Husköps-tråden del 2 :)

Egentligen inte, vi kollade på första huset i början på sommaren. Sammanlagt gick vi på fyra visningar och bjöd på två. Vi hade några månader tidigare börjat ringa in områden där vi kunde tänka oss att bo och som passade vår plånbok. Det hela gjorde det tämligen avgränsat eftersom vi vill bo nära både skog och vatten, ha en trädgård till mig och hundarna, helst inte ha mer än 40 minuter till jobbet för min sambo med kollektivtrafiken, samtidigt som vår plånbok inte är jättefet.

Områdena vi främst kollade på var 40-talsradhus i Herrängen (lite långt från skog och vatten, men annars trevligt), de K-märkta radhusen i Skönstaholm (som du borde älska!)), Norra Ängby (lite för dyrt, men vi hittade ett fynd som vi hade kunnat få köpa inom ramen för vår plånbok) och radhus nära vattnet i Hässelby södra villastad.

Det blev det senare, 50 meter från vattnet med tomt i sydvästläge och med sjöutsikt. Sedan får vi leva med att huset är byggt 1986 och tämligen ocharmigt, men det kan jag nog klara av. Men hade det varit ett 50- eller 60-talsradhus på samma ställe så hade det ju kostat 2 miljoner mer och några sådana pengar finns inte på kartan att vi kan - eller ens vill - betala för att bo någonstans.

Ett tips: Enligt mäklaren som ska sälja vår lägenhet så säljs en hel del hus och lägenheter på "Kommande-annonser", "Läge+" och allt vad det kallas för. Då kan inflyttning vara satt ganska många månader i framtiden, upp mot ett år i väntan på att säljaren hittar något att köpa. Ett tips kan ju vara att kolla på mäklarsidorna (de ligger oftast inte på Hemnet) och sedan vara lite framfusig om ni hittar något som ni tycker verkar vara högintressant.

På tal om Skönstaholm @hvala http://www.hemnet.se/bostad/radhus-...ockholms-kommun-skonstaholmsvagen-85-10190596
 
Vi har lagt bud på ett hus och väntar på att höra om säljaren accepterar eller inte. Tydligen (eller ja såklart) hade säljaren hoppats på budgivning så det lät inte så säkert att hon skulle acceptera. Vi la utgångspris och för närvarande är vi de enda intresserade...det är så drygt att vänta!
 
Hur tänker ni kring att buda under utropspris? Hur mycket lägre vågar man lägga sig? Hur länge utan andra bud ska man vänta?

Har tyvärr ingen aning om vad som är ett normalt pris för detta objekt, finns inget likvärdigt att jämföra med...
 
Hur tänker ni kring att buda under utropspris? Hur mycket lägre vågar man lägga sig? Hur länge utan andra bud ska man vänta?

Har tyvärr ingen aning om vad som är ett normalt pris för detta objekt, finns inget likvärdigt att jämföra med...

Det beror nog på det geografiska läget och hur pass svårsålt det verkar vara. Finns det inga intressenter efter de första visningarna och det senare ligger ute ett bra tag (vad ett bra tag innebär kan dock bero på geografiskt läge och sträcka sig från två veckor till flera månader) så är ju det ett tydligt tecken på att marknaden inte värderar objektet till utgångspriset. Jag hade jämfört med liknande objekt (kolla slutpris på booli) och sedan lagt på/dragit av för renoveringsbehov. Men finns det inga jämförbara objekt så får man fundera över vad man själv är beredd att betala för just det stället.

Ett exempel: Vi kollade på ett hus i ett väldigt populärt område där utgångspriset var 4975 tkr. Motsvarande hus med de stora renoveringarna gjorda brukar gå för 5,5-6 miljoner. Huset var dock väldigt dåligt underhållet: Taket inklusive syllarna (fukt och mögelskadade) behövde bytas, huset behövde ny dränering, ny el, en utvändig källartrappa hade rasat, ev. behövde badrumsgolvet i källaren brytas upp och läggas om och samtliga renoveringar invändigt var extremt taffligt gjorda.

På den galna Stockholmsmarknaden så borde nog ändå huset ha gått för åtminstone utgångspriset, men visningen var i maj vilket är den sämsta tidpunkten att lägga ut sitt hus på försäljning på grund av det stora utbudet. Det fanns andra ställen att köpa så huset blev osålt. En person bjöd 4,3 men det accepterade inte säljaren. Vi funderade på att bjuda 4,5 men avstod på grund av allt jobb som skulle behöva göras.

Vårt tänkta bud baserades på en uppskattning av vad slutpriset efter renovering skulle bli och hur det skulle stå sig jämfört med motsvarande objekt i område och vad vår plånbok var kapabel till, samt med avdrag för besväret att under ett års tid skulle behöva rodda och stå ut med stora renoveringar. En familj bjöd senare 4,575 tkr och fick köpa det.
 
@Philosophia Tack för svar! Problemet är ju att vi inte har något som helst likvärdigt objekt att jämföra med. Det finns inga tidigare försäljningar på Booli. Annars hade vi tänkt precis som ni! Men nu känns det som vi famlar i mörker. Jag tror inte ens mäklarna riktigt vet vad de ska sätta för pris på dessa objekt. Det har kommit ut två radhus samtidigt, den ena i lite sämre skick och det andra renoverat. Det orenoverad har inte fått ett enda bud trots att en vecka gått sen visningen, mycket ovanligt i denna stad. Undrar om inte samma sak nu kommer ske med det renoverade också... Men vi får se.
 
@Philosophia Tack för svar! Problemet är ju att vi inte har något som helst likvärdigt objekt att jämföra med. Det finns inga tidigare försäljningar på Booli. Annars hade vi tänkt precis som ni! Men nu känns det som vi famlar i mörker. Jag tror inte ens mäklarna riktigt vet vad de ska sätta för pris på dessa objekt. Det har kommit ut två radhus samtidigt, den ena i lite sämre skick och det andra renoverat. Det orenoverad har inte fått ett enda bud trots att en vecka gått sen visningen, mycket ovanligt i denna stad. Undrar om inte samma sak nu kommer ske med det renoverade också... Men vi får se.

Jo, jag noterade det, varför jag skrev att man då får gå efter vad man är beredd att betala för just det huset i relation till det geografiska området (både generella prislägget, läge, område, osv.).

Men stämmer det verkligen att det inte finns något alls att gå på? Jag tänker på att du skriver att det är radhus. Det brukar ju vara hyfsat stor omsättning på radhus ändå. Är det en väldigt liten ort med hus till salu väldigt sällan?
 
@Petruska Det är ett litet 20-talsstadsradhus mitt i centrum i en mellanstor stad. Det finns bara 9 st av dessa radhus totalt, resten av radhusen i stan ligger några km utanför stadskärnan så det är ju inte jämförbart. Och det går ju inte riktigt att jämföra ett radhus i centrum med en lägenhet i centrum heller.

Nu verkade många väldigt intresserade på visningen så marknaden lär betala mer än utropspriset i alla fall.
 
Nu hörde mäklaren av sig och säljaren vill ha 125 000 över utgångspris för att släppa huset till oss fast vi är de enda intresserade..kändes knepigt tyckte jag men.
 
Inte hus...men BR ska vi titta på imorgon. En lägenhet som ska tjäna som fritidsbostad. Jag hoppas så att den ska vara bra och att ingen bjuder mer för utgångspriset ligger väldigt nära vår smärtgräns. Men området o läget är helt rätt och de andra objekten som ligger ute är ännu mer hutlöst dyra. Lite liten tycker min man, 118kvm och vi är 5-6 personer, men det är ju det vi har råd med. Och jag skulle så gärna ha en lägenhet där jag kan andas lite fjälluft på helger och lov!
 
Nu hörde mäklaren av sig och säljaren vill ha 125 000 över utgångspris för att släppa huset till oss fast vi är de enda intresserade..kändes knepigt tyckte jag men.

Jag skulle ha is i magen om jag var ni - om ni inte verkligen, verkligen vill ha huset och är rädda för att någon annan ska "sno" det före er.
Ni kan ju också komma med ett motbud och se vad de säger.
 
Ja, det var lite knepigt! Hur går tankarna hos er?
Vi tänkte försöka ha is i magen och se om det dyker upp någon fler intresserad. Är inte så sugen på att buda mot säljaren känns det som.
Mäklaren sa att det fanns en person som var intresserad och kunde buda "högt" men varför det var så bråttom att göra färdigt affären med oss då det förstår jag inte.
Jag sa att vi stod fast vid det bud vi lagt och är fortsatt intresserade iaf!

Mamma pratade med en kompis i branschen som sa att det där området inte är värt det säljaren begärde och att vi gott hade kunnat lägga 100' under utgångspris.

Så is i magen är det väl som gäller nu. Suck!
 
Vi tänkte försöka ha is i magen och se om det dyker upp någon fler intresserad. Är inte så sugen på att buda mot säljaren känns det som.
Mäklaren sa att det fanns en person som var intresserad och kunde buda "högt" men varför det var så bråttom att göra färdigt affären med oss då det förstår jag inte.
Jag sa att vi stod fast vid det bud vi lagt och är fortsatt intresserade iaf!

Mamma pratade med en kompis i branschen som sa att det där området inte är värt det säljaren begärde och att vi gott hade kunnat lägga 100' under utgångspris.

Så is i magen är det väl som gäller nu. Suck!

Han bluffar helt klart, annars hade det som sagt inte varit så brådskande. Vore jag ni skulle jag bluffa tillbaka och säga att vårt bud gäller till xx dag (typ en-två dagar) för vi har ett annat objekt på gång också som vi budar på. Så gjorde min pappa med sin villa och fick den till ett bra pris, veckan efter kom det andra som också hade velat buda men då var det för sent. Där vågade säljaren helt enkelt inte ta risken att tappa en köpare genom att hoppas på högre bud.
 
Jag är tillbaka i tråden några år senare :D
Vi hade tidigare funderingar på att lämna stockholm och flytta til västkusten där sambon har familj. Vi kikade på Halmstad främst.
Olika omständigheter gjorde att vi lade det hela på is. Men nu har vi börjat fundera igen och jag kikar på hemnet och blir bara mer och mer sugen!

Planen är att OM vi flyttar så ska vi försöka göra det nästa sommar, har en dotter som går i skolan så känns som smidigast att göra det mellan två terminer??
Vad tänker ni om det?

Sen har vi fortfarande samma funderingar som sist, hur man löser det med hus och jobb samtidigt... FÖr mig är det mkt viktigt att hitta ett område där vi ser en lång framtid och en bra skola är mkt viktigt. Att då söka jobb innan detta är bestämt känns konstigt?

Vi har en bra buffert och en flytt skulle lätt sänka våra boendekostnader med några tusenlappar. Vi vet att vi skule kunna gå arbetslösa en period om det skulle bli så.
Dock vet jag att jag själv iaf skulle få jobb ganska lätt faktiskt, utan att skryta. Har inget högstatusjobb men har lång erfarenhet och bra på det jag gör.

Nåja, områden jag kikat på är halland och norra skåne. Har svärmor i halmstad och svägerska i Löddeköpinge (hon vill veeerkligen ha dit oss). Några förslag på bra områdern däromkring? (Halland-kävlinge typ?)
Vill gärna ha ett litet hus, gärna enplans (vi är en liten familj). Bott i radhus länge nu och vill kanske inte ha direkt insyn från alla håll och kanter, men viktigt med närhet till skola och kompisar för barnet.

Så är fortfarande i funderarstadiet men hoppar in här ändå ;)
 
Jag är tillbaka i tråden några år senare :D
Vi hade tidigare funderingar på att lämna stockholm och flytta til västkusten där sambon har familj. Vi kikade på Halmstad främst.
Olika omständigheter gjorde att vi lade det hela på is. Men nu har vi börjat fundera igen och jag kikar på hemnet och blir bara mer och mer sugen!

Planen är att OM vi flyttar så ska vi försöka göra det nästa sommar, har en dotter som går i skolan så känns som smidigast att göra det mellan två terminer??
Vad tänker ni om det?

Sen har vi fortfarande samma funderingar som sist, hur man löser det med hus och jobb samtidigt... FÖr mig är det mkt viktigt att hitta ett område där vi ser en lång framtid och en bra skola är mkt viktigt. Att då söka jobb innan detta är bestämt känns konstigt?

Vi har en bra buffert och en flytt skulle lätt sänka våra boendekostnader med några tusenlappar. Vi vet att vi skule kunna gå arbetslösa en period om det skulle bli så.
Dock vet jag att jag själv iaf skulle få jobb ganska lätt faktiskt, utan att skryta. Har inget högstatusjobb men har lång erfarenhet och bra på det jag gör.

Nåja, områden jag kikat på är halland och norra skåne. Har svärmor i halmstad och svägerska i Löddeköpinge (hon vill veeerkligen ha dit oss). Några förslag på bra områdern däromkring? (Halland-kävlinge typ?)
Vill gärna ha ett litet hus, gärna enplans (vi är en liten familj). Bott i radhus länge nu och vill kanske inte ha direkt insyn från alla håll och kanter, men viktigt med närhet till skola och kompisar för barnet.

Så är fortfarande i funderarstadiet men hoppar in här ändå ;)

Jag kommer ihåg dig. Vi gjorde en sådan flytt när ni sist funderade.
En av oss fick jobb först o flyttade före sen bestämde vi område. Våra kriterier var bla skolor nära och bra pendlingsmöjligheter, så vi inte behöver flytta för att vi byter jobb.
Det kändes nästan övermäktigt när vi stod inför det men det flöt på bra och vi är så glada att vi gjorde det. Vi trivs superbra i Skåne!
 
Jag kommer ihåg dig. Vi gjorde en sådan flytt när ni sist funderade.
En av oss fick jobb först o flyttade före sen bestämde vi område. Våra kriterier var bla skolor nära och bra pendlingsmöjligheter, så vi inte behöver flytta för att vi byter jobb.
Det kändes nästan övermäktigt när vi stod inför det men det flöt på bra och vi är så glada att vi gjorde det. Vi trivs superbra i Skåne!
Vad kul att höra!

Självklart löser sig allt närman väl vågar ta steget ;)
Får pratam banken också och se vad de säger... Som sagt skulle vi bo mkt billigare där nere, men att ge lån till ngn utan fast jobb är de nog ej så förtjusta i.

Avståndet gör också att det ej går att pendla en tid etc.

Tror dock att när vi väl bestämmer oss till 100% så kommer allt lösa,sig!

Kolla hemnet är dock superspännande under tiden! Vilka fina hus vi skulle kunna bo i! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 917
Senast: farin
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 557
Senast: Sasse
·
Svar
157
· Visningar
7 093
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp