är en säkrare hjälm, vilket väl ändå borde vara högsta prio...

Jag hade en ganska dyr hjälm (2900 kr) och fick pengar från If till en ny (minus självrisk förstås).
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Såvitt jag har förstått så finns det hjälmar som kostar mer än dubbelt så mycket som din. Och inte alla får ut på försäkringen...
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Såvitt jag har förstått så finns det hjälmar som kostar mer än dubbelt så mycket som din. Och inte alla får ut på försäkringen...

Javisst gör det det, det finns ju dom som kostar 5 ggr så mycket, det var därför jag skrev ganska dyr. Och då är det ju ännu mer värt att man kan få via försäkringen. Om man får ut på försäkringen får man väl kolla upp, det är ju bara att ringa sitt bolag och fråga hur dom brukar göra. Och jag tror att det är jättemånga som inte ens vet att man har chans att få från sitt bolag. Själv hade jag inte haft en tanke på det om jag inte hade haft en kompis som hade fått ersättning för hjälmen. Och så gäller det ju att man har en olycksfallsförsäkring också.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Det är ju mycket viktigare att ha Kingslands senaste dunjacka eller ett nytt Döbert-träns... ;)

Ja det jag vänder mig mot är vissa personer som inte ville köpa ny hjälm trots att detta behövdes men hellre köpte andra saker tex kläder som inte var nödvändiga. Anledningen var att det var tråkigt att köpa hjälm.
Bara att hoppas att de inte råkar ut för olycka med hjälm som kanske inte fungerar.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Hur hårt ska man slå i för att hjälmen ska ses "förbrukad"? Jag har ramlat av ett antal gånger, men har nog bara hamnat på huvet en gång. Dock så var det inte i farten jag flög av då så det var inget hårt slag mot marken..
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Hur hårt ska man slå i för att hjälmen ska ses "förbrukad"? Jag har ramlat av ett antal gånger, men har nog bara hamnat på huvet en gång. Dock så var det inte i farten jag flög av då så det var inget hårt slag mot marken..

Ingen aning, jag ramlade av i galopp och slog bakhuvudet i backen. Jag uppgav detta i min skadeanmälan och fick svar från If inom några timmar att jag skulle få pengar för hjälmen. Ca 3 dagar senare satt pengarna på mitt konto.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Flickans hjälm är en GPA och hon har själv köpt den och kan inte på några villkor tänka sig att slänga den...Tror att försäkringsbolaget bara täcker typ 100 euro. Måste kolla.
Detta kan man ju förstå. Om de skulle betala hjälmens värde skulle det bli många svindyra hjälmar att betala.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Ingen aning, jag ramlade av i galopp och slog bakhuvudet i backen. Jag uppgav detta i min skadeanmälan och fick svar från If inom några timmar att jag skulle få pengar för hjälmen. Ca 3 dagar senare satt pengarna på mitt konto.

Fick du ersättning för hela hjälmens värde?
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Tackar, ska kolla med försäkringsbolaget. Kanske de vill ha hjälmen om de ersätter nåt.

(jag såg ditt svar innan det togs bort :-)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 278
Senast: JennyLz
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp