Bukefalos 28 år!

hur vet man

G

Gina

hej!
Jag har precis skaffat mig en liten golden tik. Har läst sa himmla mycket nu om HD och att det är vanligt bland golden. Är jätte rädd för det nu :( Hur och när märker man sant om hon har det? Kan jag göra nat för att förhindra det? Har ingen aning om hennes föräldrar sa jag kan inte veta om hon har det i släkten.
Kram
 
För det första - dumt å köpa hund om man inte har koll på föräldrar mm!
Man höftledsröntgar vid ett års ålder och får då domen. Du kan inget göra, d är medfött dock finns d mycket å göra för en hund som man har diagnos på, inte för att d kan bli bättre men man kan skydda hunden från å märka av d...
 
Kan du inte fråga uppfödaren nu om höftledsstatus på föräldrarna? Det kan vara bra att veta. Du kan inte förhindra att hunden får hd eftersom det är en genetisk faktor inblandad med det finns en del som du kan göra för att det kanske inte ska bli värre. Var nogrann med vad du ger för foder till hunden, det ska vara ett valpfoder speciellt avsett till storvuxna hundar, sådana som väger över 25 kg som vuxna. Se till att inte överutfodra hunden och låt den absolut inte bli överviktig! Motion efter hundens egna önskemål, undvik monoton och slitsam träning som cykel eller drag.
HD är ju tyvärr multifaktorellt och även om föräldrarna är friröntgade kan din hund ha hd i alla fall.

Hoppas det går bra, men ett tips till nästa valpköp är att kolla föräldradjurens hälsostatus vad gäller rastypiska sjukdomar.
 
Om din hund har stamtavla kan du gå in på "Hunddata" på SKK:s sida och kolla upp föräldradjuren. Är det en valp/unghund som du har köpt rekomenderar jag dig att behandla hunden som om den har lindrig HD tills dess att den är ca 1,5 år och då röntga den för att veta HD status. (läs på den andra HD-tråden)

Även en hund med lindrig HD kan få ett långt och lyckligt liv bara man tar hänsyn till hundens förutsättningar i träningen. Varierad träning, god muskelmassa och lagom hull låter hunden hålla länge.

Mvh
Duvan
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 509
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 666
Senast: Vovve
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 888
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 050
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp