Husköps-tråden del 2 :)

Hur bor du nu? Tänker om du äger sitt boende eller om du hyr.

Jag är också ensamstående men tack vare att jag fick hjälp av mina föräldrar att köpa en bostadsrätt för ett antal år sen hade jag nu möjlighet att köpa en sommarstuga iaf. Men drömmer lite om att bygga ett året runt hus på sommarstugetomten men har fått inse att jag aldrig kommer ha råd till det. Mina tre syskon som har respektive och barn håller allihopa på att bygga nya hus (på samma kvarter) men det är ju helt omöjligt för mig som är ensam, kan känna mig rätt bitter över det ibland…
Jag bor i hyresrätt, bostadsmarknaden har alltid legat strax utanför mitt räckhåll. Jag började hoppas lite i början av 2020 när marknaden stod still en månad eller så, men sedan exploderade ju priserna istället.
 
Jag tror att det kommer dröja några år, även om jag också tror att det kommer vända. än så länge är acceptansen arbeta hemifrån fortfarande stor. Men om 4-5 år så kommer nog många tröttna, särskilt när det börjar bli dags att göra renoveringar som antingen kostar pengar eller som äter upp den lediga tiden.
Precis, men jag tror det kommer gå fortare, redan om 1-2 år tror jag priserna på fritidshus börjar gå ned igen när de som först tröttnat på hur mycket tid och pengar som går åt till fritidshuset och hur bunden man är vill sälja igen.
 
Precis, men jag tror det kommer gå fortare, redan om 1-2 år tror jag priserna på fritidshus börjar gå ned igen när de som först tröttnat på hur mycket tid och pengar som går åt till fritidshuset och hur bunden man är vill sälja igen.

Jag håller tummarna för att du har rätt!
 
Vi ska ev. titta på ett hus i helgen - bara vi lyckas få en dejt med mäklaren. Läget är på det stora hela inte alls lika fantastiskt som förra stället som låg mer eller mindre i väglöst land (endast skoter eller skidor vintertid) vid trädgränsen, med fjällutsikt, osv. Sambon som var bromsklossen för att bjuda högre vid förra stugan har drabbats av ånger och ruelse över detta. Hur som helst så finns andra saker som är bättre med det ”nya” huset, som att det inte är över en timmes restid till mataffären, att man inte lika lätt blir insnöad, att det är mer lättillgängligt, betydligt mer välskött (så vitt vi kan se) och att det finns riktigt bra skidspår i närheten.

Den här gången ska vi försöka att inte flytta in på förhand så att sorgen inte blir lika stor om (när :meh:) vi blir överbjudna. Priset är dock extremt lågt satt, så frågan är om något är fel eller om det är lockpris. Själv skulle jag vara beredd att betala upp till 60% mer än vad huset ligger ute för.
Tycker det här huset låter bättre, det första mer ett sådant som gör sig i ett tidningsreportage och att drömma om men inte lika roligt i verkligheten.
 
Tycker det här huset låter bättre, det första mer ett sådant som gör sig i ett tidningsreportage och att drömma om men inte lika roligt i verkligheten.

Egentligen det precis det läget som vi är ute efter, dvs. rätt off där det inte är så mycket folk. Samtidigt blir så klart nyttjandet mer flexibelt och enklare med en bättre infrastruktur.
 
Egentligen det precis det läget som vi är ute efter, dvs. rätt off där det inte är så mycket folk. Samtidigt blir så klart nyttjandet mer flexibelt och enklare med en bättre infrastruktur.
Det svåra är tycker jag att man inte egentligen vet om man skulle trivas att boså enskilt en längre tid , en del gör det andra märker att det inte alls är något för dem när de väl provat. Jag har själv funderat på att bo så, men vet inte riktigt, beror nog mycket på vilka grannar man har.
 
Senast ändrad:
Det svåra är att man inte egentligen vet om man skulle trivas att boså enskilt en längre tid , en del gör det andra märker att det inte alls är något för dem när de väl provat. Jag har själv funderat på att bo så, men vet inte riktigt, beror nog mycket på vilka grannar man har.

Fast för oss är det inget svårt val, utan precis vad vi egentligen letar efter. Tyvärr finns det ganska få sådana fastigheter till salu, så vi är även öppna för alternativ.
 
Fast för oss är det inget svårt val, utan precis vad vi egentligen letar efter. Tyvärr finns det ganska få sådana fastigheter till salu, så vi är även öppna för alternativ.
Tycker också det är svårt hitta något.. har iaf satt ett maxpris om huset måste renoveras och ett annat om det är nybyggt/nyrenoverat för att inte tokbuda pga tävlingsinstinkt 😅 alltid något. Annars går det inte särskilt bra, börjar överväga typ Varberg och Halmstad tillomed lol.
 
Jag har tagit ledig dag idag, äter frukost och ska strax packa för roadtrip. Vi ska åka och titta på en jättemysig stuga. Stugan är i princip perfekt, men förhoppningarna är ändå inte jättestora eftersom det ligger lite ”fel” i förhållande till hur jag har tänkt mig, Exempelvis ligger det på ostsidan av ett berg, vilket omöjliggör ett av mina topp-tre-krav (kvällssol).

Hur ser ni på det här med att tumma på ”absoluta krav”? Tror ni man ångrar sig även om resten är i princip perfekt?
 
Jag har tagit ledig dag idag, äter frukost och ska strax packa för roadtrip. Vi ska åka och titta på en jättemysig stuga. Stugan är i princip perfekt, men förhoppningarna är ändå inte jättestora eftersom det ligger lite ”fel” i förhållande till hur jag har tänkt mig, Exempelvis ligger det på ostsidan av ett berg, vilket omöjliggör ett av mina topp-tre-krav (kvällssol).

Hur ser ni på det här med att tumma på ”absoluta krav”? Tror ni man ångrar sig även om resten är i princip perfekt?
Tror inte man skall tumma på läget. Blir ofta mycket man kompromissar med vid husköp, men kanske inte bör göra det med en av ens viktigaste krav.
 
Tror inte man skall tumma på läget. Blir ofta mycket man kompromissar med vid husköp, men kanske inte bör göra det med en av ens viktigaste krav.

Håller med. Någon sa till mig nångång att det enda man inte kan ändra på ett hus är läget. Så sant så sant.

Bra påminnelse. Det är så lätt att tänka att det blir bra ändå eftersom man vill att det ska vara bra.
 
Stugan igår var jättemysig. Lite fix inne, men bara små saker som man kan göra själv. Stora nackdelen var att delar av marken var mossig och blöt, främst under en tillbyggnad och att tillbyggnaden var byggd på träplintar (telefonstolpar). Det växte till och med svampar under huset. Mygg och på sikt ruttna plintar tänker jag, men kanske också risk för fuktskador.

Lite mörk tomt också, men det fanns träd (gran) att hugga ner. Å andra sidan blir väl marken ännu fuktigare om man tar bort träd.
 
Stugan igår var jättemysig. Lite fix inne, men bara små saker som man kan göra själv. Stora nackdelen var att delar av marken var mossig och blöt, främst under en tillbyggnad och att tillbyggnaden var byggd på träplintar (telefonstolpar). Det växte till och med svampar under huset. Mygg och på sikt ruttna plintar tänker jag, men kanske också risk för fuktskador.

Lite mörk tomt också, men det fanns träd (gran) att hugga ner. Å andra sidan blir väl marken ännu fuktigare om man tar bort träd.
Jag tycker inte det låter optimalt.
 
Stugan igår var jättemysig. Lite fix inne, men bara små saker som man kan göra själv. Stora nackdelen var att delar av marken var mossig och blöt, främst under en tillbyggnad och att tillbyggnaden var byggd på träplintar (telefonstolpar). Det växte till och med svampar under huset. Mygg och på sikt ruttna plintar tänker jag, men kanske också risk för fuktskador.

Lite mörk tomt också, men det fanns träd (gran) att hugga ner. Å andra sidan blir väl marken ännu fuktigare om man tar bort träd.
Låter inte som den fjällnära tomt jag fått för mig att du önskar. Däremot låter det som en fin barnkammare för mygg 🙈
 
Låter inte som den fjällnära tomt jag fått för mig att du önskar. Däremot låter det som en fin barnkammare för mygg 🙈

Eller hur! Då räcker det ju inte med att stugan var jättemysig. Det är säkert en jättetrevlig stuga vintertid och höst, men vi vill ju även vara där sommartid - helst hela sommaren. Och vi vill kunna sitta ute.

Fortsätt gärna påminna mig! Sambon är just nu inte till så stor hjälp: ”Jag kan höra med Gunnar som är så himla duktig på hus, han borde ju veta om ... etc. etc.”. Gunnar svarar sedan att träpålar i mark låter ganska fel, att blöt mark aldrig kan vara kul och att mygg är vidrigt. Sambon: ”Ja, fast vad vet han egentligen om hus! O_o

:rofl: Ja, du hör, vi behöver all hjälp vi kan få för att hålla oss på rätt köl!
 
Eller hur! Då räcker det ju inte med att stugan var jättemysig. Det är säkert en jättetrevlig stuga vintertid och höst, men vi vill ju även vara där sommartid - helst hela sommaren. Och vi vill kunna sitta ute.

Fortsätt gärna påminna mig! Sambon är just nu inte till så stor hjälp: ”Jag kan höra med Gunnar som är så himla duktig på hus, han borde ju veta om ... etc. etc.”. Gunnar svarar sedan att träpålar i mark låter ganska fel, att blöt mark aldrig kan vara kul och att mygg är vidrigt. Sambon: ”Ja, fast vad vet han egentligen om hus! O_o

:rofl: Ja, du hör, vi behöver all hjälp vi kan få för att hålla oss på rätt köl!

Jag tycker Gunnar verkar ha rätt bra koll :D
 
@Philosophia Jag tycker också ni gör rätt i att leta vidare. Den stugan låter inte som att den var för er.

Jag brukar tänka "funktion" när jag överväger vad jag kan avstå. Och pröva att lägga till "inte nu, men sen".

Kvällssol är t ex absolut skallkrav för mig. Jag är en kvällsmänniska och sover när andra njuter av att solen går upp i öster. Jag är dessutom frusen av mig så det blir väldigt få timmar jag sitter ute med ett glas vin och en bok på kvällen, om jag ska sitta i skuggan. Funktionen uteplats med kvällssol är inte samma som uteplats i morgonsol för mig. Läget för tomten är således något som blir "inte nu, inte sen" - läget är som det är.

Om det idag finns en uteplats för morgonsol men inte en för kvällssol, men ett lämpligt läge och bra mark att bygga en på - ja då funkar "inte nu, men sen" och det får i slutändan bli en sammanvägning av vad allt jag vill göra kostar i tid och pengar.

Sen känner jag mig oftast helt okej att det tar ett tag innan man byggt om/till det man vill, men att flytta till ett ställe där mina önskemål inte ens går att genomföra skulle kännas tråkigt och skava på ett helt annat sätt än att "det inte är gjort än bara".
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
200
Senast: em76
·
Svar
924
· Visningar
49 306
Senast: mysboll
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp