Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Det är det jag funderade lite på. Vi kommer ju låna 85 % för vi kan ”bara” få ihop 15 🤷🏼‍♀️ Men ska man då buda xx och säga ”vi budar detta men ska bara kolla med banken först” känns ju också dumt 🙈

Men du behöver inte säga det till mäklaren, utan be mäklaren att få prospektet som en pdf-fil och så tar du kontakt med din bank så att de får kika på det. Skulle de ha synpunkter så är ju inte bud bindande, utan det är först när du har skrivit på som du inte kan dra dig ur utan skadestånd.
 
Nej jag vet, men det känns himla oseriöst att inte ha allt klart. Får inte tag på bankmänniskan heller så vet inte vad vi ska göra just nu 🤷🏼‍♀️

Våran bankperson nu när vi letar fritidshus (vi har ca. 30% som vi kan lägga själva) har sagt att de vill gå igenom prospekt och helst också få en annan mäklares värdering före budgivning. Däremot vill de inte titta på något före budgivning, utan endast före kontrakt skrivs på.

Får du inte tag på din bankperson så ring banken och be att få tala med en kollega till bankpersonen. Det kan ju vara så att bankpersonen är ledig ex. för sportlov.
 
Våran bankperson nu när vi letar fritidshus (vi har ca. 30% som vi kan lägga själva) har sagt att de vill gå igenom prospekt och helst också få en annan mäklares värdering före budgivning. Däremot vill de inte titta på något före budgivning, utan endast före kontrakt skrivs på.

Får du inte tag på din bankperson så ring banken och be att få tala med en kollega till bankpersonen. Det kan ju vara så att bankpersonen är ledig ex. för sportlov.
Men va måste man göra sånt också? Jag trodde helt ärligt det gick till typ såhär:
Lånelöfte->hitta ett hus->buda->vinn->gå till banken och hämta pengar 😄

Liksom jaha ska vi bekosta en till mäklare som ska värdera det också? Låter helt barockt.
 
Men va måste man göra sånt också? Jag trodde helt ärligt det gick till typ såhär:
Lånelöfte->hitta ett hus->buda->vinn->gå till banken och hämta pengar 😄

Liksom jaha ska vi bekosta en till mäklare som ska värdera det också? Låter helt barockt.
Jag har köpt hus två gånger de senaste åren med två olika banker och båda gångerna har jag kört samma upplägg. Först lånelöfte, sen budgivning. Efter vunnen budgivning och innan kontraktskrivande har jag ringt banken som då tittat på objektet på mäklarens annons och stämt av att det ser ok ut, och sen har jag skrivit på papper. Har aldrig sagt till mäklaren att jag måste kolla med banken först, det är underförstått. Att jag har lånelöfte är det enda mäklaren varit intresserad av.

Så lånelöfte->hitta hus->buda->vinn->ring banken->skriv kontrakt

Liiite stressigt det gången vi vann en budgivning på en söndag eftermiddag och vi än olika anledningar behövde skriva på samma dag, och vi hade lånelöfte hos SBAB som inte prioriterar sin kundtjänst direkt och där jag fick sitta i telefonkö i närmare tre timmar innan jag fick prata med någon.

Nu senast när jag köpte ringde jag banken och diskuterade objektet redan innan budgivning, men då visste jag med stor säkerhet att vi skulle vara med och att vi borde ha en rimlig chans att få det, plus att det var en jordbruksfastighet så ville snacka igenom lite extra.
 
Jag har köpt hus två gånger de senaste åren med två olika banker och båda gångerna har jag kört samma upplägg. Först lånelöfte, sen budgivning. Efter vunnen budgivning och innan kontraktskrivande har jag ringt banken som då tittat på objektet på mäklarens annons och stämt av att det ser ok ut, och sen har jag skrivit på papper. Har aldrig sagt till mäklaren att jag måste kolla med banken först, det är underförstått. Att jag har lånelöfte är det enda mäklaren varit intresserad av.

Så lånelöfte->hitta hus->buda->vinn->ring banken->skriv kontrakt

Liiite stressigt det gången vi vann en budgivning på en söndag eftermiddag och vi än olika anledningar behövde skriva på samma dag, och vi hade lånelöfte hos SBAB som inte prioriterar sin kundtjänst direkt och där jag fick sitta i telefonkö i närmare tre timmar innan jag fick prata med någon.

Nu senast när jag köpte ringde jag banken och diskuterade objektet redan innan budgivning, men då visste jag med stor säkerhet att vi skulle vara med och att vi borde ha en rimlig chans att få det, plus att det var en jordbruksfastighet så ville snacka igenom lite extra.
Och glömde, någon extra värdering har ingen av de banker jag haft att göra med varit intresserade av.
 
@BernT som det fungerar för oss så får vi först preliminärt lånelöfte, sen budar, vinner budgivning, banken kollar prospekt och godkänner lånet samt värderar boendet själva baserat på prospekt. De kan neka lån, men det är ju om de anser att ditt lån skulle överskrida marknadsvärdet mycket. Går det i linje med marknadsvärdet så är det inga problem. Alla mäklare vet att lånelöften är preliminära och att banken efter vunnen budgivning måste godkänna objektet.
 
Vet inte. Blir ju jättesvårt att hinna va först och köpa något om vi först måste kolla med banken och visa vad vi tänkt köpa och sen buda, då hinner ju typ allt bli sålt..

För oss tar det några minuter att få preliminärt lånelöfte på objektet. Skickade in igår, vi hade ett lånelöfte sen en budgivning förut så uppdaterade bara med nya priset samt avgift på nya boendet vi ville buda på och deras dator räknar ut ett svar så man får svar direkt.
 
Men va måste man göra sånt också? Jag trodde helt ärligt det gick till typ såhär:
Lånelöfte->hitta ett hus->buda->vinn->gå till banken och hämta pengar 😄

Liksom jaha ska vi bekosta en till mäklare som ska värdera det också? Låter helt barockt.

Nej, det är inte ett måste, utan jag berättade bara vad vår bank vill utifrån våra förutsättningar (som inte är dina förutsättningar). Du letar permanentbostad i storstad och det skiljer sig en hel del från att leta (övervärderade) fritidshus i glesbygd. Vad jag ville förmedla är att det inte är nödvändigt att ha allt (förutom lånelöftet) klart före budgivning, även om det är bra - för ens egen skull - att säkerställa saker med banken innan man skriver på.
 
Nej jag vet, men det känns himla oseriöst att inte ha allt klart. Får inte tag på bankmänniskan heller så vet inte vad vi ska göra just nu 🤷🏼‍♀️
Vårt upplägg var att vi mailade Hemnet-länken till vår bakkontakt och fick oftast svar med vändande mail. Diskuterade maxbud via telefon vid ett tillfälle, krävde att vi höjde befintligt lånelöfte, och fick det godkänt.
Bor i medelstor stad, så ej storstadshysteri men mycket säljs innan det ens når Hemnet här också.
 
Våran bankperson nu när vi letar fritidshus (vi har ca. 30% som vi kan lägga själva) har sagt att de vill gå igenom prospekt och helst också få en annan mäklares värdering före kontraktsskrivning. Däremot vill de inte titta på något före budgivning, utan endast före kontrakt skrivs på.

Får du inte tag på din bankperson så ring banken och be att få tala med en kollega till bankpersonen. Det kan ju vara så att bankpersonen är ledig ex. för sportlov.

Jag ser att jag skrev otydligt tidigare. Se fetstilat ovan.
 
@BernT som det fungerar för oss så får vi först preliminärt lånelöfte, sen budar, vinner budgivning, banken kollar prospekt och godkänner lånet samt värderar boendet själva baserat på prospekt. De kan neka lån, men det är ju om de anser att ditt lån skulle överskrida marknadsvärdet mycket. Går det i linje med marknadsvärdet så är det inga problem. Alla mäklare vet att lånelöften är preliminära och att banken efter vunnen budgivning måste godkänna objektet.
Instämmer i det @Voeux skrev ovan. I tillägg till det, om det är så att slutbudet är över vad banken får fram som marknadsvärde så behöver det inte innebära att man inte får lån. Men man behöver då få ett intyg av en oberoende mäklare (inte mäklaren som företräder säljaren, men kan vara en kollega till mäklaren) där denna mäklare intygar att slutbudet reflekterar marknadsvärdet. I Stockholm (innerstadn tänker jag på främst) med en hysterisk marknad så var det i höstas (när jag letade ny lgh) inte ovanligt att sådant intyg behövdes. Jag behövde bla inkomma med sådant intyg till min bank när jag köpte min nya lägenhet. Detta betyder inte att banken alltid ger lånet såklart, men att man är över det marknadsvärde banken får fram innebära inte att det är kört.
 
Men va måste man göra sånt också? Jag trodde helt ärligt det gick till typ såhär:
Lånelöfte->hitta ett hus->buda->vinn->gå till banken och hämta pengar 😄

Liksom jaha ska vi bekosta en till mäklare som ska värdera det också? Låter helt barockt.

Vi letade också hus länge. Var inblandade i några budgivningar.

När vi gav oss på det hus vi senare köpte, så måste jag säga att jag var en påläst köpare.
Vi hade innan en bra kontakt på banken. Fick ett lånelöfte.
Innan visning skickade vi annonsen till vår bankkontakt. Hon pratade även med mäklaren.
När budgivningen startade meddelade jag baken att vi budar. Vi hade mycket telefonkontakt under budgivningen då den var ganska aggressiv och vi väldigt intresserade av huset.
Vår bankkontakt meddelade vad banken anser huset var värt/vad de ville låna ut just till den fastigheten.
Detta gav oss som köpare en otrolig trygghet när budgivningen drog iväg. Totalt steg budgivningen med 26%

Nu sitter jag här lycklig ägare till ett hus 🏡

Det jag vill ha sagt, en bra dialog med banken ger en trygghet i budgivningen, då blir det inga överraskningar för någon part när kontrakt skall skrivas.
 
Har skickat in allt underlag till banken nu. Alla vi pratat med verkar tycka att det är ett kanonköp utifrån flera olika perspektiv. Jag har börjat flytta in mentalt.

Låt detta gå i hamn nu 🙏
Håller tummarna! Nyfiken, vilken kommun i Sthlm kommer ni bo i?

Vi har letat hus i 1,5 år nu, känns helt hopplöst. Känns som vi snart gett vika på alla krav vi hade från början - nu vill vi bara ha ett hus. Blir oroligt less på att priserna stiger så otroligt och att jag känner mig så fattig. Jag är inne på att flytta en kommun längre bort, men min man vägrar.

Med tanke på hur priserna är just nu kommer vi nog inte kunna köpa något förrän våra föräldrar går bort tyvärr.
 
Håller tummarna! Nyfiken, vilken kommun i Sthlm kommer ni bo i?

Vi har letat hus i 1,5 år nu, känns helt hopplöst. Känns som vi snart gett vika på alla krav vi hade från början - nu vill vi bara ha ett hus. Blir oroligt less på att priserna stiger så otroligt och att jag känner mig så fattig. Jag är inne på att flytta en kommun längre bort, men min man vägrar.

Med tanke på hur priserna är just nu kommer vi nog inte kunna köpa något förrän våra föräldrar går bort tyvärr.

Tyresö, och ja, allt är verkligen väldigt dyrt just nu :down:
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
671
Senast: em76
·
Svar
1 381
· Visningar
75 004
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp