Hur visste ni att det blev rätt häst?

Sv: Hur visste ni att det blev rätt häst?

När jag köpte min första quarter gjorde jag det stora nejet.. jag åkte och tittade på en häst och han blev det. Allt var så rätt, hästens attityd och personlighet. Jag fick ha min guldklimp i nästan 4 år innan han gick bort för mig. och detta var för en månadssedan bara. Han hette Easy colonels King och den hästen har nog gett mig fler tårar och vredesutbrott än någon annan men det var mitt livs bästa köp. (även om han testade mig på varje ridpass) :P. Är det rätt häst så känner du det.. om du känner minsta tvekan så är det nog kanske inte rätt. Men en sak, leta inte fel på hästen, se möjligheter och titta på olika hästar, även sådana som du inte tror att du skulle vilja ha. bara för att se vad som finns. Jag håller själv på att leta efter en häst nu, och ja har hittat henne, ett sto efter pablo Quixote som står uppe hos mona och styrbjörn, skall bara vetbesiktiga och sedan få hem henne näsa vecka,., ja var runt i hela sverige och letade, och provade alla sorters quartrar, och tänkte att jag skall inte göra samma som sist gång, och ja fastnade för häst nummer 3 ja provred... ett supersött sto 4 år... Så man kan köpa häst på många sätt.. Men rätt häst känns.

jag köpte min enbart för att han var "the one" trots att han var allt jag inte ville ha haha jag vill ha skimmel eller fux han är vanlig rödbrun med fyra fötter och en stjärn, jag trodde aldrig jag sklle köpa en travare, men det är precis vad min pojk är, och jag trodde aldrig jag skulle köpa en sån häst som han är över huvudtaget. men jag gjorde det, för det kändes rätt, och nu i efterhand, är han den hästen jag älskat mest genom tiderna <3
trots att det ibland är jobbigt, är han den som får mig att orka med dagen och är värd ALLT <3
ååh jag måste till stallet och pussa på han nu!!

Jag hade haft en quarter korsning innan jag köpte min och allt blev så himmla fel med han!
Han hade kastat av mig och jag vart så otroligt rädd.
Men han vara den som ajg älskade mest av hela mitt hjärta , kände verkligen som om att jag kunde prata med han , vi kunde varandra utantill!
På marken , sen när jag red låste sig allt och jag förstörde allt för oss båda.
Så ägaren gav oss ett ultimatum , köp han eller så säljer jag han!
Jag kunde inte , hur mycket jag än ville , ha kvar han!
Hans goda kunskaper skulle komma bättre till någon annan.
Och så lämnade vi tillbaka han , och så hade jag kollat på en häst på hastnet.se , i ca 2 månader!
Helt underbart söt , helbrun ponny , dressyr ( jag som bara red western ) och det var något med den hästen som var .. magiskt.
Jag var så ledsen så mamma tog med mig till ridskolan ( ja ni hörde rätt , vi kollade på en häst ifrån ridskolan! :D ) och det enda vi såg när vi kom in i stallet var ett par gigantiska öron och ett par ögon som såg ut som att någon satt stjärnor i ögonen :) jag red och haha fyfan vilken provridning , när dom visade henne..
Aldrig sett en sån sur häst , och sen hade vi med oss en till som red hon , hon red Huan och hon såg fortfarande sur ut !
Och mamma sa när jag klev upp var det som om att ponnyn sken upp också! =)
Vi lekte fram över ridbanan , haha , jag grinade hem i bilen av lycka!
2 dagar sedan stod hon på gården , hungrig och glad :)
men sen fortsättningen vart inte så bra , hon seriebockade upp för åkern hemma hos oss så jag vart livrädd IGEN!
Dom hade försäkrat mig om att det var den säkraste hästen man kunde köpa , in my a** alltså!:O
Men nu står vi här . 2½ år av rädsla som vi övervunnit , så åker vi till SM i september!
Hästen är helt otroligt , älskar hon av hela mitt hjärta.
Hon är mitt liv!

Det visste jag inte! Jobbade på ridskolan och de hade en häst inlånad som ägaren skulle sälja pga hosta. Jag tyckte hon var ful! Prickig, skimmel och benig som tusan. Jag letade inte häst. Hade häst som visserligen hade fått fång men var på bättringsvägen. De jag jobbade med tyckte att jag skulle köpa henne. De ansåg att det var rätt häst för mig. Efter mycket funderande så började jag hantera henne mer och mer och insåg att det verkade stämma med personkemin. Köpte henne trots att jag inte var säker och idag är jag övertygad om att det var meningen. Underbarare häst finns inte. :love:

Kl
Jag visste nog inte heller, visst jag blev förtjust i den lilla rufsiga fuxen men det var ägaren som spontant sa att jag och pålle skulle få så kul ihop. Jag satte mig i bilen, pratade med bästis, kom hem babblade med lite andra vänner och berättade om provridningen som bla innehöll en hel del springaraktiniskogenbaklängesochframlängesochhitochdit och alla sa: Henne måste du köpa, ni kommer ha så kul ihop. Och nu står hon därhemma i stallet sedan en vecka och jag älskar henne mer och mer för varje dag (trots en del trädgårdsridning - på hennes initativ - och diverse olater som att det inte går att stanna i boxen om dörren är öppen och fastfrysning i backen när det inte passar damen).

Jag har försökt hitta rätt tre gånger men inte lyckats. Ska sägas att jag köpt unghästar och då är det ju svårt att veta. Däremot så råkade en häst som jag köpte som ren sällskapshäst vara den som känns allra mest rätt, och då inte enbart som sällskap, utan även som tävlingshäst!

Jag har inte den blekaste aning om varför jag fastande för just den hästen jag gjorde. Han var den första hästen som jag kollade på, och jag skulle egentligen ha en välutbildad läromästare inom western eftersom jag var ganska ny på just western. Men min tränare var övertygad om att han hade rätt häst för mig, en 6 månaders quarter hingst.. Åkte å kikade på honom iaf och 2 veckor senare stog han i sin box hos mig.. Han var inte rätt för mig nån stans, men samtidigt så sa hela mitt hjärta att det var den hästen eller ingen alls.. Nu 2 1/2 år senare och lite med facit i hand så vet jag att jag köpte rätt häst, även om jag har tvivlat många gånger..

Så mitt råd är som många andras, om det är en frisk och sund häst, så följ bara hjärtat och magkänslan så kan det inte bli fel:bump:
Lycka till!!

Har hittills inte haft en enda häst som varit "rätt" från början...men efter träning, träning och mer träning har dom blivit "rätt" ;) ... Är väl bara Raketen som jag själv fött upp som kändes "rätt" från början men hur mycket jobb det krävs innan han blir helt "rätt" får vi väl se...han är bara 2 år än så länge :D

Vi tänkte inte alls, men kärringen finns kvar i stallet fortfarande efter 12 år så nåt måsta ha blivit rätt....:angel:

Så rätt att vi ville ha en miniversion av henne också.:D

Och så här ser de ut.... :D

IMG_8065.jpg

Min häst hittade mig, typ.
Var på en marknad där de sålde hästar och andra djur. Gick där i min egen lilla värld när han la sin mule på min axel. där stod jag och han och då sa det bara klick!
Sen blev det en jätte story (typ black beauty) men nu äntligen är han min!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 903
Senast: Murray
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka