Hur viktigt är ägarbeviset?

T

Thes69

När vi köpte vår Connemara så sa säljaren att den de köpte av (som jag förstod uppfödaren) hade tappat bort ägarbeviset. De vi köpte av hade inte brytt sig om att skaffa ett nytt. Vet att vår häst finns i registret hos Connemara Sällskapet (man kan ju söka på namn osv) så nu undrar jag, hur viktigt är det att man har ett ägarebevis? Vi har passet och underskrivet köpeavtal. Som jag förstod på säljaren skulle det kosta 500 kr att skaffa ett nytt och det kan jag tycka är en OK summa, men kanske inte om ägarbeviset inte fyller någon som helst funktion om ni förstår vad jag menar. I daxläget är hästen tänkt till enbart hemmabruk, alltså ingen tävling även om hästen skulle fixa det, men ryttaren har inte den erfarenheten..än iallafall :D

Sv: Hur viktigt är ägarbeviset?

Ägarbeviset är ditt bevis på att du äger hästen, så jo det är ganska viktigt.

Jag fattade det precis som du skriver, att ägarbeviset är beviset för att du äger hästen. Försökte förstå det där med lagfart och då var det tydligen liktydigt med ägarbevis för hästen :angel:

Jag vet inte faktiskt. Men jag vet att det tog ett litet tag innan jag skickade in ägarbytespapper + pass för tant, men jag ägde ju henne ändå. Lillemans pass (med ägarbytespapper) fick jag först nu, nästan ett år efter inskick.Då var han ju iofs nyfödd men jag ägde inte mamman utan köpte honom som nyfödd. Men han har ju varit min ändå och det har man vid behov kunnat visa med hjälp av köpekontraktet.

På mina ägarbytespapper står det bara 'skyddad identitet2' på mig som ägare, så det kan ju bli lite spännande om man nån gång ska sälja kanske. Hur bevisar jag att jag är just 'skyddad identitet 2'? Men det är lite OT, sorry

Ägarbeviset är precis som det låter, ett papper som visar att DU äger hästen.
Köper du en bil begagnad av Nisse så får ni bägge skriva under och skicka till Bilregistret (Transportstyrelsen heter det väl nu?) och sen får du nya papper på att du äger bilen.
Samma sak på hästen. Bägge parter skriver under ägarbeviset, skickar till rasförbundet och du får ett nytt ägarbevis med ditt namn på.
Passt däremot ska alltid följa med hästen, både vid tävlingar, uthyrning, fodervärdar etc. Det bevisar inte på något sätt att du äger en häst, bara för att du har dennes pass.
Kontakta omgående SCS och ta reda på vem som äger / ägde hästen du köpt och få rett ut det hela.
Lycka till!

Tack alla för svar. Jag har skickat ett mail till SCS och frågat hur jag ska göra, men det är väl semstertider så jag får kanske vänta på svar ett tag.

Jag tycker du ska se till att få ett ägarbevis, för även om det kommer till användning väldigt sällan så kan du ge dig den på att du kommer att behöva det om du inte har det. Det är beviset på att du äger hästen, även om du har ett köpekontrakt.

Nej ägarbeviset ska du förvara hemma hos dig.

Däremot ska passet alltid följa hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 378
Senast: athena
·
J
Islandshäst Är det något särskilt som ska göras när en islandshäst byter ägare??? När jag köpte min häst så skrev vi kontrakt, jag fick passet...
Svar
12
· Visningar
6 142
Senast: Johanna-79
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 645
Senast: skuggi
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
1 026
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025