Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

En uppdatering, det har hänt en del senaste dygnet. Vi var på visning igår och både jag och maken kom hem med en halvbra magkänsla. Det levde kanske inte helt upp till bilderna. Samtidigt hade vi pressen på oss att skriva kontrakt idag om de ska ställa in de öppna visningarna i helgen. Vi sa att vi måste sova på saken, och hjärnan har gått på högvarv sedan dess. Jag tror att vi båda verkligen vill få en affär i hamn nu så vi tryckte undan magkänslan och budade 100 tkr under vårt tidigare bud med hänvisning till att det inte levde upp till sina bilder men vi var fortfarande intresserade. Då ringde mäklaren och berättade att de fått in ett annat bud som låg 50 tkr över vårt. Jag känner mig lite irriterad över att vi redan i måndags morse la ett generöst förhandsbud och bad om privat visning, och de har inte kunnat visa fören nu och det öppnade upp för fler spekulanter. Vårt bud var dessutom ett dolt bud och det känns lite väl lägligt att någon annan budat precis 50 tkr över av en slump (?). Tanken med generösa förhandsbud är väl just att man ska få till en snabb affär och slippa budgivning, och nu undrar mäklaren om vi vill buda över. Vi skulle kunna göra det, men jag tror vi måste ta ett steg tillbaka och lita på magkänslan vi hade igår. Hade vi velat vara i budgivning så hade vi väntat till efter helgen, och dessutom kanske huset inte var huset med stort H. Vi har sagt att vårt bud kvarstår dagen ut om de andra av någon anledning skulle dra sig ur, men ärligt talat börjar jag känna mer och mer att vi har väntat för länge för att nöja oss med good enough.
Tråkigt för er! Men det var kanske det bästa så ni kan köpa huset med stort H:).

Hade jag varit säljare hade jag inte heller accepterat ert nya bud i och med att ni budat före och därefter prutat på ert lagda bud. Troligen hade ni blivit klassade som krångliga och osäkra att ha att göra med även framåt- vad skulle ni ändra nästa gång? Skriver det inte för att kritisera, bara som en synvinkel från andra sidan.
 
Tråkigt för er! Men det var kanske det bästa så ni kan köpa huset med stort H:).

Hade jag varit säljare hade jag inte heller accepterat ert nya bud i och med att ni budat före och därefter prutat på ert lagda bud. Troligen hade ni blivit klassade som krångliga och osäkra att ha att göra med även framåt- vad skulle ni ändra nästa gång? Skriver det inte för att kritisera, bara som en synvinkel från andra sidan.

De tog vårt bud som jag förstod det, men sen kom en annan budgivare och budade 50 tkr över och då la vi oss.
 
@Voeux Hur gick det till slut? Ingen affär misstänker jag, annars hade du kanske uppdaterat här. Jag ville bara berätta att jag så väl förstår känslan av att inte vilja nöja sig med "Good enough" när man letat länge. Vi letade ju i 2,5 år och kollade på över typ 120-140 hus och vi tänkte ju till slut att vår hus kan ju inte finnas, vi får väl nöja oss med nåt som känns halvbra. Men så en dag, dök vårt hus upp och nu har vi bara bott här i 3,5 månad än så länge men jag älskar fortfarande huset och tomten lika mycket som när vi var på visning. Det är till och med mer än vad vi önskade oss! Jag är så glad att vi inte backade på våra krav och köpte nåt halvdant! Men jag vet verkligen hur det känns att bara vilja få det klart, framförallt att hitta det där för-alltid-hemmet (eller åtminstone för en längre tid framöver) och bygga vidare på det. Livet är lite som i limbo när man letar, även om det inte behöver vara så kändes det iaf som så för oss.

(Det hjälper också att verkligen älska sitt hus om/när man känner att man betalat kanske lite överpris. Vi har högst sannolikt gjort det men det svider inte lika mycket när vi fick allt vi ville och mer därtill - tankar om att man eventuellt betalar överpris hade dock svidit rejält mycket mer om vi liksom varit lite halvnöjda).

Ingen affär, stämmer! Jag tänker som du också, det ska verkligen kännas rätt.

Nu har vi precis lagt bud på ett som känns helt rätt, dock tror jag det kommer bli för dyrt. Det budstartade precis vid vår smärtgräns och vi har lagt ett bud där omkring, dock enbart 2 bud inkomma av 5 intressenter så.. jag hoppas inte allt för mycket :p
 
Grattis @BernT! 😍

Vi funderar också på att lägga ett dolt bud på ett objekt som är ute nu. Dock har de inga inomhus-bilder ännu och besiktning sker först nästa vecka. Så svårt att lägga ett bud innan dess, men snart så!
Taaack 😄 känns lite pirrigt!

Oj ja det är ju svårt när man inte kan se skicket inuti 🙈 vi gick på besiktning, bilder och vad annat gått för i området och la på en del på utgångspriset. Trodde aldrig att säljarna skulle köpa det men de blev jätteglada att slippa ha visningar och budgivning osv. Men det hade ju varit svårt komma fram till lämpligt bud utan interiörbilder.
 
Hur tänker ni med besiktning? Gör ni en egen besiktning också eller tycker ni det räcker med säljarens? Känns som att det är sjukt viktigt att vara en smidig köpare, samtidigt som man inte vill köpa mer problem än väntat.

Nästan alla mina kompisar som köpt hus har skrivit i köpeavtalet att om egen besiktning upptäcker andra fel än säljarens så kan köpet hävas alternativt en viss summa av köpeskillingen återbetalas men känns riktigt risky att man klassas som en krånglig köpare.
Alla hus kommer med en historia och är inställd på det men tråkigt om det är vattenläcka eller något som missas, och sen så täcker inte försäkringen för att den funnits där sen tidigare.
 
Hur tänker ni med besiktning? Gör ni en egen besiktning också eller tycker ni det räcker med säljarens? Känns som att det är sjukt viktigt att vara en smidig köpare, samtidigt som man inte vill köpa mer problem än väntat.

Nästan alla mina kompisar som köpt hus har skrivit i köpeavtalet att om egen besiktning upptäcker andra fel än säljarens så kan köpet hävas alternativt en viss summa av köpeskillingen återbetalas men känns riktigt risky att man klassas som en krånglig köpare.
Alla hus kommer med en historia och är inställd på det men tråkigt om det är vattenläcka eller något som missas, och sen så täcker inte försäkringen för att den funnits där sen tidigare.
Hade inte köpt ett hus utan att besiktiga själv. Så som du skrev hade vi i vårat köpeavtal. Trodde det var det allra vanligaste?
 
Och här sitter man och månadssparar kontantinsats 😅:D

#hinnerinteikaaaaaaapp

I år/nästa år kommer det ökade elpriset synas på objektens driftkostnader, inflationen har varit kraftigt i början på året vilket gör att lönerna räcker till mindre, räntorna kommer att höjas tidigare än vad som prognosticeras och det blir mindre attraktivt att köpa hus långt ifrån kontoret nu när allt fler behöver åka till kontoret igen. Jag tycker det finns mycket som talar för att den kraftiga ökningen som varit de senaste åren kommer att avta, och det vore ju bra i så fall.
 
Och här sitter man och månadssparar kontantinsats 😅:D

#hinnerinteikaaaaaaapp

Ni är ju inne på bostadsmarknaden i alla fall, det är ju bra. Annars är mina 50 öre i debatten att om man redan är inne på bostadsmarknaden men planerar att köpa något som är ordentligt dyrare än det man har så kan det vara en idé att mellanlanda i något som inte är riktigt lika dyrt. Låt säga att alla tre bostäderna (den "billiga", den mellandyra och den dyra) går upp med 5% per år. Prisutveckling en i kronor blir ju större för den mellandyra än för den billigaste.
 
Ni är ju inne på bostadsmarknaden i alla fall, det är ju bra. Annars är mina 50 öre i debatten att om man redan är inne på bostadsmarknaden men planerar att köpa något som är ordentligt dyrare än det man har så kan det vara en idé att mellanlanda i något som inte är riktigt lika dyrt. Låt säga att alla tre bostäderna (den "billiga", den mellandyra och den dyra) går upp med 5% per år. Prisutveckling en i kronor blir ju större för den mellandyra än för den billigaste.

Vi funderade på det ett tag, att köpa en trea i stan innan vi köper hus. Men sen gick marknaden bananas och treorna här i stan började kosta lika mycket, om inte mer. Så då blir det hus. Men.. sannolikt parhus eller radhus. Villa i den kommun vi vill bo har vi inte riktigt råd med, om det inte är en mindre eller en skruttig variant. Just nu känns det ganska lockande att flytta in i något lite större som dessutom är ganska färdigt, tanken på att köpa renoveringsobjekt upphörde samma sekund vi fick barn :angel::D Men radhus/parhus blir nog lite den kompromissen vi gör, men ärligt talat känns det också lite skönt. Vi har aldrig ägt hus och med småbarn att ta hand om samtidigt så känns det som ett lagom första steg. Sen har vi nog båda lite villadrömmar, men livet är långt! Just nu vill jag bara ha lite space och en liten trädgårdsplätt med en liten lekpool till barn och hund så är jag mer än nöjd.
 
För att få lite perspektiv på bostadsmarknaden. Det huset vi budar på nu såldes 2011 för 4,1, såldes igen 2020 för 5,3 och kommer nu säljas för 8 milj.

🙃
Det är ju så. Vi kollade på ett hus 2020 som då gick för 5,2 och vid årskiftet gick ett likadant (dock renoverat) för 8,2. Vi jagar kontakter nu och har hört att en bekants granne ska sälja, ett dödsbo med renoveringsbehov som vi håller tummarna att vi kan få köpa innan det kommer ut på öppen marknad. Men man är väl galen, vi kommer ha två barn under två år och tänker köpa oss ett renoveringsobjekt…
 
Vågar knappt säga det högt men det kanske går våran väg! Via kontakter fick vi veta om ett dödsbo som ska säljas, och har nu haft kontakt med mäklare och fått besiktningsprotokoll och ska titta på huset på måndag. Vi har gett en indikation på pris - vi sa runt 6,5 men fick reda på av en annan mäklare att de skulle lägga ut huset för 5,4. Vår mäklare (samma firma som säljer huset som vi ska sälja vår lägenhet med) hon tyckte kanske att 6,5 var lite i överkant - men vet inte om vi vågar buda 6,2-6,3 och hoppas att vi får det? Varje krona behövs ju till renovering.. Även om tak, grund och fönster är i bra skick och ett av badrummen är från 2014 så är det mycket annat att göra.

Vi har också bokat fotografering av vår lägenhet så det gör vi redan på tisdag! Man kan ju säga att vi har lite att fixa i helgen… även om det inte blir det här huset så är vi på väg - lika skönt att ha det fotat och klart!
 
För att få lite perspektiv på bostadsmarknaden. Det huset vi budar på nu såldes 2011 för 4,1, såldes igen 2020 för 5,3 och kommer nu säljas för 8 milj.

🙃
Det är sjukt ju :/ ett typ likadant hus som det vi köpt såldes nyss för nästan en miljon mer än vad vi gav. Lite bättre skick men inte mycket (typ billigt Ikea-kök, ej fixat badrum, sämre läge osv). Så vi har väl gjort en bra affär tror jag men lagom till vi ska byta upp oss har väl hela marknaden kraschat. Så tror inte vi som kommer in på marknaden först nu inte kommer kunna göra såna vinster som de tex det huset du beskrev.
 
Det är sjukt ju :/ ett typ likadant hus som det vi köpt såldes nyss för nästan en miljon mer än vad vi gav. Lite bättre skick men inte mycket (typ billigt Ikea-kök, ej fixat badrum, sämre läge osv). Så vi har väl gjort en bra affär tror jag men lagom till vi ska byta upp oss har väl hela marknaden kraschat. Så tror inte vi som kommer in på marknaden först nu inte kommer kunna göra såna vinster som de tex det huset du beskrev.

Jag tror att marknaden kommer att fortsätta gå upp på ett långsiktigt perspektiv. Men jag tror att det kommer toppar och dalar på vägen och nej, jag tror inte heller det kommer göra samma spurt som dom de senaste 20 åren. Jag tror och hoppas på en stabilare marknad framöver!
 
Får jag vara med här? 😁😳

Vi har under en tid diskuterat vår boende situation och kommit fram till att vi vill flytta närmare stan och kollektivtrafik.

Vi har en lite ambivalent boenderesa sista tiden. 2015 köpte vi hus långt ut på landet, jag älskade det. Men Mannen som är från en större stad tyckte det var för ensamt. Så 2018 sålde vi och flyttade in i ett mindre samhälle där vi egentligen bor ganska bra och billigt. Men det är långt till allt, även om allt är nära. Svårt att förklara. Det är ett knepigt samhälle där det är väldigt svårt att komma in i bekantskapsgrupperna då alla har känt varandra från barnsben och bör i området. Vi är båda från utsocknes.

Så nu har vi tagit beslutet att sälja även den här villan. Med tanke på att vi vill in till kompisarna i stan, för enkelheten när barnen växer upp men även för att efter snart 6år i hus har vi insett att även om vi vill är inte trädgården kul utan blir istället en extra tyngd för att vi inte hinner, vill eller kan fixa den.

Vi har tittat på lite radhus, budade på en som drog iväg. Men nu ligger två till ute i samma område som vi ska titta på. Vi ska på visning på den ena på onsdag.
Anledningen till att så många säljer där just nu är för att inflytt till deras nybyggen börjar närma sig.

Både vi och mäklaren tror att vi gör en bra förtjänst för vårt hus, speciellt med tanke på att vi fick det under värdering när vi köpte. Sista huset i samhället som gått för under 2 milj. Utgångspris för vårt kommer ligga 1.3 milj. över vårt inköpspris 😳
Dock har vi gjort ganska mycket större grejer med det, men ändå!
Men hej vinstskatt 🤦🏻‍♀️
 
Får jag vara med här? 😁😳

Vi har under en tid diskuterat vår boende situation och kommit fram till att vi vill flytta närmare stan och kollektivtrafik.

Vi har en lite ambivalent boenderesa sista tiden. 2015 köpte vi hus långt ut på landet, jag älskade det. Men Mannen som är från en större stad tyckte det var för ensamt. Så 2018 sålde vi och flyttade in i ett mindre samhälle där vi egentligen bor ganska bra och billigt. Men det är långt till allt, även om allt är nära. Svårt att förklara. Det är ett knepigt samhälle där det är väldigt svårt att komma in i bekantskapsgrupperna då alla har känt varandra från barnsben och bör i området. Vi är båda från utsocknes.

Så nu har vi tagit beslutet att sälja även den här villan. Med tanke på att vi vill in till kompisarna i stan, för enkelheten när barnen växer upp men även för att efter snart 6år i hus har vi insett att även om vi vill är inte trädgården kul utan blir istället en extra tyngd för att vi inte hinner, vill eller kan fixa den.

Vi har tittat på lite radhus, budade på en som drog iväg. Men nu ligger två till ute i samma område som vi ska titta på. Vi ska på visning på den ena på onsdag.
Anledningen till att så många säljer där just nu är för att inflytt till deras nybyggen börjar närma sig.

Både vi och mäklaren tror att vi gör en bra förtjänst för vårt hus, speciellt med tanke på att vi fick det under värdering när vi köpte. Sista huset i samhället som gått för under 2 milj. Utgångspris för vårt kommer ligga 1.3 milj. över vårt inköpspris 😳
Dock har vi gjort ganska mycket större grejer med det, men ändå!
Men hej vinstskatt 🤦🏻‍♀️

Du behöver väl inte vinstskatta om du köper nytt och skjuter upp det?
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
3 510
Senast: Nixehen
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 249
Svar
1 805
· Visningar
96 391
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp