Hutlösa fraktkostnader!

Morran

Trådstartare
Var inne på en annan tråd där det kom upp en kommentar om dyr frakt. Gick in på den sidan och frakten låg på 140 kr + 50 kr i postförskottsavgift. Totalt 190 spänn. Det är ju helt sjukt!

Gick in på några andra sidor också, bara för att kolla om detta verkligen var sant, men frakten varierar kraftigt mellan företagen. Billigast var ett företag med 49 + 50 kr, dyrast var en med tot. 200 kr. Ett företag angav fraktpris beroende på vikt.

Vad är det som gör att fraktkostnaden (postförskottsavgiften är densamma) kan variera så kraftigt och i vissa fall vara så förbannat dyr? Det är ju ändå företag vi talar om, det borde ju vara billigare att skicka saker då än som privatperson. Eller passar en del företag på att skos sig lite extra på frakten? Fan, dom borde ju bojkottas i så fall.
Någon som är insatt i just detta, för jag får det inte riktigt att gå ihop. Det förstör ju lite av nöjet att kunna handla över nätet...

Sv: Hutlösa fraktkostnader!

Det beror på omman skickar via post eller bussgods och om man skickat det via express, rekommenderat eller vanligt.
Men posten är dyr...
Skickar man via bussgods ska det aldrig kosta mer än 108...

jag tror nog ja vet vilket företag du menar med 140kr + 50kr, skulle beställa ett träns för ca 700kr, men efter att jag såg fraktkostnaderna väljer jag att inte göra det.

jag kan inte förstå att någon är villig att betala en sådan fraktkostnad.

det borde ju vara så att alla har samma, varför ska det skilja sig så så mkt som det gör idag ...

Måste protestera. Vi företagare förlorar på frakten. Jag har aldrig hört talas om någon som tjänar på frakt. Jag föreslår att du går in på postens avgifter och läs!!!! Det är alltid förlust att skicka med postpaket om inte paketet är litet och lätt. De företag som har låga fraktpriser har andra avtal med posten för att dom har enormt stora kvantiteter. Men har man som jag ett litet företag så är postpaket alltid en förlustl.

Kenneth har helt rätt - frakten är inget de flesta företag tjänar pengar på, det man hoppas som företagare är att förlusten inte blir för stor. De flesta datasystem kan inte själv räkna ut den exakta frakten efter att du har handlat, därför så använder företag ofta schablonvärden. Handlar du t.ex. för under 400:- så blir frakten 50:-. Handlar du för mer än 400 så blir frakten 120:- osv.

Gå själv in på www.Posten.se och titta på deras priser. Det står i klartext hur mycket det kostar. T.ex. en låda på 1kg kostar 120:- som billigaste alternativ.

Det är DYRT att använda posten! :mad:

Det var ju för att få lite klarhet i detta med frakt som jag startade tråden. Har bara erfarenhet av att skicka paket som privatperson och vet att det inte är helt billigt. :crazy:
Men om det är som du säger, att företag (som främst sysslar med försäljning) skall tvingas betala nästan lika mycket som privatpersoner är sjukt.
Dock så borde det ju vara i de flesta företags intresse att inte automatiskt sätta högsta schablonvärde, det är säkert många som avstår från att handla just därför.

Liknande trådar

Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka