Sv: Huva.

Jag skulle gärna ha den, så att jag kan ha bomull i hästens öron och på så sätt bli av med lite av alla ljud (hon är inte van vid tävlande och åka runt, blir ofta lite hispig..) + insekterna ute :p . men i min diciplin är det inte tillåtet med huvor, så jaop..

kl
min häst blir mer kontaktbar med luva, på tävling gör det inte så stor skillnad, men rider jag ut gör det en himla skillnad.
Sen tycker jag att det är lite kul med luvor :D
080321039.jpg

Jag använder den tillsammans med bomull för att dämpa ljud. Använder den bara när det behövs. SÅÅ snyggt tycker jag inte att det är. Tycker det ser lite "ponnyaktigt" ut i bland, speciellt när man har klara färger med massa glitter på.

Får man använda bomull i öronen?? På tävling alltså. Har för mig att man inte fick det

Visst är det lite komiskt att plötsligt massor av hästar "behöver" luvorna. För 15 år sedan fanns inte ett sånt behov alls. Då var det enbart någon enstaka som hade. Nu är det mer regel än undantag verkar det som. (Jag gillar inte mode när det gäller utrustning)

Njä det stämmer inte riktigt. Det var väldigt många som använde luva även då fast det var vita som gällde då :crazy:

Jag använde luva första gången på SM -88 tror jag det var

Ja, det är tillåtet, du får iprincip döva hästen hur mycket som helst tror jag.

När ändrades det?? Har för mig att det inte varit tillåtet innan och vet många som smög dit bomullen och sedan snabbt som attan tog bort den för att "ingen" skulle se det

Klippt från hopp TR mom 371 Hästens utrustning:

Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd och luva användas.

Fritt för tolkning...
Det står inget om dövning av hästen man man kan ju tolka luva som en tunnare variant och huva som en tjockare och mer ljudisolerad.

flughuva%20equiline%20paspoal.jpg
luva

öronkappa%20fast.jpg
huva

Senast ändrad:

för att det är fult :angel: kan ju inte finnas nån annan anledning. den dövar ju inte direkt. sev vette fasen hur mycket kryp som kryper in i öronen medan man hoppar :devil:

Intressant, det låter som om det skulle bli tryggare för mig att rida ut på detta sätt. Och kanske det skulle avdramatisera MC ljud för min pålla?

Baddy: Jag tror inte jag skulle få trycka ner bomull lång ner, men säkert lägga det ytterst.

Ni som hoppar, är det verkligen tillåtet att tävla med bomull i öronen?

Enklare isåfall att köpa en sån där travarhuva som de använder på travhästarna. finns massor med tjockleksmodeller för att stänga ut endast lite, mera, eller mycket ljud. Bild på en sån har Skaune visat längre ner. de mest ljudisolrerande har ett gummi foder innuti som dövar ljudet ytterligare.

KL
hästar är utrustade med hår i öronen, som hindrar insekter att både krypa i och från att bita, mycket mycket effektivt. det ni tolkar som att det är kryp som kryper i öronen på hästen, är snarare isåfall skakningar pga irritation runt andra delar av huvudet.

Senast ändrad:

Ja, du har nog rätt, i mitt fall är det nog en sådan där travarhuva jag bör ha.
Men det är ju egentligen mest för min skull, funderar vidare....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
768
Senast: lytesout95
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 277
Senast: Marita73
·
Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka