Hyperaktiv 7 månaders valp

Dino2018

Trådstartare
Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp på sju månader och jag sliter snart av mig mitt hår.. även min familj, släkt och vänner... valpen på sju månader är en blandras mellan Yorkshire terrir, svensk-dansk gårdshund och bostonterrier. Alltså denna kille är helt fantastisk och har sån fin personlighet! MEN han driver mig till vansinne. Jag har stor förståelse till att han är valp och terrier men detta är utom det normala.. JAG LOVAR! ingen har någonsin träffat på en valp som är så jobbig, för han är otroligt jobbig min lilla kille.
han är speedad dygnet runt och följer efter och hoppar på en konstant
Han äter upp alla barnets leksaker oavsett hur många gånger han får tillsägelse (ja han har alltid ett ben, ett ben i varje rum ca)
Kissar i soffa/säng och överallt ca 4 ggr i veckan, han står inte still när han kissar utan trajar omkring och kissar så de är långa spår inomhus
Helt besatt av när någon äter eller om det finns mat i närheten, helt manisk, lixom snor maten för folk och kan dra ut stolar och hoppa upp på köksbord för att komma åt.
Han ska ha uppmärksamhet HELA tiden med att hoppa å sätta sig på en, i knät och vara i ansiktet konstant.
Han ger sig aldrig utan är superglad och väldigt för mycket hela dagarna och min andra hund blir GALEN!!!
Han har självklart hur många bra sidor som helst och är en sån charmig go liten kille men det har gått så långt att mina vänner blir tokiga av att komma på besök, även familjemedlemmar har lixom tappar hoppet om honom.
Han aktiveras dagligen med utelek och har inhängnad där han springer fritt och har aktivitetsleksaker. Kan någon SNÄLLA ge mig råd i hur jag uppfostrar en sådan här hund som inte kan koppla av och är helt speedad konstant och äter upp allt och lyssnar inte för fem öre!?
Han kastrerades för två veckor sedan i hopp om att bli mer lugn men icke... ska jag anlita någon som kan ta sig till honom och hjälpa oss? Det känns seriöst som han håller på att splittra oss som familj för det tar på humöret. Jag vill ju såklart hans bästa och han älskar oss verkligen och vi också så vi vill ha ett hållbart förhållningssätt
 
Jobbar han med huvudet? Ni borde kanske gå lite kurser och så.

Min är nästan likadan men jag håller ut och har henne i hundarnas eget rum om jag inte är på plats och vaktar henne så att hon inte ska gå omkring på köksbordet och äta allting.
 
Tänker som ovan, aktiveras han tillräckligt mentalt? Och vad innebär utelek? Får han inga ordentliga promenader? Tänker mental stimulans + ordentlig fysisk aktivitet och sen försöka få honom att varva ner, en hund som har överskottsenergi är svår att få att slappna av. Sen så är det så att vissa hundar är mycket aktivare än andra och kräver mer, mycket mer. Har ni gått några kurser, annars tycker jag ni ska testa det även om privattränare också är bra så brukar de bli rätt trötta av att bara försöka träna tillsammans med främmande hundar på en främmande plats.
 
Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp på sju månader och jag sliter snart av mig mitt hår.. även min familj, släkt och vänner... valpen på sju månader är en blandras mellan Yorkshire terrir, svensk-dansk gårdshund och bostonterrier. Alltså denna kille är helt fantastisk och har sån fin personlighet! MEN han driver mig till vansinne. Jag har stor förståelse till att han är valp och terrier men detta är utom det normala.. JAG LOVAR! ingen har någonsin träffat på en valp som är så jobbig, för han är otroligt jobbig min lilla kille.
han är speedad dygnet runt och följer efter och hoppar på en konstant
Han äter upp alla barnets leksaker oavsett hur många gånger han får tillsägelse (ja han har alltid ett ben, ett ben i varje rum ca)
Kissar i soffa/säng och överallt ca 4 ggr i veckan, han står inte still när han kissar utan trajar omkring och kissar så de är långa spår inomhus
Helt besatt av när någon äter eller om det finns mat i närheten, helt manisk, lixom snor maten för folk och kan dra ut stolar och hoppa upp på köksbord för att komma åt.
Han ska ha uppmärksamhet HELA tiden med att hoppa å sätta sig på en, i knät och vara i ansiktet konstant.
Han ger sig aldrig utan är superglad och väldigt för mycket hela dagarna och min andra hund blir GALEN!!!
Han har självklart hur många bra sidor som helst och är en sån charmig go liten kille men det har gått så långt att mina vänner blir tokiga av att komma på besök, även familjemedlemmar har lixom tappar hoppet om honom.
Han aktiveras dagligen med utelek och har inhängnad där han springer fritt och har aktivitetsleksaker. Kan någon SNÄLLA ge mig råd i hur jag uppfostrar en sådan här hund som inte kan koppla av och är helt speedad konstant och äter upp allt och lyssnar inte för fem öre!?
Han kastrerades för två veckor sedan i hopp om att bli mer lugn men icke... ska jag anlita någon som kan ta sig till honom och hjälpa oss? Det känns seriöst som han håller på att splittra oss som familj för det tar på humöret. Jag vill ju såklart hans bästa och han älskar oss verkligen och vi också så vi vill ha ett hållbart förhållningssätt
Ta kontakt med en duktig hundtränare som kan hjälpa er. Men fram tills dess, gå ordentliga promenader, utelek räcker inte. Det låter som om hunden får aktivera sig själv och då med spring. Träna exempelvis spår eller sök, trickträning eller något annat där hunden får använda huvudet. Inomhus skulle jag avgränsa utrymmet och träna på passivitet. Men det kräver att man har jobbat med aktivering innan. Min är snart 8 månader, att bara leka ute duger kanske en dag eller två men sen behöver han ordentliga promenader. De varieras mellan att "Gå fritt" för honom just nu i koppel eller flexi där han nosar och undersöker världen som han vill. Sen tränar vi hur man går fint i koppel, ute använder vi "nära" just nu. Inne har vi börjat träna "fot". Sitt, stå, stanna osv tränas under promenaden.
Med det här tråkvädret så tränar vi trickövningar inne, allt möjligt vad vi kan komma på. Bra för att bli trött i huvudet och stärker bandet mellan oss. I övrigt sover våran inne, han kan leka lite på egen hand med sina leksaker men oftast ligger han mest nära och njuter av livet. ;)
 
Tycker det brukar hjälpa att göra en sån ung hund riktigt trött så sover dom sött sen. Gör ett köttbullesök eller ett par bollsök i SVÅR terräng. Lägg ett spår ? I den åldern behöver dom arbeta :)
 
Jag skulle också begränsa utrymmet inomhus och försöka minska stressen och intryck som stressar honom i hans liv. Skulle gå längre promenader där han får söka efter leksaker/gå spår. Absolut inte leka på ett sätt att ni kastar leksaker/bollar till honom, massa pipleksaker m. m. om ni gör det. Ha kompostgaller så att han inte går in i köket och snor mat. Om han kissar i soffan kanske han inte ska ha tillgång till soffan tills vidare. Sen skulle jag ta hjälp av en tränare som kan hjälpa till med passivitetsträning och lämplig aktivering. Jag tycker att han låter stressad.
 
Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp på sju månader och jag sliter snart av mig mitt hår.. även min familj, släkt och vänner... valpen på sju månader är en blandras mellan Yorkshire terrir, svensk-dansk gårdshund och bostonterrier. Alltså denna kille är helt fantastisk och har sån fin personlighet! MEN han driver mig till vansinne. Jag har stor förståelse till att han är valp och terrier men detta är utom det normala.. JAG LOVAR! ingen har någonsin träffat på en valp som är så jobbig, för han är otroligt jobbig min lilla kille.
han är speedad dygnet runt och följer efter och hoppar på en konstant
Han äter upp alla barnets leksaker oavsett hur många gånger han får tillsägelse (ja han har alltid ett ben, ett ben i varje rum ca)
Kissar i soffa/säng och överallt ca 4 ggr i veckan, han står inte still när han kissar utan trajar omkring och kissar så de är långa spår inomhus
Helt besatt av när någon äter eller om det finns mat i närheten, helt manisk, lixom snor maten för folk och kan dra ut stolar och hoppa upp på köksbord för att komma åt.
Han ska ha uppmärksamhet HELA tiden med att hoppa å sätta sig på en, i knät och vara i ansiktet konstant.
Han ger sig aldrig utan är superglad och väldigt för mycket hela dagarna och min andra hund blir GALEN!!!
Han har självklart hur många bra sidor som helst och är en sån charmig go liten kille men det har gått så långt att mina vänner blir tokiga av att komma på besök, även familjemedlemmar har lixom tappar hoppet om honom.
Han aktiveras dagligen med utelek och har inhängnad där han springer fritt och har aktivitetsleksaker. Kan någon SNÄLLA ge mig råd i hur jag uppfostrar en sådan här hund som inte kan koppla av och är helt speedad konstant och äter upp allt och lyssnar inte för fem öre!?
Han kastrerades för två veckor sedan i hopp om att bli mer lugn men icke... ska jag anlita någon som kan ta sig till honom och hjälpa oss? Det känns seriöst som han håller på att splittra oss som familj för det tar på humöret. Jag vill ju såklart hans bästa och han älskar oss verkligen och vi också så vi vill ha ett hållbart förhållningssätt

Wow, vilka flashbacks jag får till när en av mina var valp.. Herregud vilken pärs det var! Jag gjorde verkligen ALLT för att trötta ut henne med timslånga promenader, spår av olika slag och "hjärnpussel". Hon blev aldrig bara serverad maten utan fick alla sina fodergivor i Nina Ottosson-spel eller infryst i kongar. Alla råd jag fick var att aktivera mer, mer och mer.

Det visade sig ju sen (obviously) att hon blev överstimulerad. Hennes kropp och hjärna gick konstant på högvarv och var alltid beredd på nästa "problemlösning".

Det enda som har hjälp på riktigt var när vi började passivitetsträna. Vissa hundar får man lära/hjälpa att varva ner och din låter som en sådan, right?
 
@AlmostEasy Jag håller med dig om det så att hunden aktiveras, det svårt att utläsa från ts inlägg om/hur hunden aktiveras då hon mest verkar beskriva att han aktiverar sig själv (genom diverse olämpliga beteenden) eller genom spring och lek. Eftersom ts inte åtekopplat om träningen som flera frågat om så är det svårt att veta om han är överstimulerad eller understimulerad. Lagom dos av rätt träning som kanaliserar energin samt passitivitetsträning kan göra underverk :).
 
@AlmostEasy Jag håller med dig om det så att hunden aktiveras, det svårt att utläsa från ts inlägg om/hur hunden aktiveras då hon mest verkar beskriva att han aktiverar sig själv (genom diverse olämpliga beteenden) eller genom spring och lek. Eftersom ts inte åtekopplat om träningen som flera frågat om så är det svårt att veta om han är överstimulerad eller understimulerad. Lagom dos av rätt träning som kanaliserar energin samt passitivitetsträning kan göra underverk :).

Jag håller med! Utgick ifrån mina egna erfarenheter(: Intressant att se vad TS svarar. Tycker dock att passivitetsträning generellt är galet försummat och underskattat!
 
Jag håller med! Utgick ifrån mina egna erfarenheter(: Intressant att se vad TS svarar. Tycker dock att passivitetsträning generellt är galet försummat och underskattat!

Tror det beror på att folk generellt är dåliga på att aktivera sina hundar (undantaget vi som hänger på buke :p) och därför utgår folk lätt ifrån att hunden behöver mer aktivering då det brukar i regel vara där det brister. När jag träffar "vanliga" hundägare är det slående vad lite stimulans hundarna får, oftast bara promenad runt huset och sen nån långpromenad på helgen om de har tur samt mys i soffan. Även när jag hade valpspekulanter så var det mer regel än undantag att folk verkade tro att nån promenad i skogen räcker när jag frågat hur de tänkt aktivera hunden i framtiden, de var helt oförstående till att jag inte tyckte att enbart promenader skulle räcka till :crazy:.
 
Tror det beror på att folk generellt är dåliga på att aktivera sina hundar (undantaget vi som hänger på buke :p) och därför utgår folk lätt ifrån att hunden behöver mer aktivering då det brukar i regel vara där det brister. När jag träffar "vanliga" hundägare är det slående vad lite stimulans hundarna får, oftast bara promenad runt huset och sen nån långpromenad på helgen om de har tur samt mys i soffan. Även när jag hade valpspekulanter så var det mer regel än undantag att folk verkade tro att nån promenad i skogen räcker när jag frågat hur de tänkt aktivera hunden i framtiden, de var helt oförstående till att jag inte tyckte att enbart promenader skulle räcka till :crazy:.

Ja, det gäller ju att hitta balansen där och både varianterna existerar såklart. Jag stöter ofta på aktiva hundar som verkligen är knivskarpa vid arbete men som flippar totalt en ledig dag och även där går tankarna gärna direkt till "får nog ta och lägga ett spår av något slag.." eller "vi ska nog cykla en mil så du blir trött" istället för "jag ser att du har myror i brallan men jag ska hjälpa dig att koppla av".
 
Hej! Han får motion i form av långpromenader, dock inte varje dag.. vi bor på en gård med stor inhängnad så hundarna är ofta ute ensamma å leker mycket. Han har leksaker som är till för att stimulera hjärnan. Jag har idag skickat iväg ett sms till en brukshundsklubb och hoppas jag får en plats i vardagslydnad :) tänkte också försöka ge mig ut i skogen imorgon och leta efter köttbullar mm. Nu kanske det inte så aktuellt med snön men att börja Cykla kanske kan vara en god idé? :) passitivsträning ska jag absolut kolla upp! Tack för svar och råd, låter som han behöver bli ännu mer stimulerad :)
 
Hej! Han får motion i form av långpromenader, dock inte varje dag.. vi bor på en gård med stor inhängnad så hundarna är ofta ute ensamma å leker mycket. Han har leksaker som är till för att stimulera hjärnan. Jag har idag skickat iväg ett sms till en brukshundsklubb och hoppas jag får en plats i vardagslydnad :) tänkte också försöka ge mig ut i skogen imorgon och leta efter köttbullar mm. Nu kanske det inte så aktuellt med snön men att börja Cykla kanske kan vara en god idé? :) passitivsträning ska jag absolut kolla upp! Tack för svar och råd, låter som han behöver bli ännu mer stimulerad :)
Lugn och fin nu, nej cykla är ingen god idé, du behöver göra saker som är utmanande för hjärnan, samtidigt som han får utlopp för energi. Sen är det bra att träna passivitet. Leta köttbullar är jättebra, men i och med att han verkar vara så uppstressad redan så kommer du antagligen inte märka någon effekt direkt. Jobba mer tillsammans med hunden istället för att ge honom saker att aktivera sig med på egen hand.
 
Hej! Han får motion i form av långpromenader, dock inte varje dag.. vi bor på en gård med stor inhängnad så hundarna är ofta ute ensamma å leker mycket. Han har leksaker som är till för att stimulera hjärnan. Jag har idag skickat iväg ett sms till en brukshundsklubb och hoppas jag får en plats i vardagslydnad :) tänkte också försöka ge mig ut i skogen imorgon och leta efter köttbullar mm. Nu kanske det inte så aktuellt med snön men att börja Cykla kanske kan vara en god idé? :) passitivsträning ska jag absolut kolla upp! Tack för svar och råd, låter som han behöver bli ännu mer stimulerad :)
Om vi låtsas att han är en människa istället, så skulle vi kunna säga att han är en som behöver lösa korsord, problemlösning vid skrivbordet på jobbet och liknande. Det du föreslår är mer fysisk träning. Det är inte samma sak, ger inte samma tillfredsställelse hos hunden och ger därmed inte samma resultat.

Det låter som en jättebra plan att höra av sig till en brukshundklubb! Kombinera det med att träna lite trick (googla gärna "shejping") och kanske spåra lite. Saker där hunden på ett lugnt sätt behöver fundera och klura lite. Inte springa runt som en tok och göra sjutusen saker samtidigt.
 
Lugn och fin nu, nej cykla är ingen god idé, du behöver göra saker som är utmanande för hjärnan, samtidigt som han får utlopp för energi. Sen är det bra att träna passivitet. Leta köttbullar är jättebra, men i och med att han verkar vara så uppstressad redan så kommer du antagligen inte märka någon effekt direkt. Jobba mer tillsammans med hunden istället för att ge honom saker att aktivera sig med på egen hand.
Ja ska testa detta! Tack 😃
 
@Dino2018 en 7 månaders (!) valp som utöver det du uttrycker inte är rumsren, tycker jag du behöver omgående ta hjälp med, annat än på nätet om det ska gå att du får hjälp med. Tråkigt läge 😞
 
@Dino2018 en 7 månaders (!) valp som utöver det du uttrycker inte är rumsren, tycker jag du behöver omgående ta hjälp med, annat än på nätet om det ska gå att du får hjälp med. Tråkigt läge 😞

Fast det är inte helt ovanligt att vissa hundar (och särskilt dvärgraser tror jag) inte är rumsrena runt halvåret - alternativt att de varit rumsrena och sedan får bakslag.
Sedan håller jag med om hjälp IRL samtidigt som man applicerar några av råden här i tråden, men just rumsrenheten är liksom inte en jättevarningsflagga på något sätt. Tycker jag.
 
@Dino2018 en 7 månaders (!) valp som utöver det du uttrycker inte är rumsren, tycker jag du behöver omgående ta hjälp med, annat än på nätet om det ska gå att du får hjälp med. Tråkigt läge 😞
Ja, jättejobbigt att han kissar inne men samtidigt så är det nog en biverkning av hans stress att han alltid är så speedad så han lixom hinner inte tänka emellanåt. Men ska testa mer hjärn-träning och se om han blir mer harmonisk
 

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 310
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 267
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 729
Senast: paradiset
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 269
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp