Hur viktigt med kraftfoder?

U

UnderIce

Hej!

Jag undrar verkligen hur viktigt det är med kraftfoder till en unghäst, Jag ger knappt min alls nu och det beror på att när jag har räknat ut foderstaten får han för mycket energi bara av höet när han har fri tillgång.

Nu har han fri tillgång på hö.

Han äter ca 12 kg om dagen men det är lite dåligt med protein i det så han får även 1 kg lusern hackad strå. Sen får han bara någon näve havre och betfor för att blanda ner mineralerna som han behöver.

Jag har hört i princip överallt att hästar egentligen inte behöver något mer än grovfoder bara grovfodret täcker näringsbehovet. Varför skulle jag då minska på högivan för att ge honom kraftfoder.

Han är korsning connemara/fullblod. Kommer väga ungefär 450-500 kg är valack 1 ½ år och för tillfället 152 cm i mankhöjd, kommer antagligen bli omkring 1.60.

Han utför inte heller något arbete där han gör av med mycket energi. Lite skogspromenader, tömkörning och någon gång i månaden löshoppning. Men annars går han bara i hagen.


Vad tycker ni??:confused:
 
Sv: Hur viktigt med kraftfoder?

Kraftfoder ger man som tillskott om grovfodret inte täcker hästens behov av energi och/eller protein, så tja, där har du svaret...;)

Min unghäst (2,5 år) får bara lite soja utöver höet, hösilaget och lucernet, inget annat.
 
Sv: Hur viktigt med kraftfoder?

Hej! jag kan inte så mycket om foder( men vi läser det i skolan nu så jag håller på och lär mig:) ) men jag tror att om du räknat ut så han har en bra energi/protein kvot så borde han inte behöva kraftfoder
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 517
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp