Hur veta vilken bomvidd?

Merwen

Trådstartare
Jag har jättedålig koll på det här med sadlar och storlekar. Jag ser om sadeln ligger hyffsat eller helt åt skogen, men någon expert är jag inte. När vi har köpt sadlar så har det varit av bekanta, så vi har lånat hem sadeln och provat, sett om den legat bra utan att ha någon koll på stl (jag har även låtit andra som har bättre koll än jag kollat så att det ser okej ut).
Jag har alltså ingen koll alls om vilken bomvidd min häst har. Så nu funderar jag på om det finns nått vis man kan mäta det på själv, så man får ut på ett ungefär? Så att jag inte gissar hejvilt när jag köper och så blir det helt fel så att jag måste skicka tillbaka..:angel::p
Sen undrar jag även om nån har nått tips på märken som skulle kunna passa på den här ryggen?

imag0314_159991053.jpg

Sv: Hur veta vilken bomvidd?

Man börjar prova en storlek och märker om man behöver bredare/smalare eller om man behöver ett helt annat märke (och då får man prova sig fram med det nya märkets bomvidder)
Att köpa en sadel utan att ha ha en aning om vad som passar är bara dumt, anlita istället någon duktig sadelmakare/utprovare som kan hjälpa dig.

Ja, självklart är det dumt att köpa en sadel utan att ha en aning om stl, det är därför jag undrar om det går att mäta själv, så att man får koll på ungefär vilken stl som behövs :)

Du kan mäta hur bred din häst rygg är i grader. Det är lättare eftersom att bomvidd 31 hos ett märke kan motsvara 33 hos ett annat. Vet dock inte precis hur man gör detta men mitt råd är att ta ut en sadelexpert som gör det åt dig. Oftast är det inte så dyrt att ta ut en licenserad och duktig sadelutprovare :)

Ja man kan ju mäta gradtal, men det är egentligen bara nödvändigt om manhar en mycket bred häst, för då finns det många märken som inte ens är värda att prova iom att de inte tillverkas i så breda bomvidder. Din häst ser däremot högst normalbred ut så det är ingen idé att göra det.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka