Hur vet man?

MissFideli

Trådstartare
Jag har kört buss i över 14 år, älskar det :love: Det var mitt drömjobb, så jag har inte direkt tänkt ut nått annat att göra.

Men jag börjar tröttna på saker runt om, dvs arbetstiderna, branchen osv.

Så jag börjar fundera på vad jag skulle vilja göra i stället, men kommer inte på nått :crazy:

Hur vet man vad man vill göra? :confused:
 
Sv: Hur vet man?

Jag håller med dig, hur vet man egentligen vad man vill göra? Själv gled jag bara på ett bananskal in på vårdyrket och fortsatte resan den utstakade vägen till att utbilda mig till sjuksköterska. Det var inte direkt det yrket jag drömde om som barn! Hade aldrig några funderingar kring att bli det ens vid gymnasievalet. Men det känns helt j**la rätt! Så för mig fungerade det att bara glida med och ta de chanser som erbjuds. Nu är jag bara 24 år så det är väl inte omöjligt att det kommer bli att byte yrke igen så småningom, men det tar vi då, när tillfälle erbjuds :)
 
Sv: Hur vet man?

Det finns ju intressetester på arbetsförmedlingen, där man kan få lite tips.
 
Sv: Hur vet man?

Jag funderar på samma sak! Vad ska man göra - jag kan ju inget annat.... Har jobbat i samma bransch i nästan 20 år dock på flera olika företag, men nu står mig braschen upp i halsen! Det är inte lätt att slå sig in i en annan brasch heller eftersom många prioriterar just braschvana vid anställning.... :crazy:
 
Sv: Hur vet man?

Bra fråga! När jag sa till rektorn på skolan jag jobar på att jag pluggat sedan jag var 19 och är 33 nu så reagerade hon rät mycket och utbrast 14 år??!?!!!

Det fick mig att räkna åren liksom, jag har inte tänkt på hur mycket det varit. Men på frågan vad ska du bli när du blir stor kan jag inte svara på. Inte mer än "klokare".
 
Sv: Hur vet man?

Man frågar alla man känner massor om deras jobb och undersöker vad som faktiskt finns. Själv hittar jag saker jag vill jobba med överallt, problemet är att välja. Valde därför ngt där jag lätt kan ändra inriktning, för att lättare tillgodose mina spridda intressen. :)
 
Sv: Hur vet man?

Hur vet man vad man vill göra? :confused:
Jag tror inte att man vet. Jag gör inte det i alla fall. Därför får man testa på en massa grejer och se hur de är. Ibland trivs man och ibland inte.

Ibland blir man förvånad själv över hur bra man trivdes på ett jobb man aldrig trodde att man skulle trivas på.
 
Sv: Hur vet man?

När jag gick i gymnasiet fanns det en bok/broshyr med massa yrken i och en kort förklaring vad de innebar. Satt mycket med den och efter uteslutande av en hel del kunde jag undersöka de som var kvar närmare. Nu var ju tanken i det läget att jag skulle läsa vidare, men principen funkar nog även om det inte är tanken.
Vet inte om denna typ av info finns kvar, jag fick den av syo-konsulenten.
 
Sv: Hur vet man?

"Välja yrke" heter den och är utgiven av SACO. :)
Jag sitter med en i väskan just nu, supersvårt att välja! Just nu lutar det mot lantmätare eller jurist.
 
Sv: Hur vet man?

Det vore ju det bästa, men inget som jag kan komma på. Fått förfrågan om jag kan tänka mig att jobba med personalplanering, men att ha hand om över 700 förare varav väldigt många timanställda känns för tråkigt. Det handlar för mycket om att jaga folk, inget jag vill. Resten behövs det utbildning till tror jag.
 
Sv: Hur vet man?

Kollat upp det och tydligen är arbetstiderna sämre på turistsidan. Svårt att få heltidsjobb och svårt när man som jag har djur dom gör att man inte kan sova borta osv.
 
Sv: Hur vet man?

Mmm... Jag är lite för feg för att släppa en trygg fast anställning för nått jag inte vet om jag vill jobba med dock. Det är lite för stor chansning, trivs jag inte så kan jag ju istället bli sittandes med ett jobb jag vantrivs på bara för att inget annat finns.
 
Sv: Hur vet man?

Jag har funderat mycket, en vecka vill jag göra en sak, nästa vecka vill jag göra nått annat. Lite därav tråden, bussförare är det enda jag vet att jag vill jobba som, resten är olika från vecka till vecka typ. Jag är dock en sån som har svårt att bestämma mig.
 
Sv: Hur vet man?

Till er andra: Tack för alla svar!! :bow: Känna skönt att veta att man inte är ensam :p Jag får fortsätta koll runt helt enkelt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 655
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 764
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp