Husköpstråden del 3

Var och tittade på 3 nya hus/gårdar i helgen, ett i Norge och två i Sverige. Två av dom var rivnings-/totalrenoveringsobjekt, och jag gillade inte dom tillräckligt mycket för att orka med ett sådant stort projekt. Det tredje behövde också en del uppgradering, och saknade helt stall/ladugård, men det var verkligen ett drömställe, superfint! :love:

Dock så lutar det åt att det blir köp av gården jag tittade på i påsken, jag la ett "halvseriöst" bud på den för några veckor sedan med vissa villkor, som säljaren verkar gå med på. Min finansiering är fortfarande inte helt spikat, men det ser lovande ut, så håll tummarna!

Och på tal om pantbrev igen så finns det sådana utskrivna på mera än summan jag behöver låna - då betyder det att jag kan ta upp lån utan att betala något extra, stämmer det? Och det spelar ingen roll vad för bank jag lånar pengar i mtp vart pantbreven är utskrivna?
 
Var och tittade på 3 nya hus/gårdar i helgen, ett i Norge och två i Sverige. Två av dom var rivnings-/totalrenoveringsobjekt, och jag gillade inte dom tillräckligt mycket för att orka med ett sådant stort projekt. Det tredje behövde också en del uppgradering, och saknade helt stall/ladugård, men det var verkligen ett drömställe, superfint! :love:

Dock så lutar det åt att det blir köp av gården jag tittade på i påsken, jag la ett "halvseriöst" bud på den för några veckor sedan med vissa villkor, som säljaren verkar gå med på. Min finansiering är fortfarande inte helt spikat, men det ser lovande ut, så håll tummarna!

Och på tal om pantbrev igen så finns det sådana utskrivna på mera än summan jag behöver låna - då betyder det att jag kan ta upp lån utan att betala något extra, stämmer det? Och det spelar ingen roll vad för bank jag lånar pengar i mtp vart pantbreven är utskrivna?
Gällande pantbrev, behöver du inte låna "högre" behöver du inte skaffa nya pantbrev. :) nej, du kan låna i vilken bank som helst.
 
Var och tittade på 3 nya hus/gårdar i helgen, ett i Norge och två i Sverige. Två av dom var rivnings-/totalrenoveringsobjekt, och jag gillade inte dom tillräckligt mycket för att orka med ett sådant stort projekt. Det tredje behövde också en del uppgradering, och saknade helt stall/ladugård, men det var verkligen ett drömställe, superfint! :love:

Dock så lutar det åt att det blir köp av gården jag tittade på i påsken, jag la ett "halvseriöst" bud på den för några veckor sedan med vissa villkor, som säljaren verkar gå med på. Min finansiering är fortfarande inte helt spikat, men det ser lovande ut, så håll tummarna!

Och på tal om pantbrev igen så finns det sådana utskrivna på mera än summan jag behöver låna - då betyder det att jag kan ta upp lån utan att betala något extra, stämmer det? Och det spelar ingen roll vad för bank jag lånar pengar i mtp vart pantbreven är utskrivna?

Däremot är ju lagfartskostnad fortfarande något som du behöver betala.
Angående pantbreven så behåll ändå de på gården, det är dumt att döda pantbrev som redan finns, då det "gynnar" vid en senare försäljning eller om du behöver ta mer lån på gården =)
 
Jag vågar ju nästan inte nämna något, eftersom husdrömmen så oväntat gick i kras förra sommaren när världen (och räntorna…) blev vänt upp och ner. MEN! Huspriserna har sjunkit, såren är slickade och modet har (nästan) återvänt 😊. Vi har så smått börjat titta på hus igen - i en prisklass som gör att vi inte behöver lägga varenda surt förvärvade lönkrona på boende. På lördag ska vi titta på ett jättegulligt och genomrenoverat de senaste fem åren (nytt tak, dränering, alla ytsikt, badrum, kök mm.) litet hus med utsikt över åkrarna och stor trädgård med potential! Priset är väldigt överkomligt (ca 1,2 miljoner) också 👍.

Håll tummarna för att huset lever upp till alla förväntningar och att banken tycker att det är en god idé att vi köper det, så är ni snälla 🥰.

Utsikten genom dubbeldörrarna i sovrummet:
IMG_4576.jpeg
 
Ok, nu har vi varit ute och tittat på huset! Det levde upp till alla förväntningar och det var sjukt nice att det inte var ett hus där mäklarbilderna förskönar allt och man blir besviken när man ser det i verkligheten 😊. Rummen på övervåningen (kommer bli arbetsrum och gästrum) var mycket (!) större än de såg ut på bilderna 😍.

Huset har legat ute jättelänge och mäklaren sade att det nog beror på att det ligger precis vid vägen (på övergången mellan 60 km/h och landsväg). Det stör dock inte oss det minsta och fönstrena var väldigt ljudisolerade! Underbar trädgård var det också 🥰.

Säljarna har flyttat för lång tid sedan, så vi kan få tillträde med en gång och förhoppningsvis med en gratis ”disponeringsmånad”, så vi slipper dubbla hyror 👍. Dessutom kan vi antagligen få med de möbler som vi vill ha, så slipper vi t.ex gå ut och investera i en gästsäng. Sängen i huset är helt ny och har bara använts till att styla huset till försäljning.

Nu får ni gärna hålla tummarna för att banken säger ja till köpet i nästa vecka🤞🫣.
 
Ok, nu har vi varit ute och tittat på huset! Det levde upp till alla förväntningar och det var sjukt nice att det inte var ett hus där mäklarbilderna förskönar allt och man blir besviken när man ser det i verkligheten 😊. Rummen på övervåningen (kommer bli arbetsrum och gästrum) var mycket (!) större än de såg ut på bilderna 😍.

Huset har legat ute jättelänge och mäklaren sade att det nog beror på att det ligger precis vid vägen (på övergången mellan 60 km/h och landsväg). Det stör dock inte oss det minsta och fönstrena var väldigt ljudisolerade! Underbar trädgård var det också 🥰.

Säljarna har flyttat för lång tid sedan, så vi kan få tillträde med en gång och förhoppningsvis med en gratis ”disponeringsmånad”, så vi slipper dubbla hyror 👍. Dessutom kan vi antagligen få med de möbler som vi vill ha, så slipper vi t.ex gå ut och investera i en gästsäng. Sängen i huset är helt ny och har bara använts till att styla huset till försäljning.

Nu får ni gärna hålla tummarna för att banken säger ja till köpet i nästa vecka🤞🫣.
Banken har sagt ja till husköp 😭😭🥳🥳!

Vår rådgivare håller på att förhandla det sista på plats (och har redan sparat oss för 65.000 kr 💪), men förhoppningsvis skriver vi kontrakt i början på nästa vecka 😍🤩.

Vi var där och tittade igen idag och det kändes ännu bättre än första gången 😍.
 
Vad roligt @hagel ! 😊😊🎊🎉

------
Vi var på en visning tidigare i veckan, men nej, jag kände inte att jag ville bo där heller. Behövdes en stor renovering och ska man börja med det behöver känslan vara rätt från början känner jag. Synd för läget hade varit perfekt.

Men nästa vecka blir det visning på ett annat, tror inte det är där vi kommer bo, men om nån vecka till är det visning på ett annat som vi tror mer på!
 
Har bokat in mig på en visning på söndag. Ett litet hus utanför ena grannstaden. Håller på att sälja nuvarande lägenhet pga separation och det går rätt långsamt, kommer inte köpa något innan lägenheten är såld (och jag vet hur mkt pengar jag får loss till en kontantinstats) men känns ändå bra att börja kika lite.

Har egentligen ett annat område som prio 1 (nära stallet där min häst står), men det är betydligt dyrare där. Den här grannstaden ligger på ok pendlingsavstånd från jobbet men då skulle jag behöva byta stall också.

Fundering - blir det sura miner i dagens läge om man går på visning utan att ha lånelöfte klart?
Eftersom jag ändå inte kan köpa innan lägenheten är såld känns det lite onödigt, men å andra sidan är det ju bara några knapptryck online för att få det klart..
Jag är helt säker på att banken kommer säga ja.
 
Har bokat in mig på en visning på söndag. Ett litet hus utanför ena grannstaden. Håller på att sälja nuvarande lägenhet pga separation och det går rätt långsamt, kommer inte köpa något innan lägenheten är såld (och jag vet hur mkt pengar jag får loss till en kontantinstats) men känns ändå bra att börja kika lite.

Har egentligen ett annat område som prio 1 (nära stallet där min häst står), men det är betydligt dyrare där. Den här grannstaden ligger på ok pendlingsavstånd från jobbet men då skulle jag behöva byta stall också.

Fundering - blir det sura miner i dagens läge om man går på visning utan att ha lånelöfte klart?
Eftersom jag ändå inte kan köpa innan lägenheten är såld känns det lite onödigt, men å andra sidan är det ju bara några knapptryck online för att få det klart..
Jag är helt säker på att banken kommer säga ja.
Visning får väl absolut vem som helst gå på :confused:??
 
Fundering - blir det sura miner i dagens läge om man går på visning utan att ha lånelöfte klart?
Eftersom jag ändå inte kan köpa innan lägenheten är såld känns det lite onödigt, men å andra sidan är det ju bara några knapptryck online för att få det klart..
Jag är helt säker på att banken kommer säga ja.
Absolut inte enligt mig. Mäklaren kan fråga om du har det klart men jag har aldrig varit med om eller hört om någon mäklare som har reagerat på att man säger nej. För min nuvarande lägenhet började jag gå på visningar i januari 2021 och hittade inte den lägenhet jag ville ha förrän under sensommaren då den låg som kommande (och köpte den i september). Tror inte jag skaffade lånelöfte förrän typ i slutet av maj-början av juni då det först då blev relevant för mig.

Sen gäller väl ett lånelöfte bara i 3 månader har jag för mig.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 146
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
67 68 69
Svar
1 367
· Visningar
70 287
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp