Hur viktigt är det att en sele sitter perfekt?

Sv: Hur viktigt är det att en sele sitter perfekt?

Hm, ang "whippetselen". Förvånar mig att du säger att den ser ut att "strypa" fram till då du träffat min hund med likadan sele ;P Nej, stryp är över huvudtaget ingenting för oss! Och selen stryper absolut inte om den sitter rätt. Och klämma åt runt magen gör den bara när hunden försöker backa, som sagt.

Jadå, jag har sett den selen både på din fyrbening och på massor av andra hundar! Men jag är skeptisk till att använda den själv, just när jag spårar. Då ska de ju ändå gå med nosen i backen hela tiden osv.

Är ett spårhalsband något annat än ett vanligt halsband? eller är det bara "ett vanligt halsband som inte har någon strypeffekt"?

Sparhalsband-011_231.jpg

Det är i regel ett brett halsband med en fast lite tyngre ögla som gör att halsbandet roterar neråt och linan hamnar under magen. Går viltspårskurs just nu och majoriteten av deltagarna och instruktörerna använder dem. Vi som har selar av olika slag är minoritet

Själv började jag med Y-sele men min hund var så het på vanligt bruksspår att jag inte kunde hålla ner farten så jag skaffade en bötchersele och sedan den dagen den började användas så går allt lugnt och prydligt till ute i spåret oavsett vad det är vi spårar :love: :bow: :love:

Vetu Ninni, du tycker väl om att sy? Du kan ju sy en som passar! Eller köpa en helt ny och sy om den helt enkelt. Finns säkert mallar på nätet som kan hjälpa om man letar. Jag har många vänner som sytt om vanliga selar för att någon del varit för stor eller för liten och inte hittat något som passar bättre.

Är det spåra du ska göra med selen alltså? Jag har fått en lite för liten spårsele till Cerberus som vi har när vi spårar. Vi spårar ju bara korta stunder och inte särskilt ofta, och han drar ju inte eller så utan hade egentligen nästan lika gärna kunnat vara lös. Han är inte ett dugg brydd om att selen är lite för litet och han blir inte strypt så att det påverkar andningen eller nåt. Ska man däremot ha selet till vardags så skulle jag vara betydligt mer noggrann med att det passade bra.

Jaså! Såna halsband har jag aldrig sett (tror jag). Hur gör man med linan då? Låter man den gå under magen mellan benen?

Jag har funderat på det där med att sy! Meen, jag är tveksam till om jag kan sy så bra att selen faktiskt håller.. Annars är det absolut ingen dum idé!

Yep, det är spåra jag ska göra :D Har hittat flera människor nu som jag kan spåra med också, så att jag verkligen kan komma igång! Båda damerna ska få spåra och jag ska börja nu i veckan (måste bara lösa problemet med sele först) :bump: (Jag är galet taggad :o)

Det låter bra att han inte är påverkad. Jag tror inte att Wahidah skulle bli det heller, och jag kommer ju oavsett modell osv inte ha någon sele som är så liten att hon får svårt att andas. Tänker inte heller använda selen till vardags, utan som sagt var, ha den vid spårning (och kanske vid LC, för att slippa massor av ryck i halsbandet).

Hade svårt att hitta sele till min kille oxå i bröstmodell. Han är dessutom väldigt känslig för att saker inte sitter som det ska så jag hittade denna kombisele som fungerar utomordentligt bra på honom.

http://www.dogman.se/hund/selar/kombisele-gron-l.html

Jag ska kika även på sådana (och liknande modeller).
Jag får helt enkelt ge alla modeller en chans och inte snöa in på att jag fått för mig att en viss modell av sele är bättre än andra.

Kan inte en bötcher-sele funger då?

Eller en uppsydd nome-sele från ex Dragråttan?

Två HELT olika selmodeller, men båda med sina klara fördelar!

/Swat

Men du ninni nog har du väl sett de här selarna? De ser ju ut att sitta underbart bra:laugh: Lånade bilden från vinthund.net
4169557508_b690865b95.jpg

Jag lyckas inte förstå hur en bötcher-sele ska sitta osv när jag ser den på bilder :o Så jag har ingen aning om hurvida det kan fungera eller inte..

En uppsydd nomesele har jag funderat på, men är tveksam till om jag verkligen vågar beställa utan att kunna prova selen.

Jo, sådana selar har jag sett - på bild! Jag har aldrig sett dem i affärer osv och förstår inte vart man kan få tag på dem.

Idag har jag stött på en liten nitlott.. Åkte iväg med en vän till en djuraffär, hittade en sele som verkade sitta jättebra på Wahidah, om man bara spände åt den runt magen (det gjorde jag inte i affären..). En sån där Hurtta Y-sele

Jag blev jätteglad och skyndade mig till kassan, åkte iväg en bit och gick på promenad. Fick då för mig att testa selen mer ordentligt.. DÅ insåg jag att när jag spände åt bandet runt magen så började selen sitta helt katastrofalt uselt. Provade även att "dra lite" i den för att se hur det skulle bli, men det blev ännu värre.

Såå i alla fall den Y-selen var absolut inget att ha. Zalas vanliga Hurtta-sele passade bättre, men var något stor... Den var 90cm och storleken som är "snäppet under" verkar vara 70cm. Finns det verkligen inte 80cm på den? :confused: För det tror jag faktiskt att hade kunnat fungera.
Imorgon ska jag åka till affären igen, lämna tillbaka selen jag köpte till Wahidah idag och prova allt annat de har - och prova det NOGA...

När jag spårade med min borzoi hade jag en Y-sele (inte Hurtas) som passade henne mycket bra.

Annars är mitt tips:

Åk till en sadelmakare/skomakare. Ta mått på hunden. Låt dem sy en sele som passar från början, men där varenda :devil: rem för säkerhets skull är reglerbar. Behöver inte bli snordyrt.

Jag lyckas inte förstå hur en bötcher-sele ska sitta osv när jag ser den på bilder :o Så jag har ingen aning om hurvida det kan fungera eller inte..

Bötcherselen knäpper du i halsbandet sedan löper remmen ner mellan frambenen. Den stora "öglan/remmen" löper runt kroppen på hunden och allt knäpps under magen. Linan har hunden mellan bakbenen. Lite flummigt beskrivet men jag ska ut med hunden om en stund och kan ta en bild då...

Bötcherselen motiverar hunden att sänka huvudet och ger föraren en mycket effektiv broms. Innan jag började använda min, hängde jag i spårlinan bakom min hund. Numera går det betydligt lugnare till :D

Aaah! Dåå förstår jag! :idea:
OM man nu skulle tävla tex viltspår, får man ha sådan sele då? (Det känns lite som att man inte borde få ha det, om det nu "hjälper" hunden att göra rätt mer än "allt annat")

Du får ha den när du tävlar vanligt spår och jag frågade instruktörerna på viltspårskursen och de sade att man fick ha det man tyckte fungerade bäst för hunden.

Här är två bilder, tagna med mobiltelefonen och på en ovillig modell (ska selen på ska man ju spåra, inte stå still och posera ;) )men man ser ju hur den sitter på hunden. :grin:

20100809-btchersele1.jpg

20100809-btchersele2.jpg

Det var ju bra!

Och den där remmen mellan frambenen antar jag att man kan korta och länga "hur mycket som helst"?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 172
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 457
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?