Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Alltså... jösses.
Det är helt sjukt att husen prissätts med lockpriser. Mäklare borde ha bättre känsla för priser än så. Alltså är det beräknande prissättning, för att locka många budgivare.

När vi skulle sälja sa mäklaren att utgångspriset var ett pris vi också var beredda att sälja för. Sedan kan det ju gå upp en hel del ändå
 
vi kollar på hus med utgångspris lägre än en mille under vårt max. skiter sig ändå.
kul va?
Ni tittade i Stuvsta, var det så? Vi kikade nyligen på ett litet kedjehus i Täby på 100 kvm, dödsbo. Det gick upp från 4,25 till 5,7 :eek:

Ikväll har jag kikat på ännu ett dödsbo, ett parhus i Vallentuna. Utgångspris 3,5 och mäklaren tror på slutpris 3,8-4. Det tror INTE jag! :meh:
 
Virrade ihop tiden för visning och kom för sent :( så pinsamt men jag fick titta runt ändå, väldigt snällt. Huset är helt okej för oss men inte tomten :/ vill ju helst ha båda delarna.
 
Alltså... jösses.
Det är helt sjukt att husen prissätts med lockpriser. Mäklare borde ha bättre känsla för priser än så. Alltså är det beräknande prissättning, för att locka många budgivare.
Det är det, före visning är priset ungefär där det till slut landar men i annonsen betydligt lägre.
 
Ni tittade i Stuvsta, var det så? Vi kikade nyligen på ett litet kedjehus i Täby på 100 kvm, dödsbo. Det gick upp från 4,25 till 5,7 :eek:

Ikväll har jag kikat på ännu ett dödsbo, ett parhus i Vallentuna. Utgångspris 3,5 och mäklaren tror på slutpris 3,8-4. Det tror INTE jag! :meh:
Ännu längre ut faktiskt. Hjälper inte
 
Ger mig in i tråden fast jag inte ska köpa hus. Det blir nog ett radhus eller en lägenhet!

Jag är lite villrådig nu. Det finns ett himla fint och litet område i staden vi vill bo, centralt men ändå lugnt. Det består av ljuvligt vackra 20-talsfastigheter, vissa friköpta (svindyra!) och andra i bostadsrätt. Det kommer väldigt sällan ut bostäder här. Senaste månaderna har det kommit ut två små BRF-radhus (3 rum). Den första var i behov av total renovering och blev ej såld förrän tredje gången p.g.a. för högt satt utgångspris. Den andra som kom ut för någon vecka sedan är något uppfräschad men allt är slarvigt gjort och både kök och badrum är i behov av renovering. Läget är idylliskt i mitt tycke och innergården är perfekt för små barn.

Ytterligare ett av radhusen kommer komma ut inom en snar framtid. Denna är i fint skick och smakfullt renoverad till skillnad från de tidigare. Saken är den att stambyte väntas inom 7-10 år, och föreningen är redan nu ganska hög belåning (ca 7000 kr/kvm). Det är en liten förening på ca 20 bostäder och avgiften ligger på 6400 kr för en trea! Priset lär landa över 2 miljoner. Och hur värt är det att köpa ett litet radhus med nyrenoverat badrum som ändå behöver göras om i och med stambytet? Och stambytet kanske sker exakt när jag och sambon kommer behöva byta till större, då lär ju inte objektet vara särskilt lättsålt.

Hjälp! Hur ska man tänka egentligen? Förnuftet säger njää, det är både för dyrt och för dåliga förutsättningar, men hjärtat vill så gärna.
 
Ni tittade i Stuvsta, var det så? Vi kikade nyligen på ett litet kedjehus i Täby på 100 kvm, dödsbo. Det gick upp från 4,25 till 5,7 :eek:

Ikväll har jag kikat på ännu ett dödsbo, ett parhus i Vallentuna. Utgångspris 3,5 och mäklaren tror på slutpris 3,8-4. Det tror INTE jag! :meh:

Till mäklarnas försvar så har vissa områden stigit drastiskt i pris sedan amorteringskravet på 2% om man behöver låna mer än 30% av bostadens värde. Min hemsnickrade teori är att de som tidigare kunde lägga 6-8 miljoner på en bostad utan att amortera skjortan av sig nu vänder sig till billigare objekt, varför dessa stiger i pris. Sedan har så klart vissa hus ett uppenbart för lågt utgångspris, vilket blir extremt tydligt när säljaren tillfälligt drar tillbaka försäljningen när budgivningen inte kommer igång som de har tänkt sig.

Vi "fick" vårt hus genom att be om förhandsvisning och gav sedan ett bud på plats. Vi lade oss direkt 555 000 kr över utgångspriset. Då hade vi dock en prisreferens i form av ett likadant hus med samma utgångspris (med lite mer fri utsikt men med betydligt större renoveringsbehov och mindre tomt) gått för 780 000 kr över utgångspriset. Jag tror (hoppas :angel:) dock att vi gjorde en ganska bra affär.
 
@Philosophia hade ni letat länge innan ni hittade detta huset?

Egentligen inte, vi kollade på första huset i början på sommaren. Sammanlagt gick vi på fyra visningar och bjöd på två. Vi hade några månader tidigare börjat ringa in områden där vi kunde tänka oss att bo och som passade vår plånbok. Det hela gjorde det tämligen avgränsat eftersom vi vill bo nära både skog och vatten, ha en trädgård till mig och hundarna, helst inte ha mer än 40 minuter till jobbet för min sambo med kollektivtrafiken, samtidigt som vår plånbok inte är jättefet.

Områdena vi främst kollade på var 40-talsradhus i Herrängen (lite långt från skog och vatten, men annars trevligt), de K-märkta radhusen i Skönstaholm (som du borde älska!)), Norra Ängby (lite för dyrt, men vi hittade ett fynd som vi hade kunnat få köpa inom ramen för vår plånbok) och radhus nära vattnet i Hässelby södra villastad.

Det blev det senare, 50 meter från vattnet med tomt i sydvästläge och med sjöutsikt. Sedan får vi leva med att huset är byggt 1986 och tämligen ocharmigt, men det kan jag nog klara av. Men hade det varit ett 50- eller 60-talsradhus på samma ställe så hade det ju kostat 2 miljoner mer och några sådana pengar finns inte på kartan att vi kan - eller ens vill - betala för att bo någonstans.

Ett tips: Enligt mäklaren som ska sälja vår lägenhet så säljs en hel del hus och lägenheter på "Kommande-annonser", "Läge+" och allt vad det kallas för. Då kan inflyttning vara satt ganska många månader i framtiden, upp mot ett år i väntan på att säljaren hittar något att köpa. Ett tips kan ju vara att kolla på mäklarsidorna (de ligger oftast inte på Hemnet) och sedan vara lite framfusig om ni hittar något som ni tycker verkar vara högintressant.
 
@Philosophia 80-talshus är inte de charmigaste men man slipper i alla fall blåbetong och svartlim.

Vi "upptäckte" Vallentuna för mindre än två veckor sedan så vi har inte hunnit se så mycket av det än men jag är väldigt positivt överraskad. Och lite rastlös för att det kommer ut så få objekt. Jag vill flytta nuuuu :D
 
Egentligen inte, vi kollade på första huset i början på sommaren. Sammanlagt gick vi på fyra visningar och bjöd på två. Vi hade några månader tidigare börjat ringa in områden där vi kunde tänka oss att bo och som passade vår plånbok. Det hela gjorde det tämligen avgränsat eftersom vi vill bo nära både skog och vatten, ha en trädgård till mig och hundarna, helst inte ha mer än 40 minuter till jobbet för min sambo med kollektivtrafiken, samtidigt som vår plånbok inte är jättefet.

Områdena vi främst kollade på var 40-talsradhus i Herrängen (lite långt från skog och vatten, men annars trevligt), de K-märkta radhusen i Skönstaholm (som du borde älska!)), Norra Ängby (lite för dyrt, men vi hittade ett fynd som vi hade kunnat få köpa inom ramen för vår plånbok) och radhus nära vattnet i Hässelby södra villastad.

Det blev det senare, 50 meter från vattnet med tomt i sydvästläge och med sjöutsikt. Sedan får vi leva med att huset är byggt 1986 och tämligen ocharmigt, men det kan jag nog klara av. Men hade det varit ett 50- eller 60-talsradhus på samma ställe så hade det ju kostat 2 miljoner mer och några sådana pengar finns inte på kartan att vi kan - eller ens vill - betala för att bo någonstans.

Ett tips: Enligt mäklaren som ska sälja vår lägenhet så säljs en hel del hus och lägenheter på "Kommande-annonser", "Läge+" och allt vad det kallas för. Då kan inflyttning vara satt ganska många månader i framtiden, upp mot ett år i väntan på att säljaren hittar något att köpa. Ett tips kan ju vara att kolla på mäklarsidorna (de ligger oftast inte på Hemnet) och sedan vara lite framfusig om ni hittar något som ni tycker verkar vara högintressant.

Villastan minsann :D

Hässelby är fint och äldrevården är bra ;)

(Alla mina äldre släktingar bor/bodde i Hässelby Strand, lite lugnare områden än Hässelby Gård).
 
Villastan minsann :D

Hässelby är fint och äldrevården är bra ;)

(Alla mina äldre släktingar bor/bodde i Hässelby Strand, lite lugnare områden än Hässelby Gård).

Bra för framtiden att veta att äldrevården är bra! :D
Vi bor i Hässelby strand nu och trivs riktigt bra (med undantag för våra rökande grannar). Centrumet har fått sig en ordentlig ansiktslyftning de senaste åren och det har börjat flytta in lite mer yngre människor sedan de började bygga nya smålägenheter vid centrumet, så det är lite mer liv och rörelse nu (på ett positivt sätt). Framförallt upplever jag att allt fler börjar upptäcka hur trevligt Hässelby faktiskt är! :)
 
Bra för framtiden att veta att äldrevården är bra! :D
Vi bor i Hässelby strand nu och trivs riktigt bra (med undantag för våra rökande grannar). Centrumet har fått sig en ordentlig ansiktslyftning de senaste åren och det har börjat flytta in lite mer yngre människor sedan de började bygga nya smålägenheter vid centrumet, så det är lite mer liv och rörelse nu (på ett positivt sätt). Framförallt upplever jag att allt fler börjar upptäcka hur trevligt Hässelby faktiskt är! :)

Mina päron bor på Mirabellbacken :-)

Och jo jag trivdes i Hässelby, växte upp i Hässelby Gård. Men det är ju lite hårdare där nu (vilket väl eg mest speglar samhället i stort).
 
Mina päron bor på Mirabellbacken :-)

Och jo jag trivdes i Hässelby, växte upp i Hässelby Gård. Men det är ju lite hårdare där nu (vilket väl eg mest speglar samhället i stort).

Hässelby gård är nog bättre än sitt rykte. Nu är jag inte direkt i ålder för att hänga på centrumet, men jag upplever det som ganska sömnigt. Däremot förekommer det ju lite gängvåld med jämna och ojämna mellanrum, men det är nog inte värre än i andra förorter, utan som du skriver något som spelar samhället i stort.
 
Jag gillar Hässelby Villastad men närheten till Hässelby Gård avskräcker. Hade jag inte haft barn hade det varit lugnt men jag vill inte att dottern ska befinna sig där.

Vi bor inte alltför långt ifrån Hässelby idag och även om vi har dottern på en fantastisk förskola och skolorna här ska vara riktigt bra så vill jag inte att hon ska växa upp här.

Det är ett gäng i Hässelby/Vällingby som krigar med ett gäng i typ Rinkeby. I perioder är det lugnt (när ledarna sitter inne), sen skjuts det lite här och var, bland folk och mitt på ljusa dan. Bl a skjöt de en person utanför pizzerian här på torget för några år sen.
 
Efter att tidigare bara ha tittat på renoveringsobjekt från 60- och 70-talet var vi igår på visning av ett hus byggt 2003. Vilken skillnad! "Nytt" hus vore kanske inte så dumt ändå.
 
Mer än 30%? Det är väl mellan 85% ner till 70% som det är 2% krav?

Mitt huvud är så trött och inte riktigt med mig, men gör det någon skillnad för resonemanget? Låna mer än 85% får man väl ändå inte göra?

För att förtydliga. Lånen amorteras med 2% per år ner till 70% av bostadens värde och sedan med 1% per åt till 50% av värdet. Mindre än 50% så finns inga amorteringskrav (annat än om enskilda banker ställer särskilda villkor).
 
Mitt huvud är så trött och inte riktigt med mig, men gör det någon skillnad för resonemanget? Låna mer än 85% får man väl ändå inte göra?

För att förtydliga. Lånen amorteras med 2% per år ner till 70% av bostadens värde och sedan med 1% per åt till 50% av värdet. Mindre än 50% så finns inga amorteringskrav (annat än om enskilda banker ställer särskilda villkor).

Absolut, men du skrev låna mer än 30% av bostadens värde? Det gör ju de allra flesta. Skulle man bara låna max 30% kräver det ju en väldigt stor kontantinsats i Stockholm.
 
Absolut, men du skrev låna mer än 30% av bostadens värde? Det gör ju de allra flesta. Skulle man bara låna max 30% kräver det ju en väldigt stor kontantinsats i Stockholm.

Ja naturligtvis. Det är jag som är osedvanligt trött i huvudet och skrev galet. :angel: Jag märkte inte ens att jag hade skrivit fel när du poängterade det. Jag menade så klart om man inte kan lägga 30% eller mer av bostadens värde i kontantinsats.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
688
Senast: em76
·
Svar
1 447
· Visningar
78 424
Senast: Enya
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp