Hur viktigt är det att en sele sitter perfekt?

Sv: Hur viktigt är det att en sele sitter perfekt?

Och den där remmen mellan frambenen antar jag att man kan korta och länga "hur mycket som helst"?

Det stämmer. Likaså väljer du ju själv vilken typ av halsband du har på hunden. Jag kopplade på kedjan (genom båda ringarna) nu när jag bara var nere och tog bilderna.

När jag hade problem att hålla i spåret, hade jag kedjan men efterhand som han gick lugnare så har jag gått över till ett mjukt Hurttahalsband. Fungerar toppen!

Det låter jäkligt bra!

Nuuu misstänker jag dock att mitt problem med sele kanske har löst sig! :eek:

Jag invigde Zalas sele igår bara för att se lite mer ordentligt hur det blev när hon gick runt med den under en rastningsrunda.
Kom sedan på att Zala och Wahidah faktiskt många gånger kan ha samma täcken, de sitter bara lite olika på de olika hundarna.

Såå jag provade Zalas sele på Wahidah och visst, den ligger liite längre bak på manken än på Zala och den är liite stor "där fram", men spänner man åt den kring magen så borde det ändå bli rätt bra. Selen verkar inte hamna så långt bak att den ligger fel och den ligger inte heller uppe på skulderbladstopparna. Den hamnar nog inte heller så långt ner att den stör hennes frambensrörelser, tror jag.

Jag ska därför testa idag, att bara dra åt bandet under magen på Zalas sele och kolla hur det blir. Jag ska se till att fotografera också och lägga in bild här, så får ni se hur det ser ut :p

Jag har varit så inne i mitt tänk att selen måste sitta helt perfekt, att jag inte ens tänkt tanken på att de kanske kan ha samma sele eftersom de trots allt är väldigt olika i kropparna. :o

Vet en tjej som syr jätte bra selar anpassade för vinthundens speciella kropp.
Kan förmedla kontakt om du vill. Kostar ca 300-350:- och är då specialsydd efter Waha.

Jag har också en bötchersele, min har en rem som går ryggen också som kan knäpper fast i nacken. På Limbo som var dragig i spåret satt den mycket bättre än modellen Grå har - den åkte bara på sidan.
Jag använde storlänkat stryp och knäppte två random ringar så strypeffekten inte användes.

Såhär ser selen ut när den sitter på Wahidah.
Jag vet inte.. Är det bra eller inte och gör det något att bandet "där fram" är lite långt?

dsc_7772-copy_102069302.jpg

Det är sk*tsvårt att hitta en sele som sitter bra på min unghund Wahidah. Jag har letat i hela världen (känns det som) och idag först hittade jag en sele som passar min gammeltant! Jag är fortfarande förvånad över att den satt bra :p

Jag har gått till olika djuraffärer, provat alla olika selar som de har osv. På unghunden sitter ingenting bra - för hon är inte tillräckligt bred i fronten.

Det var en sån här sele som satt bra på gamlingen, och jag har varit ute efter något liknande till Wahidah.
14e67ef02554f64669dcf2c3b9af594b.image.300x300.jpg

Problemet är att bandet som går "fram under halsen" blir för långt. Det glappar, selen åker lite bakåt eller så stryps hunden nästan.

Jag vill ha en nylonsele. Jag vill att det ska gå att ha den när jag spårar med henne.

Är det "katastrof" om selen inte sitter perfekt, om den glappar där fram? Finns det någon modell som kan passa bättre än... allt? :crazy:

Jag hade samma problem till mina greyhounds.Jag har två olika modeller ifrån Jeckson .Hon mått syr och selarna sitter kanon och är utformade till just vinthund.ÄLSKAR dom och kanon priser .Sitter lika bra i koppel eller om hunden är lös http://hem.passagen.se/jeckson/

Dom såg bra ut!
Tycker att det vanligaste problemet med sele till min Whippa är att bröst-remmen sitter för högt och trycker mot halsen, där vill man ju inte att draget skall hamna. Såg att båda hennes sel-modeller inte gjorde det:bump:

Dom såg bra ut!
Tycker att det vanligaste problemet med sele till min Whippa är att bröst-remmen sitter för högt och trycker mot halsen, där vill man ju inte att draget skall hamna. Såg att båda hennes sel-modeller inte gjorde det:bump:

Om det är "jeckson" selar du talar om är dom utformade för vinthundar ( men kan mått sys till alla raser) och sitter kanon.Jag har testat dom mesta modeller som går att köpa i affär till mina hundar och alla sitter kasst.Nu har jag promenadselar när vi ska på kiss promenad och dubbel T-back till längre turer.Älskar dom som sagt.Men ena hund har lyckats ta sig ur det mesta men dessa selar kommer hon inte ur

Rekomenderar också jeckaselarna.
Väl värda varenda krona. Skulle rekomendera en T-back till spår eftersom de "tål" lite mer drag än x-backen även om x-backen sitter bättre.
Rekomenderar dock inte spårhalsband till vinthund eftersom de gärna tynger ner huvudet lite på de klena långhalsarna och stör mer än det hjälper.
Personligen gillar jag inte alls den "vanliga" typen av spår/cykelsele, tycker knappt att de passar på någon hund. Vi har jägarsele till jämten, hurtas y-sele till tysken och spårhalsband till labben. Fröken tarm spårar helst lös :D

Rekomenderar också jeckaselarna.
Väl värda varenda krona. Skulle rekomendera en T-back till spår eftersom de "tål" lite mer drag än x-backen även om x-backen sitter bättre.
Rekomenderar dock inte spårhalsband till vinthund eftersom de gärna tynger ner huvudet lite på de klena långhalsarna och stör mer än det hjälper.
Personligen gillar jag inte alls den "vanliga" typen av spår/cykelsele, tycker knappt att de passar på någon hund. Vi har jägarsele till jämten, hurtas y-sele till tysken och spårhalsband till labben. Fröken tarm spårar helst lös :D

:D hejsan vintra=Tira

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 172
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 457
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?