Status
Stängd för vidare inlägg.

Rea

Trådstartare
Ja då var det dags!
Dottern som nu nästan är tio ringde för en liten stund sen och grät hysteriskt i telefonen, vilket inte är likt henne. Hon är hos sin pappa i kväll och det komplicerar min konflikthateringslära en aning.

Saken är den att hon umgås flitigt med en klasskompis vars mor är väldigt god vän med oss så vi känner varandra utan och innan.
Flickorna har nu umgåtts väldigt intensivt under en period och jag misstänker att dom mer eller mindre fått "nog" av varandra för ett tag.
Min dotter ska till helgen åka iväg med sin pappa, dennes nya flickvän (den första sen vi splittade) och hennes son till sydligare breddgrader och hälsa på farmor och farfar. Hon kommer att vara utan mamma i nästan 4 veckor och detta plågar henne, det har varit så under de sista 5 åren av hennes liv. Den andra kompisens pappa har stuckit till fjälls och dumpat ungarna hos mamman och saknaden efter pappan där är lika stor som min dotters vånda över att vara utan mig under bilfärden och semestern hos människor hon träffar 1 ggr om året.
Med andra ord har vi 2 flickor som vill leka men inte kan för dom är allmänt sura och "muppiga", speciellt kompisen har dessa 2 sista dagarna varit väldigt sur och inte haft någon vilja alls att göra någon av de lekar min unge föreslagit.
Nu ska vi till Falsterbo Horse show imorgon, dottern, jag, mormodern och kompisen. Ja eller så var tanken.....
Har precis haft ett upprivande samtal med dottern och hon vill inte för allt smör i Småland ha kompisen med eftersom hon nu insett att det är det sista tillfället att umgås med Mamma och Mormor på nästan 1 månad. Hon ringde gråtande till sin kompis och förklarade att hon inte ville att hon skulle följa med och givetvis blev kompisen jätteledsen. Vem hade inte blivit det?

Jag gjorde allt jag kunde per telefon för att "tala henne till rätta" innan, förklarade att det man lovat håller man, att hon skulle sätta sig i kompisens plats, hur skulle hon må om inte hon fick följa med men det var totalt lönlöst och den reaktionen har jag aldrig sett henne uppvisa förr. Det ingick inte i hennes värld som alternativ att hon skulle följa med och hon var FÖRKROSSAD över att hon kände så för hon visste ju att kompisen skulle bli jätte jätte ledsen.
Jag har ringt och pratat med mamman till flickan och visst är tösen ledsen, hon vill inte leka med min dotter på vääääldigt länge har hon deklarerat. Fullt förståligt från hennes sida. På samma gång förstår jag även min dotter som verkligen lagt manken till de sista dagarna för att muntra upp kompisen men fått noll tillbaka att hon känner att morgondagen kommer att bli förstörd om kompisen surar då med.
Som hon sa "Men varför ska alltid hon få sura i flera dagar och förstöra och sen bli sur för att jag inte vill 1 endaste sak".

Suck, hur kan man uppnå bäst resultat av detta? Den ena, min dotter, att man inte kan ändra saker man lovat i sista minuten eftersom hon själv fick ringa och ställa in, den andra att man måste acceptera att andra tröttnar på ens beteende och ibland får agerandet en konsekvens?

Jag vet varken ut eller in och jag vet inte vad jag vill uppnå med tråden heller, det enda jag vet är att just nu är en liten tjej jätteledsen för att hon sårat sin bästa kompis och en annan liten tjej är ledsen och arg på sin kompis och vill inte träffa henne igen på lääänge.

Hoppas kan man ju alltid att dom båda lär sig något av det som hänt och att man kommit ett litet litet steg närmre vuxenvärlden.

//kristel, som så sent som idag förklarade för dottern vikten i att vara stark och inte känna sig tvingad att göra något men inte känner att man kan stå för...
 
Sv: Hur?

Ja hjälp vilken situation... Jag har ärligt talat inga goda råd för tillfället... Ev så får de väl roa sig på varit håll under en period och kanske försöka hitta tillbaka till varandra när det har lugnat sig lite? Men om det är bra eller inte vet jag inte just... Jag hjälper till och puffar upp tråden lite ialla fall...
 
Sv: Hur?

Ja jisses ungar :rofl: !

Dottern har nu kommit hit från sin far och vi har suttit och pratat ett litet tag om än det ena än det andra. Då kläcker "ungfan" ur sig att egentligen VILL hon att kompisen ska följa med :eek: men egentligen vill hon inte heller :confused: .
"Jag både vill och inte vill".
Jaha, det var ju smidigt...frågade vilket hon skulle ångra mest sen när hon tänkte tillbaka på det. "Att hon inte följde med"..............

Ja vad säger man, det var bara till att ringa och prata med vederbörandes mamma och hon ringde precis tillbaka, kompisen vill INTE följa med och jag köper att hon känner sig sårad.
Vidareförmedlar detta till dottern som blir ledsen men förstår varför kompisen känner sig sårad.
Sen tar det kanske 15 sekunder så ringer telefonen och då är det kompisen som lipar som en tok och snyftar fram att hon både vill och inte vill men att allra allra mest vill :D .
Nu har dottern och kompisen suttit och lipat i kör och lovat varandra dyrt och heligt att aaaaaaaaaaaaaaaldrig bli ovänner igen ( :angel: ).

Suma summarum, tankeverksamheten och empatin gjorde sitt till slut och förhoppningsvis har dom båda lärt sig något av detta. Jag är väldigt stolt över att dom visat engagemang och att dom dåda varit "stora" nog att korrigera det som var fel och visa ödmjukhet nog för att "på egen hand" lösa sin JÄTTEkonflikt på ett konstruktivt sätt :love: .

Jag däremot bävar när jag inser hur många smällar livet har kvar att dela ut innan man kan kallas vuxen :crazy: .

För dessa två var detta världens grej och vi som vuxna kan bara guida och ge stöd, beslutstagarrollen har jag som mamma inte längre till 100%.
På gott och ont..............
 
Sv: Hur?

kristel skrev:
Nu har dottern och kompisen suttit och lipat i kör och lovat varandra dyrt och heligt att aaaaaaaaaaaaaaaldrig bli ovänner igen ( :angel: ).

Naaaw :)
Skönt att höra att de rett ut strulet. Som du säger, de har nog lärt sig en hel del av det här!
 
Sv: Hur?

Nu måste jag skratta, du får ursäkta ! Men ungar är bara helt underbara !tänk om vi kunde vara lite mer lika dem och inte så jäkla civiliserade jämt, då skulle nog många konflikter lösa sig mycket snabbare !

Hur ofta har man inte känt som din dotter !!!!

Grattis Kristel till en underbar unge som verkar fungera väldigt bra både i känslolivet och i konflikthantering !
 
Sv: Hur?

Skratta på du, själv har jag lett i mjugg hela dagen åt dom båda.
Som två plåster på varandra gick dom mellan alla stånden med hästprylar och ögonen glänste ikapp med solen när dom scannade in utbudet. Vadå långsinthet, vad är det :rofl: . Undra när vi vuxna lär oss det, dom här två betedde sig som om dom aldrig någonsinn sagt ett ont ord till varandra och det hade knappast varit om två vuxna hade haft samma dispyt.

Detta var min dotters första konflikt som hon fick lösa själv utan att jag gjöt olja på vågorna och det har varit en väldigt nyttig erfarenhet för henne. Likaså för kompisen för hon verkar ha blivit varse att man kan inte gå som en surpuppa genom livet och förvänta sig att alla ställer upp på det utan att till sist tröttna.

Det är väldigt roligt att se ens barn växa minut efter minut och detta har verkligen lagt en bra grund för framtidens missöden.

Jag tackar för grattiset, hon är väldigt härlig min unge :love:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 864
Senast: Mirtai
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 059
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 397
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp