Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

En uppdatering, det har hänt en del senaste dygnet. Vi var på visning igår och både jag och maken kom hem med en halvbra magkänsla. Det levde kanske inte helt upp till bilderna. Samtidigt hade vi pressen på oss att skriva kontrakt idag om de ska ställa in de öppna visningarna i helgen. Vi sa att vi måste sova på saken, och hjärnan har gått på högvarv sedan dess. Jag tror att vi båda verkligen vill få en affär i hamn nu så vi tryckte undan magkänslan och budade 100 tkr under vårt tidigare bud med hänvisning till att det inte levde upp till sina bilder men vi var fortfarande intresserade. Då ringde mäklaren och berättade att de fått in ett annat bud som låg 50 tkr över vårt. Jag känner mig lite irriterad över att vi redan i måndags morse la ett generöst förhandsbud och bad om privat visning, och de har inte kunnat visa fören nu och det öppnade upp för fler spekulanter. Vårt bud var dessutom ett dolt bud och det känns lite väl lägligt att någon annan budat precis 50 tkr över av en slump (?). Tanken med generösa förhandsbud är väl just att man ska få till en snabb affär och slippa budgivning, och nu undrar mäklaren om vi vill buda över. Vi skulle kunna göra det, men jag tror vi måste ta ett steg tillbaka och lita på magkänslan vi hade igår. Hade vi velat vara i budgivning så hade vi väntat till efter helgen, och dessutom kanske huset inte var huset med stort H. Vi har sagt att vårt bud kvarstår dagen ut om de andra av någon anledning skulle dra sig ur, men ärligt talat börjar jag känna mer och mer att vi har väntat för länge för att nöja oss med good enough.
 
En uppdatering, det har hänt en del senaste dygnet. Vi var på visning igår och både jag och maken kom hem med en halvbra magkänsla. Det levde kanske inte helt upp till bilderna. Samtidigt hade vi pressen på oss att skriva kontrakt idag om de ska ställa in de öppna visningarna i helgen. Vi sa att vi måste sova på saken, och hjärnan har gått på högvarv sedan dess. Jag tror att vi båda verkligen vill få en affär i hamn nu så vi tryckte undan magkänslan och budade 100 tkr under vårt tidigare bud med hänvisning till att det inte levde upp till sina bilder men vi var fortfarande intresserade. Då ringde mäklaren och berättade att de fått in ett annat bud som låg 50 tkr över vårt. Jag känner mig lite irriterad över att vi redan i måndags morse la ett generöst förhandsbud och bad om privat visning, och de har inte kunnat visa fören nu och det öppnade upp för fler spekulanter. Vårt bud var dessutom ett dolt bud och det känns lite väl lägligt att någon annan budat precis 50 tkr över av en slump (?). Tanken med generösa förhandsbud är väl just att man ska få till en snabb affär och slippa budgivning, och nu undrar mäklaren om vi vill buda över. Vi skulle kunna göra det, men jag tror vi måste ta ett steg tillbaka och lita på magkänslan vi hade igår. Hade vi velat vara i budgivning så hade vi väntat till efter helgen, och dessutom kanske huset inte var huset med stort H. Vi har sagt att vårt bud kvarstår dagen ut om de andra av någon anledning skulle dra sig ur, men ärligt talat börjar jag känna mer och mer att vi har väntat för länge för att nöja oss med good enough.

Det tror jag är smart även om det svider. Det känns väldigt mycket som ett försök att trissa upp priset. Det hade varit bättre att bara säga att säljaren är inte nöjd med ert första bud, end of story.
 
En uppdatering, det har hänt en del senaste dygnet. Vi var på visning igår och både jag och maken kom hem med en halvbra magkänsla. Det levde kanske inte helt upp till bilderna. Samtidigt hade vi pressen på oss att skriva kontrakt idag om de ska ställa in de öppna visningarna i helgen. Vi sa att vi måste sova på saken, och hjärnan har gått på högvarv sedan dess. Jag tror att vi båda verkligen vill få en affär i hamn nu så vi tryckte undan magkänslan och budade 100 tkr under vårt tidigare bud med hänvisning till att det inte levde upp till sina bilder men vi var fortfarande intresserade. Då ringde mäklaren och berättade att de fått in ett annat bud som låg 50 tkr över vårt. Jag känner mig lite irriterad över att vi redan i måndags morse la ett generöst förhandsbud och bad om privat visning, och de har inte kunnat visa fören nu och det öppnade upp för fler spekulanter. Vårt bud var dessutom ett dolt bud och det känns lite väl lägligt att någon annan budat precis 50 tkr över av en slump (?). Tanken med generösa förhandsbud är väl just att man ska få till en snabb affär och slippa budgivning, och nu undrar mäklaren om vi vill buda över. Vi skulle kunna göra det, men jag tror vi måste ta ett steg tillbaka och lita på magkänslan vi hade igår. Hade vi velat vara i budgivning så hade vi väntat till efter helgen, och dessutom kanske huset inte var huset med stort H. Vi har sagt att vårt bud kvarstår dagen ut om de andra av någon anledning skulle dra sig ur, men ärligt talat börjar jag känna mer och mer att vi har väntat för länge för att nöja oss med good enough.

Det ska inte kännas halvbra i magen, utan det ska kännas helbra. Nu sitter inte i sjön där ni bor nu och det kommer nya hus till salu hela tiden.
 
@Voeux Hur gick det till slut? Ingen affär misstänker jag, annars hade du kanske uppdaterat här. Jag ville bara berätta att jag så väl förstår känslan av att inte vilja nöja sig med "Good enough" när man letat länge. Vi letade ju i 2,5 år och kollade på över typ 120-140 hus och vi tänkte ju till slut att vår hus kan ju inte finnas, vi får väl nöja oss med nåt som känns halvbra. Men så en dag, dök vårt hus upp och nu har vi bara bott här i 3,5 månad än så länge men jag älskar fortfarande huset och tomten lika mycket som när vi var på visning. Det är till och med mer än vad vi önskade oss! Jag är så glad att vi inte backade på våra krav och köpte nåt halvdant! Men jag vet verkligen hur det känns att bara vilja få det klart, framförallt att hitta det där för-alltid-hemmet (eller åtminstone för en längre tid framöver) och bygga vidare på det. Livet är lite som i limbo när man letar, även om det inte behöver vara så kändes det iaf som så för oss.

(Det hjälper också att verkligen älska sitt hus om/när man känner att man betalat kanske lite överpris. Vi har högst sannolikt gjort det men det svider inte lika mycket när vi fick allt vi ville och mer därtill - tankar om att man eventuellt betalar överpris hade dock svidit rejält mycket mer om vi liksom varit lite halvnöjda).
 
Vi ska buda nu på ett. Det finns inga bud (inte varit visning än). Jag vill lägga ett dolt bud, kan mäklaren/säljaren motsätta sig det?
Varför vill man lägga ett dolt bud? Nyfiken!

Vi har hittat ett drömhus! Budade upp till vårt max, nu har vi matchat ledande bud och hoppas att de vi budar mot inte kan lägga mer och att säljarna ska välja oss istället. Men också otroligt läskigt att buda så mycket pengar med de oroliga tiderna det är nu - men gör vi inte det kommer vi aldrig hitta ett hus. Hur det än går är det förknippat med magknip.

Huset är en enplansvilla på 125 kvadrat med liten trädgård, allt är original från 50-talet typ - men ändå kärleksfullt omhändertaget. Ser verkligen att vi kan bo där resten av livet!
 
Varför vill man lägga ett dolt bud? Nyfiken!

Vi har hittat ett drömhus! Budade upp till vårt max, nu har vi matchat ledande bud och hoppas att de vi budar mot inte kan lägga mer och att säljarna ska välja oss istället. Men också otroligt läskigt att buda så mycket pengar med de oroliga tiderna det är nu - men gör vi inte det kommer vi aldrig hitta ett hus. Hur det än går är det förknippat med magknip.

Huset är en enplansvilla på 125 kvadrat med liten trädgård, allt är original från 50-talet typ - men ändå kärleksfullt omhändertaget. Ser verkligen att vi kan bo där resten av livet!
För att ingen annan ska veta att det är budgivning och buda de också. Vi har blivit snuvade på hus så genom att vi väntat på visning och under tiden har någon annan kontaktat mäklaren och gett ett dolt bud och vips är huset sålt. Utan att någon annan får en chans. Vi har gett ett generöst bud och vi kan ta över det väldigt snabbt (vilket de vill) eftersom vi inte behöver sälja något.

Blir det budgivning kommer vi dra tillbaka vårt bud för då är vi inte intresserade. Vi budar redan vad vi tycker är Max vad huset är värt (dock budar vi under vårt lånelöfte).
 
Säljarna godtog vårt bud så vi ska skriva väldigt omgående förutsatt att vi gillar det så. Tror inte det kommer kännas wow omg men det duger och jag har redan bestämt golv och väggfärger 🙈
Stort grattis!

Vi förlorade budgivningen idag.. Känns som att mitt liv är sämst och att vi bor sämre än sämst. Men nya tag, vårt hus kommer. Får kanske satsa på dolda bud, verkar smart. Hälften av husen försvinner innan visning. Ska lägga lappar i brevlådan på hus vi är intresserade av också.
 
Stort grattis!

Vi förlorade budgivningen idag.. Känns som att mitt liv är sämst och att vi bor sämre än sämst. Men nya tag, vårt hus kommer. Får kanske satsa på dolda bud, verkar smart. Hälften av husen försvinner innan visning. Ska lägga lappar i brevlådan på hus vi är intresserade av också.
Tack!

Åh jag vet hur det känns. När vi skrivit kontrakt sa mäklaren att hen skulle ringa ett antal besvikna intresserade nu och jag fick faktiskt lite ont i hjärtat. Jag vet ju hur det känns att få det smset/mailet/samtalet.

Säljarna var glada att allt var så snabbt och smidigt så de slapp gärna budgivning så vi hade himla tur.
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 955
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 221
Svar
1 756
· Visningar
92 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp