Husmorsknep mot fastnad/rostad kedja?

Voeux

Trådstartare
Släpade fram en gammal tyg-hundbur från vinden igår. Jag hade den när Bruce var valp och han ville kissa på allting :grin: Så minns mycket väl att han kissade på kedjan precis där drag-knoppen sitter. Nu har den stått på vinden i många år och när jag släpade ner den nu så är såklart kedjan helt fast. Det såg nästan ut som rost fast det var blått? O_o Hur som helst, jag kan för allt i världen inte få loss den. Jag har tvättat den med varmvatten och tvål och testat med lite olja men den sitter som sten.

Vad kan ha hänt i kombinationen kiss + kedja på 6 år som blivit blått och vad kan man göra åt det? :D Kedjan är annars helt intakt och har inte hoppat ur alls. När jag tvättat den nu ser den helt sprillans ny ut igen men ja, den rör sig inte.. Inte ens sambon med betydligt starkare händer än jag kan rucka på den. Börjar misstänka att min hund har superkiss.
 
Ätiiksprit mot rost! Antingen lägga det i blöt i ättiksprit, eller om det är för stort/svårt spraya på rejält och försöka plasta in så det inte avdunstar. Putsa med en gammal tandborste efteråt om det är svårt att komma åt. Svåra rostangrepp kan behöva blötläggas i ättiksprit i 24 h.
 
Släpade fram en gammal tyg-hundbur från vinden igår. Jag hade den när Bruce var valp och han ville kissa på allting :grin: Så minns mycket väl att han kissade på kedjan precis där drag-knoppen sitter. Nu har den stått på vinden i många år och när jag släpade ner den nu så är såklart kedjan helt fast. Det såg nästan ut som rost fast det var blått? O_o Hur som helst, jag kan för allt i världen inte få loss den. Jag har tvättat den med varmvatten och tvål och testat med lite olja men den sitter som sten.

Vad kan ha hänt i kombinationen kiss + kedja på 6 år som blivit blått och vad kan man göra åt det? :D Kedjan är annars helt intakt och har inte hoppat ur alls. När jag tvättat den nu ser den helt sprillans ny ut igen men ja, den rör sig inte.. Inte ens sambon med betydligt starkare händer än jag kan rucka på den. Börjar misstänka att min hund har superkiss.
Metall eller plastkedja?

Jag hade testat någont som är väldigt tunnflytande. Som silikonsprej eller 5-56. Vet inte hur 5-56 funkar på plast dock.
 
Bra tips hörni! Det är en metallkedja, så måste vara någon form av rost som strular till det.
 
Ätiiksprit mot rost! Antingen lägga det i blöt i ättiksprit, eller om det är för stort/svårt spraya på rejält och försöka plasta in så det inte avdunstar. Putsa med en gammal tandborste efteråt om det är svårt att komma åt. Svåra rostangrepp kan behöva blötläggas i ättiksprit i 24 h.

Testar detta ikväll. Har ändå ättiksprit hemma så börjar där :D
 
Stearinljus är lösningen för trilskande dragkedjor. Köp ett riktigt stearinljus och dra det fram och tillbaka på dragkedjan på båda sidor.

Jag tror kedjan egentligen är helt bra, det är nog bara den kedjesnutt som är precis under dragpluppen som strular och där är det nog lite svårt att komma åt med stearin.. måste nästan testa något flytande som kan rinna in där.
 
Om det inte funkar så prova såpa, ska tydligen fungera med Gysinges att avrosta verktyg bl a.
 
Släpade fram en gammal tyg-hundbur från vinden igår. Jag hade den när Bruce var valp och han ville kissa på allting :grin: Så minns mycket väl att han kissade på kedjan precis där drag-knoppen sitter. Nu har den stått på vinden i många år och när jag släpade ner den nu så är såklart kedjan helt fast. Det såg nästan ut som rost fast det var blått? O_o Hur som helst, jag kan för allt i världen inte få loss den. Jag har tvättat den med varmvatten och tvål och testat med lite olja men den sitter som sten.

Vad kan ha hänt i kombinationen kiss + kedja på 6 år som blivit blått och vad kan man göra åt det? :D Kedjan är annars helt intakt och har inte hoppat ur alls. När jag tvättat den nu ser den helt sprillans ny ut igen men ja, den rör sig inte.. Inte ens sambon med betydligt starkare händer än jag kan rucka på den. Börjar misstänka att min hund har superkiss.
Det blå låter som ärg, tycker jag, men vad man ska göra åt problemet har jag tyvärr ingen aning om.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp