Övr. hund Hyperaktiv 7 månaders valp

#42
ja alltså jag har inte aktiverat han mer än han är med ute och sparkar boll och leker när jag och min dotter är ute samt att han och sin kompis är ute då och då plus långpromenader emellanåt och att han ofta följt med oss om vi ska i iväg till släkt då han funkar så bra med alla hundar. Jag började iaf med att lära honom rulla runt och idag har vi vart ute och sökt efter köttbullar i skogen (har skogen runt hörnet) men kanske är bra att köra lite agility att varva med?
Lek med boll (bollkastning etc.) är för nästan alla hundar en stressande aktivitet, åtminstone höjer den pulsen ordentligt hos hunden och det är verkligen ingen ”aktivering” ni bör göra. Själv, av erfarenhet från tidigare hund, använder jag endast boll som en belöning, dvs tex kan jag kasta en boll när min hund har utfört en serie lydnadsövningar - alltså för att belöna viss prestation. Jag leker aldrig med boll med min hund utöver det - boll är alltså ingen egen aktivering/lek utan endast en belöning vid träning.

Nosaktivering som flera har rekommenderat är istället en aktivering som generellt ”ger” en låg puls/inte är pulshöjande.

Generellt kan man säga att ”fartfylld” aktivering som agility och bollkastande (om man nu skulle se bollkastning som en aktivering) är pulshöjande och innebär en negativ stress för en hund som är stressad.
 
#43
Precis som flera är inne på så behöver en gasad/stressad hund en mental aktivering som sänker hundens tempo. Det är hjärnan som ska få jobba i form av fokus, koncentration. Inte kroppen.
Att få arbeta med nosen är något av det mest uttröttande en hund kan göra.

Bollar, pinnar, agility och andra "fartiga" lekar/aktiviteter är inte rätt för en övergasad hund. Aktivitetsleksaker får aldrig bli en regelbunden ersättning för aktivering/arbete från ägaren. Men kan vara ett kompliment i träningen.
 
#44
@Dino2018 Precis som @Voff skriver så är inte aktivitetsleksaker istället för att göra något med hunden. Jag kan ta fram sånt när jag verkligen inte kan göra något annat. Exempelvis när hela familjen ligger i influensa och man bara orkar stappla sig ut kortare rundor, ja då kan en aktivitetsleksak vara guld värd. Trickträning överlag är super. Min är också 7 månader drygt, idag var vi först ute en timme, han i flexi och nosade mycket vilt i relativt djup snö. När vi kom hem var han uppvarvad, även om han hade fått motion. Så vi körde tre korta pass inne. Jag håller på och lär honom hålla nosen mot en gul postit lapp för att sedan kunna överföra det till andra saker, så det tränade vi några minuter, en liten paus, sen tränade vi ligg-stå någon minut, en paus igen och sen tränade vi på att markera burken med tepåsen i, i några minuter. Sen sov han som en stock medans jag pluggade i två timmar. :D Nu har min en tydlig off knapp och går och lägger sig på egen hand, men i ditt fall så hade jag antagligen avgränsat rummet på något sätt och sett till att hunden gick och la sig.
 
#45
@Dino2018 Precis som @Voff skriver så är inte aktivitetsleksaker istället för att göra något med hunden. Jag kan ta fram sånt när jag verkligen inte kan göra något annat. Exempelvis när hela familjen ligger i influensa och man bara orkar stappla sig ut kortare rundor, ja då kan en aktivitetsleksak vara guld värd. Trickträning överlag är super. Min är också 7 månader drygt, idag var vi först ute en timme, han i flexi och nosade mycket vilt i relativt djup snö. När vi kom hem var han uppvarvad, även om han hade fått motion. Så vi körde tre korta pass inne. Jag håller på och lär honom hålla nosen mot en gul postit lapp för att sedan kunna överföra det till andra saker, så det tränade vi några minuter, en liten paus, sen tränade vi ligg-stå någon minut, en paus igen och sen tränade vi på att markera burken med tepåsen i, i några minuter. Sen sov han som en stock medans jag pluggade i två timmar. :D Nu har min en tydlig off knapp och går och lägger sig på egen hand, men i ditt fall så hade jag antagligen avgränsat rummet på något sätt och sett till att hunden gick och la sig.
Ammo blir tröttare och nöjdare av att få ett riktigt stort köttben än att hålla på med aktiveringsleksaker.
Det verkar liksom ge mer 😁
 
#48
Jag har själv ett antal terriers och har också erfarenhet av terriervalpar. Den senaste vi hade hemma gick aldrig och la sig för att sova på eget bevåg förrän hon var ca två år gammal.
På din beskrivning låter det som att din valp är en typisk terrier som har fått lite för fria tyglar. Strukturera upp dagen och tala hela tiden om för valpen vad den ska göra, tex promenad, gnaga på ben, aktivering, vila, mat osv. Låt den inte fatta egna beslut för det är då det spinner iväg. När det är dags att vila begränsar du utrymmet och ser till så valpen blir kvar där tills den somnat och har sovit en stund. Den kommer protestera högljutt till en början men här gäller det att vara envis som synden själv och inte ge efter och släppa ut valpen. Låt den även sova i samma avgränsning på nätterna.
Jag tycker du ska sluta sparka boll med valpen och istället lägga spår som många föreslagit. Men du kommer aldrig kunna aktivera denna typ av valp så trött så den bli lugn inomhus utan du måste styra upp den mer. Om den tex stjäl mat när ni sitter och äter så låt den vara i sitt avgränsade utrymme under tiden så ni får matro.
Planera och styr upp vardagen med tydliga regler och rutiner!
 
Senast ändrad:
#49
Okej tack för tipsen allihopa! Arbeta med lära sig olika tricks mm och arbeta med nosen. Vad kan jag göra förutom det och spåra med köttbullar? Behöver lätta saker att börja med, så bra förklaringar tack :)
 
#50
Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp på sju månader och jag sliter snart av mig mitt hår.. även min familj, släkt och vänner... valpen på sju månader är en blandras mellan Yorkshire terrir, svensk-dansk gårdshund och bostonterrier. Alltså denna kille är helt fantastisk och har sån fin personlighet! MEN han driver mig till vansinne. Jag har stor förståelse till att han är valp och terrier men detta är utom det normala.. JAG LOVAR! ingen har någonsin träffat på en valp som är så jobbig, för han är otroligt jobbig min lilla kille.
han är speedad dygnet runt och följer efter och hoppar på en konstant
Han äter upp alla barnets leksaker oavsett hur många gånger han får tillsägelse (ja han har alltid ett ben, ett ben i varje rum ca)
Kissar i soffa/säng och överallt ca 4 ggr i veckan, han står inte still när han kissar utan trajar omkring och kissar så de är långa spår inomhus
Helt besatt av när någon äter eller om det finns mat i närheten, helt manisk, lixom snor maten för folk och kan dra ut stolar och hoppa upp på köksbord för att komma åt.
Han ska ha uppmärksamhet HELA tiden med att hoppa å sätta sig på en, i knät och vara i ansiktet konstant.
Han ger sig aldrig utan är superglad och väldigt för mycket hela dagarna och min andra hund blir GALEN!!!
Han har självklart hur många bra sidor som helst och är en sån charmig go liten kille men det har gått så långt att mina vänner blir tokiga av att komma på besök, även familjemedlemmar har lixom tappar hoppet om honom.
Han aktiveras dagligen med utelek och har inhängnad där han springer fritt och har aktivitetsleksaker. Kan någon SNÄLLA ge mig råd i hur jag uppfostrar en sådan här hund som inte kan koppla av och är helt speedad konstant och äter upp allt och lyssnar inte för fem öre!?
Han kastrerades för två veckor sedan i hopp om att bli mer lugn men icke... ska jag anlita någon som kan ta sig till honom och hjälpa oss? Det känns seriöst som han håller på att splittra oss som familj för det tar på humöret. Jag vill ju såklart hans bästa och han älskar oss verkligen och vi också så vi vill ha ett hållbart förhållningssätt
Ra en stol och sätt dig med unghunden i koppel eller i naturen och ha tråkigt. Hunden måste lungnaner sig.
Spåra och låt hen använda huvudet.
 
#51
Okej tack för tipsen allihopa! Arbeta med lära sig olika tricks mm och arbeta med nosen. Vad kan jag göra förutom det och spåra med köttbullar? Behöver lätta saker att börja med, så bra förklaringar tack :)
En lite rolig text om hur man kan börja med personspår (https://www.harligahund.se/2016/06/08/varje-steg-du-tar/). Jag kletade lite mjukost på skon när jag började med mina, bara de första gångerna. Det går bra att vara i skog, på en äng eller en gräsmatta men det är bra om inte en massa andra människor har gått där precis innan.

En beskrivning av övningen "ryggsäcken":
"Locka in hunden mellan dina ben med en gobit, sätt hunden med ryggen mot din mage (så du blir som en ryggsäck på hunden) Håll händerna på bogen och smek långsamt med en hand i taget. Kasta en godbit en bit framför hunden. Invänta under tystnad att hunden blir lugn och hundens muskler slappnar av något. Ge hunden ett frikommando och låt den få godbiten. Tänk på att under övningen arbeta tyst och ha/ta dig tid. Andas lugnt och om hunden söker ögonkontakt så titta inte på hunden. Träna denna övning ofta och överallt. Alltid ska den avslutas med att du ger frisignal belöningen kan variera. ex.v. att fortsätta promenaden, låta hunden hälsa på en annan hund, människa eller ta sin härliga leksak."

Omvänt lockande är väldigt lätt att lära hunden om man är tydlig, det finns flera olika metoder men här är en väldigt enkel beskrivning. Det handlar kort och gott om att hunden bli belönad för att "avstå" något den skulle vilja ha. Håll en godbit i en sluten hand. Visa hunden handen och låt den försöka komma åt godbiten men låt den inte få ta godbiten från den slutna handen. Så fort hunden slutar försöka "ta" godbiten belöna med lugn röst och ge hunden en godbit med hjälp av den andra handen. Gör om tills hunden förstått att det inte lönar sig att försöka ta godbiten i den slutna handen. Öppna då den slutna handen lite men stäng den igen om hunden försöker ta godbiten. Belöna med den andra handen när den inte försöker ta godbiten även om handen är lite öppen. När hunden förstått konceptet kan man utmana den mer och mer och hålla den öppna handen närmare och närmare hunden och belöna när hunden låter den frestande godbiten vara. Försöker hunden sno godbiten så stängs handen snabbt.

När mina lärt sig att avstå trots att jag håller den öppna handen med godbiten precis framför munnen på dem får de ta godbiten från den öppna handen efter "varsågod". Finns massor med texter och filmer om detta om man söker lite. Kan lova att hundarna blir trött i huvudet under inlärningen av detta då det kräver massor med koncentration. Man ska inte träna så långa pass varje gång, bara några minuter som mest. När hunden förstår att den inte ska sno godis från en öppen hand så är ett ett utmärkt sätt att belöna stadga (sitt kvar tillexempel) då man kan visa med handen om hunden gör det man vill. Öppen hand = du gör rätt. Handen sluts = oj nu blev det fel.
 
#52
Jag tycker att agility är en utmärkt träningsform där hunden både får jobba fysiskt och psykiskt men med din hund skulle jag avvakta och se hur han reagerar på dels träning (det psykiska) dels motion och sen så har de flesta kurser 12 månaders gräns. Försök utvärdera om det blir nån skillnad när han fått t.ex. spåra jämfört med att klura på ett trick samt promenad med lite utmaningar, blir han lugnare? Om han motioneras blir han något dämpad av det eller går han upp i varv? Om du kombinerar motion med hjärngympa hur reagerar han på det?
Sen som andra har sagt så kanske man behöver avgränsa honom efter aktiviteterna då han inte verkar vara van att komma till ro.

Angående agility om du vill prova på det sen så småningom så är det ändå vissa bitar som du har en fördel av att de sitter, tex inkallning och att kunna sätta och lämna hunden på olika avstånd och den sitter still tills du ger den frikommando, att den har lite koll på sin kropp och den får det genom att tex kunna stå med bakbenen på en låda och kunna gå runt med frambenen på marken och tvärtom. Lära den kunna gå upp på stockar och stubbar när ni är på promenad för balans och kunna gå på olika underlag. Är han en hund som lätt går upp i stress så är det kanske inte den ultimata träningsformen om man inte vet vad man gör och har strategier för det. T.ex. så skulle jag satsa mer på att nöta in hinder och byten ordentligt i början som kräver en hel del fokus och vänta med att flänga runt en bana med en sån hund. Vill du prova på agility så börja med att träna att han ska vilja vara med dig, träna så att inkallningen sitter och att han kan sitta och vänta och sen så skulle jag ta tag i en riktigt duktig tränare så att det blir rätt från början. Grundkurs i agility funkar också på brukshundsklubben då det brukar mest vara själva hinderinlärningen som man gör (men då måste din hund kunna lyssna på dig med andra ekipage runtomkring) och sen boka in nån duktig tränare om du känner att det nåt som passar er för att fortsätta på rätt sätt.
 
#53
Kan du hitta något i hans närhet som drar upp honom?
Tänker att det kan vara bra att köra en felsökning och försöka ta bort det/ ge honom en chans att pausa.
När min valp var liten så körde hon på högvarv om inte jag tog henne i famnen och vilade med henne. Eller la henne ner och låg bredvid, kunde ju stiga upp så fort hon somnat, men när hon var riktigt liten så brukade jag passa på att vila. (Hon hade alltid en timmes ryck vid tre tiden på natten, då hon skulle ut och kissa, leka och så brukade vi ta ett kort träningspass för att inte få så mycket flams och sedan kunde hon sova till morgonen.)
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

  • TIETSES CHOICE DE LUX

Hästnyheter

Bukefalos

  • Krasch i Chrome
Upp