Jofta

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av Hygains foder?
Vet att allt beror på grovfoderanalys/hästens behov men tänker mer generella åsikter om fodret. Är det ett bra foder eller ”innehållet det massa skit”?
 
Beror på vad man jämför med.

Tycker det innehåller för mycket järn för de flesta svenska grovfoder. Sen är det dyrt, jämfört med andra märken (det jag brukar köpa kostar ca hälften).

Sen ogillar jag müsli, eftersom man inte är riktigt säker på vad man får i säcken. har man otur får man alla lätta ingredientser. Eller alla tunga. Och då stämmer inte innehållet som står på påsen.
 
Beror på vad man jämför med.

Tycker det innehåller för mycket järn för de flesta svenska grovfoder. Sen är det dyrt, jämfört med andra märken (det jag brukar köpa kostar ca hälften).

Sen ogillar jag müsli, eftersom man inte är riktigt säker på vad man får i säcken. har man otur får man alla lätta ingredientser. Eller alla tunga. Och då stämmer inte innehållet som står på påsen.
Tack för ditt svar. Det där med müsli och dess innehåll har jag aldrig tänkt på..
Vad brukar du köpa för foder? Jag ger från hippolyts sortiment till mina hästar men ska byta då jag inte är nöjd...
 
Tack för ditt svar. Det där med müsli och dess innehåll har jag aldrig tänkt på..
Vad brukar du köpa för foder? Jag ger från hippolyts sortiment till mina hästar men ska byta då jag inte är nöjd...

Det som funkat bra för mig är Hippo (svenska foder). Har använt mig av Bas och Protein plus efter vad behovet har varit. Det kostar, där jag köper det, 169 resp 215 kr för 15kg
 
Beror på vad man jämför med.

Tycker det innehåller för mycket järn för de flesta svenska grovfoder. Sen är det dyrt, jämfört med andra märken (det jag brukar köpa kostar ca hälften).

Sen ogillar jag müsli, eftersom man inte är riktigt säker på vad man får i säcken. har man otur får man alla lätta ingredientser. Eller alla tunga. Och då stämmer inte innehållet som står på påsen.

Hygain har både müsli och peletterade foder.
Jag har aldrig hört att det blivit "skiktat" av müslin i 20-kilossäckarna. Det blir ju lite skillnad mot spannmålsbaserade müslis när det istället blir "delar" som väger ungefär likadant och har samma form/textur. Det binder mer.

När jag kollar pris på foder kollar jag pris per dag och inte pris per kg. Hippo är ju ett foder som kräver rätt stora givor. Det ger ju samma pris per dag som dyrare foder som man kan halvera eller rent av ge 1/4 -del av.
Plus att Hippo är rätt stärkelserikt och med de givor som krävs blir det ju rätt mkt stärkelse totalt.
 
Hygain har både müsli och peletterade foder.
Jag har aldrig hört att det blivit "skiktat" av müslin i 20-kilossäckarna. Det blir ju lite skillnad mot spannmålsbaserade müslis när det istället blir "delar" som väger ungefär likadant och har samma form/textur. Det binder mer.

När jag kollar pris på foder kollar jag pris per dag och inte pris per kg. Hippo är ju ett foder som kräver rätt stora givor. Det ger ju samma pris per dag som dyrare foder som man kan halvera eller rent av ge 1/4 -del av.
Plus att Hippo är rätt stärkelserikt och med de givor som krävs blir det ju rätt mkt stärkelse totalt.

Jag jämförde priset per dag, utifrån de givorna som jag gett de senaste två åren. Innehållsmässigt tycker jag inte att basfodren skiljer sig särskilt åt (MJ, SMRP osv).

"ge små givor" står det på Hygain, som samtigit rekomenderar en giva på 150-400g per 100kg kroppsvikt. Vilket jag inte tycker är särskilt lite.
 
Vi har några hästar i stallet som äter Hygain, bland annat min. Vi är väldigt nöjd och för mig blir priset det samma som om jag skulle ge Krafft/Hippo eller något annat märke. Jag tycker om att det är en mindre giva kraftfoder man måste ge och hästen verkar tycka det är väldigt smakligt, dock skulle hon eventuellt äta arsenik om man la det i krubban :p
De andra är mer picky eaters men äter gladeligen fodret.
Alla är superfina i pälsen och i hullet också.
Jag ger:
Balanced
Hyaglyde
RBO oljan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
469
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 549
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
554
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp