Husköps-tråden del 2 :)

Orust 😅
Typ 50 min från där vi bor nu, och för långt bort från jobb och familj tyvärr.
Det byggs ett jättefint hus där mina svärföräldrar bor, på norra Orust. Fint enplanshus med 6000 kvm tomt och enastående utsikt. Det kommer säljas när det är färdigbyggt, och jag och min sambo tävlar nästan i att hitta mer eller mindre rimliga anledningar att köpa det :D (en av de rimliga anledningarna är INTE att det är 1 h 10 min från jobbet...).
 
Vi var och tittade nyligen på ett hus som var till salu för 1,5 år sedan och som vi tittade på då med. Gick då för 2,9. Nu var utgång 3,6 och budgivningen är uppe i 3,9. De har INTE gjort något med huset under den tiden som motiverar prisökningen... Fortfarande inom budget, men vi bli provocerade av en helt oprovocerad prisökning på tiotals procent på lite mer än ett år...
 
Vi var och tittade nyligen på ett hus som var till salu för 1,5 år sedan och som vi tittade på då med. Gick då för 2,9. Nu var utgång 3,6 och budgivningen är uppe i 3,9. De har INTE gjort något med huset under den tiden som motiverar prisökningen... Fortfarande inom budget, men vi bli provocerade av en helt oprovocerad prisökning på tiotals procent på lite mer än ett år...

Usch, ja så tråkigt med Covid-effekten... inte köparens marknad nu direkt 👎
 
Grannar här (hus på landet, stort hus med
trädgårdstomt)

Såldes 1 april 2018 för 4,0 miljoner. +1,0 på utgångspris.
Såldes maj 2021 för 6,3 miljoner. +1,3 på utgångspris.

Fortfarande ett gammalt hus på landet i obygd.

:cautious:
 
Senast ändrad:
Dessutom är det intressant att mäklare alltid förutsätter att man kör runt 120 km/h på landsvägen som är skyltad till 70 utan vägren, utan traktoromkörningar och EPA-traktorer, när de anger bilavstånd till närmaste sjö, skola och livsmedelsaffär.
 
Vi var på husvisning tidigare idag. Jag tycker det var en väldigt vettig kandidat, inom budget, många stora jobb gjorda, härlig trädgård med stor potential, i ett område jag känner till väl och gillar. Min fästman "gillade inte känslan" men kan absolut inte sätta fingret på varför. Det gör mig... irriterad :p
 
Vi var på husvisning tidigare idag. Jag tycker det var en väldigt vettig kandidat, inom budget, många stora jobb gjorda, härlig trädgård med stor potential, i ett område jag känner till väl och gillar. Min fästman "gillade inte känslan" men kan absolut inte sätta fingret på varför. Det gör mig... irriterad :p

Åh gud, kan relatera såå hårt. 🙈
Jag har hittat flera trevliga, men han är så jävla kräsen. 😅
 
Vi var på husvisning tidigare idag. Jag tycker det var en väldigt vettig kandidat, inom budget, många stora jobb gjorda, härlig trädgård med stor potential, i ett område jag känner till väl och gillar. Min fästman "gillade inte känslan" men kan absolut inte sätta fingret på varför. Det gör mig... irriterad :p
Åh var det det i Kungsbacka? För 3.8? Vi ville gå på den visningen men det var heeeelt fullbokat. Bokade in oss på en annan visning men den glömde jag bort och glömde således också att avanmäla 😬
 
Vi var på husvisning tidigare idag. Jag tycker det var en väldigt vettig kandidat, inom budget, många stora jobb gjorda, härlig trädgård med stor potential, i ett område jag känner till väl och gillar. Min fästman "gillade inte känslan" men kan absolut inte sätta fingret på varför. Det gör mig... irriterad :p

Åh, vad tråkigt.
Men jag förstår din fästman. Precis sådär kände jag nu på senaste stugvisningen jag var på... jag kunde inte se mig själv bo där helt enkelt.

Men, jag tror som sagt det lutar åt att jag flyttar livet till där vi har stuga istället... alltså köper en egen stuga att frakta dit (ska jag typ bo där vill jag ha en egen stuga) istället för att köpa en stuga härikring. Just nu känns det som det roligaste alternativet.
 
Åh gud, kan relatera såå hårt. 🙈
Jag har hittat flera trevliga, men han är så jävla kräsen. 😅
Ja jag börjar nog landa i att han är kräsen också! Det som irriterar mig mest är att han kan inte sätta fingret på VAD som är fel vilket gör det väldigt svårt att leta efter bra objekt. "Jag vet inte om jag gillar planlösningen" "Okej, men VAD med planlösningen är det du inte gillar?" "Jag vet inte!". Eller som han sa idag: "Jag vet inte om jag kan se mig själv sitta och mysa i soffan där" "Okej, varför då? Vad är det som saknas?" "Jag vet inte!" :banghead:

Jag tror han letar efter den här totala wowkänslan, att bli helt hänförd när han går över tröskeln, och jag försöker förklara att han nog behöver lägga på en nolla på budgeten om han ska kunna bli det...
 
Åh var det det i Kungsbacka? För 3.8? Vi ville gå på den visningen men det var heeeelt fullbokat. Bokade in oss på en annan visning men den glömde jag bort och glömde således också att avanmäla 😬
Faktiskt inte, det här var ett hus lite åt andra hållet sett från Göteborg :D
Men om vi pratar om samma hus i Kungsbacka så gjorde vi också ett försök att boka in oss där, men fick också erfara att det var fullt. Tror det kommer gå upp minst en miljon, ett hus i betydligt sämre skick samt mindre i samma trakter låg ju ute för 4,5 och sist jag kollade häromdagen var budgivningen en bra bit över 5...
 
Ja jag börjar nog landa i att han är kräsen också! Det som irriterar mig mest är att han kan inte sätta fingret på VAD som är fel vilket gör det väldigt svårt att leta efter bra objekt. "Jag vet inte om jag gillar planlösningen" "Okej, men VAD med planlösningen är det du inte gillar?" "Jag vet inte!". Eller som han sa idag: "Jag vet inte om jag kan se mig själv sitta och mysa i soffan där" "Okej, varför då? Vad är det som saknas?" "Jag vet inte!" :banghead:

Jag tror han letar efter den här totala wowkänslan, att bli helt hänförd när han går över tröskeln, och jag försöker förklara att han nog behöver lägga på en nolla på budgeten om han ska kunna bli det...

Jag håller som sagt med honom. Ville bara säga att för min del handlar det inte alls om prislapp/skick :) (sen kanske jag hade valt bort objekt pga dåligt skick eller något annat, men det är ju en annan sak).
 
Ja jag börjar nog landa i att han är kräsen också! Det som irriterar mig mest är att han kan inte sätta fingret på VAD som är fel vilket gör det väldigt svårt att leta efter bra objekt. "Jag vet inte om jag gillar planlösningen" "Okej, men VAD med planlösningen är det du inte gillar?" "Jag vet inte!". Eller som han sa idag: "Jag vet inte om jag kan se mig själv sitta och mysa i soffan där" "Okej, varför då? Vad är det som saknas?" "Jag vet inte!" :banghead:

Jag tror han letar efter den här totala wowkänslan, att bli helt hänförd när han går över tröskeln, och jag försöker förklara att han nog behöver lägga på en nolla på budgeten om han ska kunna bli det...

Om det är det huset jag tänker på så ser det ju jättetrevligt ut! Funderade på om jag skulle dra med maken dit men glömde av det.
 
Faktiskt inte, det här var ett hus lite åt andra hållet sett från Göteborg :D
Men om vi pratar om samma hus i Kungsbacka så gjorde vi också ett försök att boka in oss där, men fick också erfara att det var fullt. Tror det kommer gå upp minst en miljon, ett hus i betydligt sämre skick samt mindre i samma trakter låg ju ute för 4,5 och sist jag kollade häromdagen var budgivningen en bra bit över 5...
+ @Sleepan det måste va lockpris, tror också det går upp rejält :/
 
Vi var och tittade nyligen på ett hus som var till salu för 1,5 år sedan och som vi tittade på då med. Gick då för 2,9. Nu var utgång 3,6 och budgivningen är uppe i 3,9. De har INTE gjort något med huset under den tiden som motiverar prisökningen... Fortfarande inom budget, men vi bli provocerade av en helt oprovocerad prisökning på tiotals procent på lite mer än ett år...

Det är galet. Jag fick igenom nästan en dubblering av inköpspriset (2018) när jag utökade lånet för att kunna köpa luft/värmepump. Utan värdering av mäklare. Så jag höjde lånet men sänkte belåningsgraden till typ 55%. Jag tror en riktig värdering (särskilt efter renoveringen är klar) skulle höja värdet åtminstone en halv miljon till. Galet.
 
Det här tycker jag är rätt fint, inte perfekt men potential.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-romelanda-kungalvs-kommun-gommet-120-17709621

Men visst har det legat ute förut och haft bud och allt?
Gillar också det, och känner också igen det från nyligen. Nån köpare har väl hoppat av.
Jag skulle nog behöva gå omkring litet på plats för att få en känsla för hur nära granngården känns (detta är väl en avstyckning därifrån, eller åtminstone tänkt att bli). Sen är det väl inget för en trädgårdsmänniska kanske. :)
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: em76
·
Svar
923
· Visningar
49 001
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp