Husköpstråden del 3

Vi kollar på hus!

Jag blir dock lite rådvill när det handlar om något så stort, hur gör man liksom?!

Vi har båda köpt flera bostadsrätter tidigare så helt novis känner vi oss inte.

Bolån har vi koll på. Vi har ett löfte men kommer sen behöva ringa och säkerställa att det objektet vi vill köpa godkänns av banken. Likaså lagfart och pantbrev vet vi om.

Det jag mest tänker på är det här med besiktning, hur gör man med det? De flesta hus har ju gjort en överlåtelsebesiktning, kan man lita på den eller ska man kontrollera på något sätt? Är det något annat som är superviktigt att tänka på innan vi slår till?

Vågar man köpa innan man säljer?
 
Det börjar dra ihop sig nu! Två veckor kvar i lgh idag, så tänkte höra om någon har några flyttstäd-hacks?
Just nu målar jag/vi och har lite kvar, sen typ tömma lite till, så det blir bara några ombyten och madrassen kvar typ och sen städa! Tips? :)
 
Det börjar dra ihop sig nu! Två veckor kvar i lgh idag, så tänkte höra om någon har några flyttstäd-hacks?
Just nu målar jag/vi och har lite kvar, sen typ tömma lite till, så det blir bara några ombyten och madrassen kvar typ och sen städa! Tips? :)
Bästa flyttstäd-hacket, Köp in tjänste flyttstädning, låt ev köpare godkänna städningen.
Kostar inte mycket iom RUT-avdraget.

Jag har flyttstädat en gång, aldrig mer, det finns proffs!
 
Bästa flyttstäd-hacket, Köp in tjänste flyttstädning, låt ev köpare godkänna städningen.
Kostar inte mycket iom RUT-avdraget.

Jag har flyttstädat en gång, aldrig mer, det finns proffs!

Håller med! Särskilt när det är en så väldigt liten summa i sammanhanget när man köper hus/lägenhet för en himla massa pengar 😅
 
Bästa flyttstäd-hacket, Köp in tjänste flyttstädning, låt ev köpare godkänna städningen.
Kostar inte mycket iom RUT-avdraget.

Jag har flyttstädat en gång, aldrig mer, det finns proffs!

Fast min lgh är bara 23 kvm så att anlita en firma känns lite överkurs :)
Annars förstår jag absolut det beslutet!
 
Fast min lgh är bara 23 kvm så att anlita en firma känns lite överkurs :)
Annars förstår jag absolut det beslutet!
Det skulle jag säga att det inte är ändå. Har du kök och badrum spelar övrig yta mindre roll… Det lär vara ett heldagsjobb ändå.

Plus att det är himla skönt att slippa åka tillbaka och åtgärda något köparen inte är nöjd med (mäklaren som var involverad när jag köpte hus nyligen sa att det är de vanligaste tvisterna de får hantera - köpare som är missnöjda med flyttstädningen. Anlitar man firma är det ju bara att kontakta dem så får de fixa det som inte är rätt utfört).

Det lär ju inte bli jättedyrt för en såpass liten lägenhet ändå.
 
Mitt hus är ute på nytt igen. Tog ju bort det under sommaren. Känns konstigt att se det stå tomt.

Dock tycker jag denna fotograf gjorde finare bildare utvändigt och även en del invändigt.

Bara hålla tummar och tår

Här är länk till hemnet på huset om någon vill se

Jag kikade på bilderna tidigare också och håller med om att dessa var lite bättre 😊. Tror också vissa har lättare att föreställa sig att själva bo där om det är typ tomt.
Hoppas du får det sålt nu :)
 
Nu var det länge sedan någon skrev i tråden.

Hur ser det ut för er som fortfarande letar - är det stiltje på marknaden? I mitt eget fall så har det varit väldigt få stugor till salu, men nu kan det bli aktuellt att åka och titta. Stugan som vi väntat på sedan i somras har inte kommit ut än (jag tror jag har skrivit om den) men det finns två lite för dyra stugor som har legat ute länge och en som precis kom ut och som är jättefin (men som ligger lite väl nära andra hus).

De två förra finns det möjlighet att lägga lägre bud på och hoppas att säljaren är beredd att acceptera lägre bud, men samtidigt finns det vissa saker som vi inte riktigt gillar med dem - i det ena fallet skuggläge och i det andra fallet är timmerväggarna inomhus besudlade med målarfärg. Den nya stugan tror jag att det kommer bli huggsexa och budgivning om - om den inte säljs före visning - då det känns som lockpris.

Det känns dock rätt motigt att åka på visning eftersom både sambon och jag tror att den senaste stugan, som vi är superintresserade av, kommer dra iväg till en prisnivå bortom vår horisont. Vi har inte ens tagit itu med nytt lånelöfte. Samtidigt har ju marknaden bromsat in ordentligt. Vilken är er uppfattning om marknaden?
 
Nu var det länge sedan någon skrev i tråden.

Hur ser det ut för er som fortfarande letar - är det stiltje på marknaden? I mitt eget fall så har det varit väldigt få stugor till salu, men nu kan det bli aktuellt att åka och titta. Stugan som vi väntat på sedan i somras har inte kommit ut än (jag tror jag har skrivit om den) men det finns två lite för dyra stugor som har legat ute länge och en som precis kom ut och som är jättefin (men som ligger lite väl nära andra hus).

De två förra finns det möjlighet att lägga lägre bud på och hoppas att säljaren är beredd att acceptera lägre bud, men samtidigt finns det vissa saker som vi inte riktigt gillar med dem - i det ena fallet skuggläge och i det andra fallet är timmerväggarna inomhus besudlade med målarfärg. Den nya stugan tror jag att det kommer bli huggsexa och budgivning om - om den inte säljs före visning - då det känns som lockpris.

Det känns dock rätt motigt att åka på visning eftersom både sambon och jag tror att den senaste stugan, som vi är superintresserade av, kommer dra iväg till en prisnivå bortom vår horisont. Vi har inte ens tagit itu med nytt lånelöfte. Samtidigt har ju marknaden bromsat in ordentligt. Vilken är er uppfattning om marknaden?
Har ingen tanke om marknaden, men angående målarfärg på insidan så tipsar jag om gårdagens avsnitt av Stugfixarna Norge :) Det var ganska omständligt, men det gick att få bort!
 
Hatar lockpriser, min lägenhet är ute för det priset jag släpper den för. Är så glad att jag äntligen hittat en mäklare som inte kör med lockpris !

Det är verkligen ett aber. Jag tycker att mäklarna skötte sig rätt okej ett tag. Att priserna steg så mycket under pandemin och därför gick för så mycket mer än utgångspriset är en sak. Nu tycker jag att man ser att vissa mäklare lägger priset långt under vad som är rimligt - trots att det inte är tillåtet.
 
Hur funkar svensk budgivning - alltsa, fran forsta bud, hur lange vantar maklaren/saljaren pa ytterligare bud? Om man varit pa visning och sagt att man var intresserad, men inte lagt bud, brukar maklaren da folja upp och se om man ar intresserad av att ge sig in i eventuell budgivning?

Lagenhetsletar i London och ar sa forvanad over hur vardelosa vara maklare ar - de verkar mest bara finnas for att lasa upp fastigheterna!
 
Hur funkar svensk budgivning - alltsa, fran forsta bud, hur lange vantar maklaren/saljaren pa ytterligare bud? Om man varit pa visning och sagt att man var intresserad, men inte lagt bud, brukar maklaren da folja upp och se om man ar intresserad av att ge sig in i eventuell budgivning?

Lagenhetsletar i London och ar sa forvanad over hur vardelosa vara maklare ar - de verkar mest bara finnas for att lasa upp fastigheterna!

Jag tänker att mäklarna är betydligt mer aktiva i sitt uppsökande om det finns inga eller få budgivare än i de budgivningar som redan går i racerfart.

Mäklare har ganska tuffa krav på kunskap och agerande - som många klarar att hantera, men inte alla.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
305
· Visningar
19 424
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
88 049
Senast: sthu
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 296
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 174
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp