Hur visste ni att det blev rätt häst?

Sparky

Trådstartare
hej
Är på jakt efter att köpa min första häst (en quarter eller paint). Jag har vart ganska selektiv i mitt letande och har bara vart i kontakt med dom som jag verkligen tror kan vara den rätta hästen. Min fundering är när ska man slå till och köpa och sluta leta?

En del jag har tittat på har vart fina men det har vart någon liten detalj som inte stämde

..men när man hittar den där hästen som inte har några "men.." och stämmer in på det jag letar efter, ska man slå till då eller fortsätta leta och riskera att den hinner säljas?
hur har ni tänkt när ni har köpt häst? någon som har några goda råd eller tips till mina funderingar..

Sv: Hur visste ni att det blev rätt häst?

Vi tänkte inte alls, men kärringen finns kvar i stallet fortfarande efter 12 år så nåt måsta ha blivit rätt....:angel:

Så rätt att vi ville ha en miniversion av henne också.:D

När det är rätt finns inga men, jo i hjärnan kanske men hjärtat vinner för eller senare...

Det är ju bara det att jag blir jätte förtjust i varenda häst jag träffar, har alltid vart så..tycker alla är så bra och perfeka på sitt sätt så jag vågar inte lite på mitt hjärta för då skulle jag nog komma hem med varenda häst;)

Jag tror helt enkelt man bara vet, man får gå på magkänslan.

Du ska vara glad att du inte är som jag, jag har aldrig tittat på en saluhäst utan att den har fått följa med mig hem:D Dock har jag aldrig ångrat mig heller, jag har kvar alla tre i stallet...

Första gången jag såg min häst visste jag att "henne vill jag ha". Det var första hästen jag tittade på och jag köpte henne direkt. Är idag bara mer och mer nöjd med mitt val. Så mitt tips är magkänsla!

Det klickade, och när jag hade ridit i ungefär 30 sekunder tänkte jag "Denna hästen SKA jag ha, oavsett vad det kostar eller krävs!"

Då vet man.

Jag tycker inte att man ska fortsätta leta bara för letandets skull om man fastnar för någon häst. Det är så många som säger att man skall provrida så många man kan innan man köper men tänk om 1:a hästen du provar är helt perfekt för dig? Nä, slå till så fort det känns rätt! :D

Det är ju bara det att jag blir jätte förtjust i varenda häst jag träffar, har alltid vart så..tycker alla är så bra och perfeka på sitt sätt så jag vågar inte lite på mitt hjärta för då skulle jag nog komma hem med varenda häst;)

Låter lite som mig... Då får man se upp med att köpa en häst man förälskar sig i, men som har ngn form av problem. Typ: ja ok, han kanske har kronisk bronkit, men han är ju så söt och det kanske blir bättre (lite överdrivet). Men om det är som du säger att det inte finns några 'men', ser jag ingen anledning till att inte slå till :)

Hittar man en häst där allt stämmer, då har man nog hittat rätt. Om magen säger JA.

Min häst galopperade rakt in i ett staket på sin första dag ute. Då bestämde sig mitt hjärta.

Hästen du ser på min avatar det var den första jag provred. Ända borta i Karlstad. Jag red två varv i ridhuset o sen hade jag tårar i hela ansiktet. Det var RÄTT häst. Han har verkligen varit den ideala förstahästen för mig. En guldklimp som ställer upp i alla lägen efter att ha skojat lite med matte:-)
Han hade rätt kön, pris och ålder o sen att han var en äkta goding var det som avgjorde.
/C

Det märker man:)
Hittade en ny kompis i fredags, han ska besiktigas nästa vecka. Allt kändes rätt på en gång:banana:
Så nu håller jag tummar och tår för att han ska gå igenom så jag kan åka och hämta.

Det bästa man kan göra är nog att inte tänka för mycket..

Så länge hästen är tillfredsställande fysiskt frisk finns det väl inga hinder att köpa en häst man gillar?
Min ponnyskrutt kom hem till mej för sju år sen, sju år oinriden och bred som en ladugårdsvägg över bogen. Ful som stryk och med ganska grava eksem. Jag avskydde honom! Han skulle bara bo kvar över vinter och ridas in sen åka hem till ägaren igen.

Numera är det jag som är ägaren och jag älskar honom. Han gör inte ett skit som jag vill, han är fortfarande överviktig (bredheten beror på körningen), tjurigare och envisare än en åsna och lat som en sengångare. Men han är helt otrolig. När vi väl vill samma sak finns det inget som kan stoppa oss!
Jag antar att jag inte gillade honom för vi är så fruktansvärt lika. Nu är det det jag är så förtjust i. Tänk lyckan när jag får honom att byta galopp eller flytta helt rakt i sidled!

Så tänk inte, ta en häst som kanske har några "men" men som du ändå gillar.

Just nu har jag fyra hästar i stallet, tre födda på gården och jag älskar dom. En som jag mött ett och ett halvt år innan jag fick möjlighet att köpa henne............det första min man sa när han såg henne "vem skulle vilja äga ett sådant vilddjur" jag tänkte tyst jag :love::love::love: hon är jättetrevlig nu och mamma till två av mina andra mycket personliga unghästarna i hagen.

Klumpen Ametist, han föddes av en häst som jag förälskadem mig i rent exteriört, hon var snygg gjorde vad man ville men hon var aldrig en utmaning. Nu är hon såld efter att vi haft mycket kul och jag tyckte mycket om henne men kärlek var det inte riktigt.

Klumpen Ametist, hennes son han utmanar mig varje dag och jag måste överlista honom ställa krav men inte för mycket, han utmanar mig och det :love: jag :D

Jag vill ha snygga hästar som ger mig en utmaning, för när man lyckas så får man en sådan kick :rofl::bump::rofl:

Roligt att du funderar på quarter eller paint :) har två painar hemma, en på prov och en på foder. Min första häst var när jag var 12 och det var ett rent inpulsköp. Hästen som stog i samma stall som b-ponnyn jag var medryttare på och över julen fick jag med honom(d-ponny) och b-ponnyn och vi blev förälskade! Han är svart kan och vet allt och var då 23 år gammal efter jul skulle han säljas akut (det eller slakt) på grund av personliga själ och det var en hämsk vecka där vi bästemde om vi skulle sjansa och köpa eller skulle han på slakt :s föreställ er hur bra jag mådde då, inte mer än 12 år och antingen skulle jag bli häst ägare elelr skulle den vackra hästen slaktas.. Dock köpte vi honom och det var det bästa jag gjort i hela mitt liv! Han fick medinin för leder osv och det var inte bara en genom snäll läromästare jag köpt utan en busig livsglad buse :D han är idag 26 år och mår bra och ser fin ut ;)

Painen: jag började ringa på hästar 07 tror jag det var, till en början var det mest att man kollade och pappa fick ringa om vi hittade någon bra men sedan när min häst stog ensam och lagen skulle komma ringde jag på alt fler hästar i alla de slag vissa dagar blev det c 7 hästar om dagen (:s) ingen verkade passa iden jag hade. På vintern provred en 7 årig travhäst var dock inget för mig men det viste jag nästan innan jag åkte då det inte var en häst jag ringt p utan det var min granne :p jag ringde på 100-200 hästar ingen passade förren en liten anons där det var en som ville byta en paint häst mot isis valack. Painthästar har jag alltid älskat så jag skickade ett mejl och undrade om dom hade någon tillsalu då vi inte hade isis, jag ringde men fick inte tag på dom. sedan hade någon ringt på min mobil som jag inte viste vem det var så jag ringde upp och det var en människa som viste precis vem jag var och började prata om häsatrana.
Jag fattade ingenting och försökte lista ut vem det var medans jag antecknade det hon sa och inte förren i slutet av samtalet frågade hon om hon fått mitt mejl så jag kollade och det var paitarna :D hon hade skrivigt en massa om dom olika hästarna (som tur är) och det var i vår pris klass!! Vi åkte dit och sekunden jag täffade människan steg förhoppningarna UR snälla människor och HÄSTARNA WOW den första hästen jag la handen på är också den som står häst på gården nu nästan ett år senare och jag hoppas att vi ska passa varrandra, allt har gått bra hitils men nu ska vi börja träna henne lite med tränare så vi får se hur hon är under press (unghäst) När du hittat rätt häst känns det i hela kroppen man vet derekt :D

Jag tittade på 3 hästar... två av dom var äldre, erfarna, inridna och lugna fina hästar.

Den tredje var en oinriden (inkörd dock) , liten, tuffsig och mycket självsäker nordis. Bara hans ögon fick mig att smälta. Han hade skadat sig och skulle inte kunna gå på travbanan, men väl klara av ridning och körning.
Han var sutten på och jag fick sitta på honom och skritta honom och köra.Han var snäll och lugn, men hade samtidigt så mycket personlighet!
Det var han jag skulle ha!
Han är en outsideroch lyckas med allt omöjligt och kan aldrig vara "innanför ramarna" för hur en häst ska vara. Han är underbar!:love:

Eftersom jag var 14 och han just fyllda 4 så var det inte idealiskt, men mina föräldrar förstod väll inte riktigt hur mycket arbete det är med inridning. Sedan inte med en häst som gör som du säger, på sitt vis. Tack och lov träffade jag gamla förskolelärare som är Tussemaja här på buke.
Hon hjälpte oss på rätt väg och även om det går ner ibland (vilket det gör) går det alltid upp igen.

Vi har växt ihop min knasboll och jag. När man blir bästa vänner kan det ju inte vara mer rätt?

Vi besökte ett stall som skulle göra sig av med alla sina travhästar,
det låg rätt nära oss och vi visste en del om ägaren.
Dom skulle slakta alla hästar som inte blev sålda och jag o min pappa kom där ifrån med två nya hästar i ägo...(alla vart sålda,som tur var!)
men jag var inte alls säker på att den hästen som jag skulle få köpa var nått för mig, hon var arg, känslig, reseverad!! men lite nyfiken på nya saker.
Hon stod i ett mörkt hörn i boxen med rumpan mot dörren och öronen bakåt.
när ägarn tyckte jag skulle gå in och hälsa på henne gick hon hela tiden undan från ägarn och ville inte bli klappad.
Men pappa var helt övertygad om att vi skule passa ihop,
och nu två år senare är hon en toppen häst! ångrar inte att jag köpte det lilla tjuriga geniet!
Hon har gjort en total vändning i beteende och blivit säkrare att syssla med!
Så det var värt att chansa och ta en risk. (nu var inte hon specielt dyr heller så att man våga ju testa)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 903
Senast: Murray
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka