Husköps-tråden del 2 :)

Mäklaren sa att det fanns en person som var intresserad och kunde buda "högt" men varför det var så bråttom att göra färdigt affären med oss då det förstår jag inte.
!

För att det är en glasklar bluff. Hade det funnits en annan budgivare med kapacitet och vilja att buda högt hade mäklaren sett till att få det budet först och sedan ringt dig och sagt att nu har budgivare 2 lagt +100.000 kr. All annat är bara blaj. Så har många mäklare jag träffat försökt, inklusive den som sedan sålde vårt hus till oss (på rea). Åh, där fanns det ju minsann andra budgivare som var såååå intresserade. Kul sa jag, ring mig när de har budat.
 
För att det är en glasklar bluff. Hade det funnits en annan budgivare med kapacitet och vilja att buda högt hade mäklaren sett till att få det budet först och sedan ringt dig och sagt att nu har budgivare 2 lagt +100.000 kr. All annat är bara blaj. Så har många mäklare jag träffat försökt, inklusive den som sedan sålde vårt hus till oss (på rea). Åh, där fanns det ju minsann andra budgivare som var såååå intresserade. Kul sa jag, ring mig när de har budat.

Jag trodde inte att de fick göra så! Alltså jag fattade ju att det inte borde finnas någon för då hade det ju inte varit så bråttom att skriva med oss men trodde faktiskt inte de fick hålla på sådär..
 
Jag är tillbaka i tråden några år senare :D
Vi hade tidigare funderingar på att lämna stockholm och flytta til västkusten där sambon har familj. Vi kikade på Halmstad främst.
Olika omständigheter gjorde att vi lade det hela på is. Men nu har vi börjat fundera igen och jag kikar på hemnet och blir bara mer och mer sugen!

Planen är att OM vi flyttar så ska vi försöka göra det nästa sommar, har en dotter som går i skolan så känns som smidigast att göra det mellan två terminer??
Vad tänker ni om det?

Sen har vi fortfarande samma funderingar som sist, hur man löser det med hus och jobb samtidigt... FÖr mig är det mkt viktigt att hitta ett område där vi ser en lång framtid och en bra skola är mkt viktigt. Att då söka jobb innan detta är bestämt känns konstigt?

Vi har en bra buffert och en flytt skulle lätt sänka våra boendekostnader med några tusenlappar. Vi vet att vi skule kunna gå arbetslösa en period om det skulle bli så.
Dock vet jag att jag själv iaf skulle få jobb ganska lätt faktiskt, utan att skryta. Har inget högstatusjobb men har lång erfarenhet och bra på det jag gör.

Nåja, områden jag kikat på är halland och norra skåne. Har svärmor i halmstad och svägerska i Löddeköpinge (hon vill veeerkligen ha dit oss). Några förslag på bra områdern däromkring? (Halland-kävlinge typ?)
Vill gärna ha ett litet hus, gärna enplans (vi är en liten familj). Bott i radhus länge nu och vill kanske inte ha direkt insyn från alla håll och kanter, men viktigt med närhet till skola och kompisar för barnet.

Så är fortfarande i funderarstadiet men hoppar in här ändå ;)

Jag tror jag svarade dig förra gången ni funderade också men jag skriver det igen.

Häljarp!
Då har du 10min med bil till Lödde, 20 till Malmö, 20 till Lund, 20 till Helsingborg, 5 till Landskrona.
Tåget tar 22min till Helsingborg, 17 till Lund och drygt 25 till Malmö, 3min till Landskrona
Drygt 5km cykelväg in till Landskrona centrum

Häljarp är perfekt för barnfamiljen. Rent demografiskt så är det betydligt fler invånare under 20år än både i Landskrona och i riket i stort, andelen 20-29-åringar är påfallande lågt och andelen pensionärer är lägre än snittet. Hit flyttar man om man har barn eller vill skaffa inom en snar framtid.

Det har nyligen beslutats att Villorna, som idag är en tillfällig lösning på förskola, ska byggas om och bli permanenta. Tallskolan (förskola t om 3:e klass) ska renoveras och enbart bli förskola, Emiliaskolan (byggd 2011) ska bli av med förskoledelen och enbart vara Lågstadium samt att ytterligare en förskola ska byggas i närheten av Emiliaskolan.

Det finns skola t om årskurs 9.
Gott om lekplatser, nära både hav och skog. Golfbana (om man nu gillar sådant), fotbollsklubb, innebandyklubb, gym, närhet till både stallar och bra ridklubbar, ICA, pizzerior (en supermysig) samt en restaurang.

Häljarp expanderar kraftigt och huspriserna är kraftigt uppåtgående. De är fortfarande helt OK om man jämför med orterna runt omkring men kommer med denna farten snart vara uppe på samma nivåer. Huspriserna har nästan tredubblats sedan vi köpte hus 2012.

Är det något du undrar över så är det bara att fråga på. Sitter i stadsbyggnadsnämnden i Landskrona och har därför full koll på planerna för hela kommunen.
 
Jag trodde inte att de fick göra så! Alltså jag fattade ju att det inte borde finnas någon för då hade det ju inte varit så bråttom att skriva med oss men trodde faktiskt inte de fick hålla på sådär..

De får ju inte ljuga om att det kommit in ett bud på X summa, men att säga att "snart kommer nog ett högt bud..." är ju inte lögn.
 
Jag tror jag svarade dig förra gången ni funderade också men jag skriver det igen.

Häljarp!
Då har du 10min med bil till Lödde, 20 till Malmö, 20 till Lund, 20 till Helsingborg, 5 till Landskrona.
Tåget tar 22min till Helsingborg, 17 till Lund och drygt 25 till Malmö, 3min till Landskrona
Drygt 5km cykelväg in till Landskrona centrum

Häljarp är perfekt för barnfamiljen. Rent demografiskt så är det betydligt fler invånare under 20år än både i Landskrona och i riket i stort, andelen 20-29-åringar är påfallande lågt och andelen pensionärer är lägre än snittet. Hit flyttar man om man har barn eller vill skaffa inom en snar framtid.

Det har nyligen beslutats att Villorna, som idag är en tillfällig lösning på förskola, ska byggas om och bli permanenta. Tallskolan (förskola t om 3:e klass) ska renoveras och enbart bli förskola, Emiliaskolan (byggd 2011) ska bli av med förskoledelen och enbart vara Lågstadium samt att ytterligare en förskola ska byggas i närheten av Emiliaskolan.

Det finns skola t om årskurs 9.
Gott om lekplatser, nära både hav och skog. Golfbana (om man nu gillar sådant), fotbollsklubb, innebandyklubb, gym, närhet till både stallar och bra ridklubbar, ICA, pizzerior (en supermysig) samt en restaurang.

Häljarp expanderar kraftigt och huspriserna är kraftigt uppåtgående. De är fortfarande helt OK om man jämför med orterna runt omkring men kommer med denna farten snart vara uppe på samma nivåer. Huspriserna har nästan tredubblats sedan vi köpte hus 2012.

Är det något du undrar över så är det bara att fråga på. Sitter i stadsbyggnadsnämnden i Landskrona och har därför full koll på planerna för hela kommunen.


Kikat på häljarp med :D Är hela häljarp bra eller rekommenderar du ngn viss del?
Tänker närhet till låg/mellanstadie vore det bästa. Är van vid 5 mim promenadväg i nuläget ;)
Trooor jag varit på fotbollscup där? Skola m stora bollplaner?
 
Kikat på häljarp med :D Är hela häljarp bra eller rekommenderar du ngn viss del?
Tänker närhet till låg/mellanstadie vore det bästa. Är van vid 5 mim promenadväg i nuläget ;)
Trooor jag varit på fotbollscup där? Skola m stora bollplaner?

Helt rätt, skola med stora fotbollsplaner.

Vill du ha 5min till låg/ melanstadie så ska du titta öster om Barsebäcksvägen (det går 2 "större" vägar genom Häljarp. Barsebäcksvägen som går norr till söder och Landskronavägen som går öst till väst). Det är inte långt till någonting i Häljarp. Vi bor väster om Barsebäcksvägen och har 15min promenad till Mellanstadieskolan. 5min till förskolan och 5 min till tåget.

Jag skulle säga att alla områden är bra i Häljarp. Personligen skulle jag inte vilja bo i det som i folkmun kallas Legoland (Lupinvägen, Lusernvägen och Ginstvägen) för det är toksvårt att hitta där men det är inget direkt fel på den delen heller.

Det finns 2 hus ute som ligger inom 5 (3) minuters promenad från Sandåkerskolan just nu. Opalvägen 12 och Diamantvägen 18. Tittar du på dem på kartan så ger det dig ett hum om var du ska hålla dig för att fylla det kravet. :)
 
Helt rätt, skola med stora fotbollsplaner.

Vill du ha 5min till låg/ melanstadie så ska du titta öster om Barsebäcksvägen (det går 2 "större" vägar genom Häljarp. Barsebäcksvägen som går norr till söder och Landskronavägen som går öst till väst). Det är inte långt till någonting i Häljarp. Vi bor väster om Barsebäcksvägen och har 15min promenad till Mellanstadieskolan. 5min till förskolan och 5 min till tåget.

Jag skulle säga att alla områden är bra i Häljarp. Personligen skulle jag inte vilja bo i det som i folkmun kallas Legoland (Lupinvägen, Lusernvägen och Ginstvägen) för det är toksvårt att hitta där men det är inget direkt fel på den delen heller.

Det finns 2 hus ute som ligger inom 5 (3) minuters promenad från Sandåkerskolan just nu. Opalvägen 12 och Diamantvägen 18. Tittar du på dem på kartan så ger det dig ett hum om var du ska hålla dig för att fylla det kravet. :)

Wow vilka bra fakta du kommer med, du säljer verkligen in området hehe.
Ja, alltså 5 min promenadväg är ju inget krav, mer vad vi är vana vid. Kan nog vänja oss vid 10 eller 15 med hehe. Men gillar att slippa ta bilen! :D

Den på diamantvägen låg fint med lite grönt runt, just sånt hus jag kan tänka mig. Men inte 7 rum ;)

Häljarp är iaf def med på listan nu!
 
Nu har vi hittat ett intressant objekt. Välskött och bra men säljarna har byggt uterum men inte dränerat (trots behov). Så nu måste man antingen skita i att dränera just där eller riva uterummet för att kunna dränera. Suck. och dyrt som fan är det såklart.
 
Nu har vi hittat ett intressant objekt. Välskött och bra men säljarna har byggt uterum men inte dränerat (trots behov). Så nu måste man antingen skita i att dränera just där eller riva uterummet för att kunna dränera. Suck. och dyrt som fan är det såklart.

Tydligen ska det gå att dränera från insidan. Jag kollade upp det närmare i samband med att vi tittade på ett hus med källare som hade vidbyggt garage på platta (se länk där jag bland annat hittade info, http://markarbeten.net/fragor-svar-om-dranering/). Det ska tydligen inte bli lika bra, men bättre än att inte göra något alls.

Mina föräldrar hade ett liknande problem med en utvändig trappa som inte gick att ta bort och på den kortsidan där trappen satt så gjordes en invändig dränering. Det var dock 15-20 år sedan så jag ville kolla upp om det fortfarande ansågs vara en gångbar metod.
 
vi sket i det objektet. Säljaren var inte intresserad av att varken göra energideklaration eller svara på åtgärder hen gjort mot radon. vi kände inte att området var helt rätt så när hen strular skiter vi i det.
 
@Gabbi kan man inte anlita dig som köparmäklare? ;) så trött på alla taktiker nu när husen ändå brakar iväg över en miljon.

Haha, det HAR hänt att jag har funderat på varför det inte finns köparmäklartjänster i Sverige. Det heter ju att mäklaren representerar båda, men så r det ju inte i verkligheten. Jag tänker som man ser hos lyxmäklarna i NY mm, där även köparna har en aggressivt förhandlande mäklare.
 
Hörni, hjälp!

Hur går man tillväga när man vill ha ett objekt som ligger under "kommande" på en mäklares hemsida? Jag och sambon hade tänkt typ lägga lappar i områdets brevlådor om att vi önskar köpa något där, men känns ju konstigt nu när det ska komma ut ett objekt.

Och när objektet väl kommer ut på marknaden kommer vi gärna vilja buda innan visning. Hur ska man tänka där, hur mycket högre ska man lägga sig? Utropspriset är 3 miljoner och ett likvärdigt objekt gick i våras för 3,375...
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 919
Senast: farin
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 557
Senast: Sasse
·
Svar
159
· Visningar
7 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp