Hur viktigt är det att en sele sitter perfekt?

Red_Chili

Trådstartare
Det är sk*tsvårt att hitta en sele som sitter bra på min unghund Wahidah. Jag har letat i hela världen (känns det som) och idag först hittade jag en sele som passar min gammeltant! Jag är fortfarande förvånad över att den satt bra :p

Jag har gått till olika djuraffärer, provat alla olika selar som de har osv. På unghunden sitter ingenting bra - för hon är inte tillräckligt bred i fronten.

Det var en sån här sele som satt bra på gamlingen, och jag har varit ute efter något liknande till Wahidah.
14e67ef02554f64669dcf2c3b9af594b.image.300x300.jpg

Problemet är att bandet som går "fram under halsen" blir för långt. Det glappar, selen åker lite bakåt eller så stryps hunden nästan.

Jag vill ha en nylonsele. Jag vill att det ska gå att ha den när jag spårar med henne.

Är det "katastrof" om selen inte sitter perfekt, om den glappar där fram? Finns det någon modell som kan passa bättre än... allt? :crazy:

Sv: Hur viktigt är det att en sele sitter perfekt?

Selen jag har till liten gul glappar fram, och jag upplever inte att det stör honom. Sen beror det säkert på vilken typ utav hund det är, jag kan ta på honom vad som helst och han traskar omkring utan bekymmer.

Jo, Wahidah är likadan, hon bryr sig inte om någonting (förutom bandage på tassarna.. men en sele sitter ju inte där :p) och kan ha täcken som sitter "hur som helst", munkorgar osv utan att reagera.

Jag tror inte att det skulle störa henne om selen satt "icke perfekt", utan tänker mest att det kanske är dåligt för kroppen på något vis om selen sitter lite knasigt.

Det finns ju massa selar som är mer anpassade för vinthundar ju. Fungerar ingen av dom? Har sett massa whippetar som har sele som går mer bakom bröstkorgen så att säga. Ehum. Svårt att förklara men du lär ju veta vilka jag menar. :p

Det kan jag inte tänka mig, om man ska spåra är det ju inte så länge ändå för det mesta, och det är ju inte så att de drar en massa vikt i den. En dragsele eller WP sele däremot är ju betydligt viktigare att de sitter rätt :)

Det finns ju massa selar som är mer anpassade för vinthundar ju. Fungerar ingen av dom? Har sett massa whippetar som har sele som går mer bakom bröstkorgen så att säga. Ehum. Svårt att förklara men du lär ju veta vilka jag menar. :p

Du menar en sån här sele?

sele_mumin.jpg

De är nog inte helt bra att spåra i, tror jag, och tja, det känns som om den enda fördelen med dem är att hunden inte kan komma loss :p Annars ser den ju ut att vara duktig på att strypa hunden fram och dra åt obekvämt bak (om den nu backar).

Hm.. Du har nog rätt i det. Jag ska åka till djuraffären och köpa den där selen till gamlingen om någon dag. Då får jag väl ta med mig Wahidah och leta upp den som sitter bäst och köpa den. Det var ju inte mycket knasigt den satt, det var bara inte lika perfekt som på Zala.

Jag vet inte riktigt... De jag har provat har suttit helt åt helvete, men de har jag nog bara provat på Zala, som har mycket större bröstkorg än Wahidah. Jag får ta och testa alla sådana på W också och se om någon sådan kan sitta bra!

Jag hade testat Y-selen. Tycker att den sitter mycket bättre på de flesta hundar och verkar störa mindre än bröstselarna. Annars är ju alltid ett spårhalsband alternativet till en sele.

Är ett spårhalsband något annat än ett vanligt halsband? eller är det bara "ett vanligt halsband som inte har någon strypeffekt"?

Hunden har ju ingen direkt vikt i selen när den spårar så det är säkerligen inga problem om den inte sitter perfekt. Men det är väl inte så trevligt för hunden om den får strypeffekt såklart.

Det hade varit SÅ mycket enklare att knyta fast ett snöre i svansen på hunden! Tänk vad mycket trassel med sele man sluppit då! Mina damer har ju dessutom lång päls på undersidan av svansen, så jag skulle kunna fixa inbakad fläta :angel:

Men tja, så länge hon inte blir strypt eller stör sig på selen borde det alltså vara lugnt. NÅGON sele som fungerar borde man ju hitta då! Jag ska ge det hela ett nytt försök nu i veckan.

. Jag har letat i hela världen (känns det som) och idag först hittade jag en sele som passar min gammeltant! Jag är fortfarande förvånad över att den satt bra :p

:

Det var nog för att du var i en sån superproffsig affär.;)

Det var nog för att du var i en sån superproffsig affär.;)

Oh ja, det var det garanterat ;) Jag kanske kommer förbi imorgon igen för att köpa den (annars blir det i övermorgon). Träffar jag dig då med? :p

Ska man alltiod ha sele på hunden så tycker jag de som är som ett x över ryggen är bättre. De stör inte rörelsefriheten fram. Det är en sån som Fragile visade jag menar!

Min lille går alltid i sele och han är lite speciellt byggd, men jag tycker inte det gör något att den glappar lite fram. Det stör honom inte :)

Hunden har ju ingen direkt vikt i selen när den spårar så det är säkerligen inga problem om den inte sitter perfekt. Men det är väl inte så trevligt för hunden om den får strypeffekt såklart.

Finns hundar som verkar lägga mer vikt i selen än vad dom egentligen väger :angel:

Jag har en sådan sele till min småjyckar, den är rejält förstor i fronten även på minsta storleken så jag har klippt av den och sedan sytt in den. Den ser precis likadan ut men är kortare i fronten

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 168
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 452
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka