Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Ränteskillnadsersättning kan bli dyrt om man vill lösa lånet i förtid, exempelvis vid flytt.

Här kan man räkna lite om man vill få en uppfattning
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/

På långa tider blir det tiotusentals kronor trots de låga räntorna.

Tack för tips på sida!

Att saker kan hända (vi inte trivs, separerar, måste flytta av annan anledning etc) är ju det mest riskabla med att binda så länge och behöver betala ränteskillnadsavgiften. Men, de flesta banker vi hört är det OK att flytta med de bundna lånen till ny bostad (så länge lånet är minst lika stort). Delar man upp sitt bostadslån i flera delar kan man ju också komma undan med att tex bara behöva betala ränteskillnadsavgift för en del av lånet, om man sedan vill flytta över resterande delar bundna till ny bostad... Och nåt boende lär vi väl alltid ha? 🤔

Vi får räkna och klura! Just nu kan vi binda hos SBAB i två år till 0,96% men jag tror ju att ränteläget om två år ser helt annorlunda ut och då kanske vi får väldigt mkt högre ränta än om vi binder i 10 år redan nu för 1,76%. Klurigt!

Tillägg: Det läskigaste med att binda, även bara på två år, är ju frågan om vi kommer trivas! Tänk om vi direkt hatar huset och att bo där? 😅 Läskigt!
 
Senast ändrad:
Just nu är det mer lönsamt att binda än att köra rörligt har någon sagt till mig, jag band om ett av våra lån i våras. När vi köpte band vi på 1 år, 3 år och 5 år för att fördela risken. Nu binder vi om på 3 år då vi fick bäst ränta. 7-10 år lät som väldigt lång tid, det skulle jag nog passa mig lite för.

Jag skulle gärna vilja binda olika delar av lånet på olila bindningstider (känns skönt att fördela risken och inte riktigt behöva fatta ett beslut) men har blivit rekommenderad att inte göra det just för att du då är i "handen" på den banken och inte kan förhandla till en bättre ränta när en av bindningstiderna gått ut?
 
Jag skulle gärna vilja binda olika delar av lånet på olila bindningstider (känns skönt att fördela risken och inte riktigt behöva fatta ett beslut) men har blivit rekommenderad att inte göra det just för att du då är i "handen" på den banken och inte kan förhandla till en bättre ränta när en av bindningstiderna gått ut?
Jag har ett så pass stort lån att skulle det råka gå ut när räntorna är jättehöga skulle vi kunna drabbas ganska hårt, därför fungerar det bra för oss att ha tre olika bindningstider. Jag har dessutom haft samma bank i hela mitt liv och trivs för bra för att byta 🙈 jag har lyckats förhandla hyfsade räntor trots att vi har flera år kvar på andra lån.
 
Jag har ett så pass stort lån att skulle det råka gå ut när räntorna är jättehöga skulle vi kunna drabbas ganska hårt, därför fungerar det bra för oss att ha tre olika bindningstider. Jag har dessutom haft samma bank i hela mitt liv och trivs för bra för att byta 🙈 jag har lyckats förhandla hyfsade räntor trots att vi har flera år kvar på andra lån.

Jag förstår! Vi kommer ju också att ha ett stort lån, därav så mycket ångest för detta med räntorna och hur vi ska lägga upp det. Så klurigt! Får se vad vi landar i till slut.
 
Vågar man köpa ett hus där besiktningen är sida upp och sida ner med anmärkningar?

tex taket måste bytas, båda badrummen har sen länge nått sin tekniska livslängd, köket bör bytas, det är fukt under golvet/betongplattan, vinden gick inte att inspektera för det saknas lucka osv osv.

Det är inte jättebilligt, 4+ miljoner ändå.

Liksom ska man räkna med 1-2+ miljoner för att fixa allt detta? För då är det nog inte värt det, tror inga hus i området är värda det.
Det beror på vad det är som anmärks på men fuktanmärkning och inspektion av vind är ett måste att kolla upp noga för att överhuvudtaget köpa, det kan vara allt från utan betydelse till att huset får rivas.
 
Angående trevliga grannar är det väldigt svårt att få en uppfattning om utan att känna dem sedan innan, de som verkar trevliga vid första mötet kan visa sig vara mindre trevliga när man lärt känna dem och lika ofta tvärtom.
 
Angående trevliga grannar är det väldigt svårt att få en uppfattning om utan att känna dem sedan innan, de som verkar trevliga vid första mötet kan visa sig vara mindre trevliga när man lärt känna dem och lika ofta tvärtom.

Jag får också lite vibbar av inte så bra, om man blir uppsökt fort och ofta för att ta emot trevligheter. Men så är jag ju lagd åt eremit-hållet också. Däremot om någon är direkt otrevlig vid första mötet lär risken att de egentligen är ganska trevliga vara liten. Men inte obefintlig. Dåliga dagar har väl alla.
 
Angående trevliga grannar är det väldigt svårt att få en uppfattning om utan att känna dem sedan innan, de som verkar trevliga vid första mötet kan visa sig vara mindre trevliga när man lärt känna dem och lika ofta tvärtom.
OCH det finns ingen garanti för att det inte byter grannar heller, även om det handlar om hus och inte lägenheter. De trevliga grannarna kan bestämma sig för att sälja när som helst....
 
Jag får också lite vibbar av inte så bra, om man blir uppsökt fort och ofta för att ta emot trevligheter. Men så är jag ju lagd åt eremit-hållet också. Däremot om någon är direkt otrevlig vid första mötet lär risken att de egentligen är ganska trevliga vara liten. Men inte obefintlig. Dåliga dagar har väl alla.

Sambon och jag är också eremiter, men vårt fall så var det mer eller mindre vi som sökte upp grannarna. Eller snarare vi visste först inte vilka de var när vi började prata med dem. De visade sig helt enkelt. ha sin stuga granne med den som vi tittade på och de hade massor av bra saker att berätta, t.ex. vilka hantverkare man kunde höra av sig till och var man skulle köpa skoter.

Men visst, bara för att någon är trevlig vid första mötet behöver ju inte betyda något. Hur som helst så var de väldigt hjälpsamma.
 
Är sotningsprotokoll allmän handling? Dvs. kan jag ringa ansvarigt sotardistrikt och begära ut sotningsprotokollet för den senaste sotningen för en fastighet som jag inte äger?
 
Är sotningsprotokoll allmän handling? Dvs. kan jag ringa ansvarigt sotardistrikt och begära ut sotningsprotokollet för den senaste sotningen för en fastighet som jag inte äger?

Besvarar min egen fråga eftersom jag ringde sotaren: Resultatet av senaste brandskyddsbesiktning får man gärna ta del av. Besiktningen gjordes visserligen för fem år sedan, men det var inte jättemycket som det anmärktes på. Några småsaker som inte är jättedyra att fixa.
 
... och ett bud till. Vi är alltså budgivare 2, så vi är två stycken intressenter på stugan.

Jag har dock svårt att tro att vi kommer att få det eftersom vi inte är beredda att lägga det som stugan ligger ute för. Med renoveringskostnader + köpeskilling så blir huset i så fall dyrare än vad det är värt. Och det är det inte värt för oss även om omgivningarna är 10/10 och det är få ställen till salu här.
 
Överbjudna, men fortfarande 125 000 kr under vårt tänkta maxbud men 100 000 kr högre bud än för 1,5 h sedan. Frågan är vad som är en vettig strategi. Snabbt bjuda över igen eller vänta? Eller egentligen så tror jag inte att det finns några goda strategier.
 
Överbjudna, men fortfarande 125 000 kr under vårt tänkta maxbud men 100 000 kr högre bud än för 1,5 h sedan. Frågan är vad som är en vettig strategi. Snabbt bjuda över igen eller vänta? Eller egentligen så tror jag inte att det finns några goda strategier.
Om ni vill hålla nere slutpriset och ni bara är 2 så är vänta rätt svar. Fast det kan ju också betyda att de andra får det för det lägre slutpriset. :)
 
Överbjudna, men fortfarande 125 000 kr under vårt tänkta maxbud men 100 000 kr högre bud än för 1,5 h sedan. Frågan är vad som är en vettig strategi. Snabbt bjuda över igen eller vänta? Eller egentligen så tror jag inte att det finns några goda strategier.
Fimns inget rätt svar. Finns de som kastar in sitt max och höjer snabbt för o hoppas de skrämmer bort de andra. Fast personligen vill jag nog buda så lågt som möjligt och hoppas den andre ändå inte följer med.
 
Överbjudna, men fortfarande 125 000 kr under vårt tänkta maxbud men 100 000 kr högre bud än för 1,5 h sedan. Frågan är vad som är en vettig strategi. Snabbt bjuda över igen eller vänta? Eller egentligen så tror jag inte att det finns några goda strategier.
Jag hade fortsatt buda med 25 tills taket var nått, i förhoppning om att trötta ur dem och ge intryck av att ni aldrig kommer ge er :)
 
Om ni vill hålla nere slutpriset och ni bara är 2 så är vänta rätt svar. Fast det kan ju också betyda att de andra får det för det lägre slutpriset. :)

Den största risken med att vänta tror jag är det kommer fler intressenter som ger sig in i budgivningen. Fördelen med att vänta är nog att säljaren kan tänkas acceptera att priset inte blir det hen hade föresatt sig. Vi får helt enkelt se!
 
Om ni vill hålla nere slutpriset och ni bara är 2 så är vänta rätt svar. Fast det kan ju också betyda att de andra får det för det lägre slutpriset. :)

Det beror på mäklaren skulle jag säga. Jag har bara budat i Stockholmsområdet och där skulle ett objekt aldrig släppas till ett lägre pris utan att mäklaren ringer runt och tjatar "är du säker att du inte vill lägga ett bud till?!!!" innan kontraktet faktiskt skrivs. Dock går det fort och mäklarna tjänar på att gå vidare till nästa affär, så man har inte många kvartar på sig efter det samtalet 🙂

Så mitt råd till @Philosophia är att göra det tydligt att ni ÄR intresserade för att undvika att det rinner er ur händerna. Men att vara lite kylig ser jag inga problem med. Med tanke på att det verkar vara lite mer "fri visning" på detta objektet skulle jag dock inte vara alltför kylig, för att minska risken att någon mer hinner titta på objektet under tiden.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: em76
·
Svar
1 440
· Visningar
78 100
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp