Hur viktigt är det med foderstat och analyser egentligen?

S

smeagol

Hur viktigt är det med foderstat och analyser egentligen? Hästen äter ju maten i vilket fall som helst.
Vad kan hända om hästen får sk. "fel" mat eller mängd? osv..
 
Jag resonerade som du ungefär. Jag var totalt okunnig om foder.

Jag började läsa och lära mig och nu skulle det vara helt otänkbart för mig att bara ge mat på måfå.

Alla i vårt stall utom en tjej var med och delade på en höanalys. Hon tyckte det var onödigt. Det visade sig att det var extremt lite protein i det höet. Nu tryter mina kunskaper lite, men jag antar att ju mer man rider och träna ju mer kommer hästen att bryta ner sina muskler, isället för att bygga upp dom. Man kan ju förstöra hästen för livet!

Vi fick stallägarna att byta ut höet och den nya analysen är ivägskickad.
 
Hästen blir för tjock/smal, tappar muskler, blir för pigg/slö att rida, sätter inte muskler fast den rids ordentligt, skadar sig lättar pga att mineralbalansen är fel och kroppen tar av sitt förråd = skelettet, hästen får foderrelaterade problem som kolik, korsförlamning, fång mm.
 
Men jag då.
Jag har mina hästar till ridning i skogen och träning på ridbana för min egen skull för jag tycker det är kul.
Men jag tävlar inte..

Mina hästar blänker i hårremmarna, har god aptit, är pigga att rida men inte heta, dom sätter muskler (dom ser inte ut som belgian blues men så tränar jag inte så mycket heller). Dom är fina i hullet - nu lite mer åt det tjocka hållet efter betet men absolut inte feta.
Hästarna är i god kondition osv...

Jag har inte gjort någon höanalys någonsin (har haft min äldsta häst i sju år och den andra i två år).
Har provat mig fram lite vilket som funkar bäst.

Just nu ger jag båda mina fibergi bas. ungefär två liter.
Håller på och fodrar upp dom på det här.. två liter är ju inte lika mycket som 2 kg.

Sedan har dom fri tillgång på hö..

Har jag bara haft tur då genom alla år att mina hästar ser så fina ut?
 
Tja, du har väl förmodligen haft tur och fått hö som innehåller hyfsat bra proportioner med energi och protein för att foderstaten ska bli "okej".
(förutsatt att du HAR öga för att se när hästarna mår bra, är i gott hull och välmusklade - TYVÄRR finns alldeles för många som TROR sig se detta och när man ser hästarna blir man MÖRKRÄDD då hästarna inte alls är så fina som de påstår...)
MEN, det går inte att se utifrån hur t.ex mineralbalansen i kroppen ser ut. Har höet t.ex innehållit för lite kalk, så att fosformängden i totalfoderstaten blivit för hög i fårhållande till kalken, så kan du ha hästar med VÄLDIGT sköra skelett... (för låg Ca/P-kvot gör att skelettet urkalkas, ÄVEN om mängden kalk i sig är tillräcklig)
Och detta märker du nog inte förrän du står med en häst med en massa frakturer som inte vill läka...

Jag fodrade också med ögonen förut, men med ökade kunskaper har jag insett hur viktigt det ÄR att pållarna får rätt foder. OAVSETT om man tävlar med dem eller bara rider i skogen! Alla vill vi ju ha friska och hållbara hästar, eller hur? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp