Hyra häst?

L

linabergmer

Vad brukar man ta betalt om man hyrar ut sin häst? Månads kostnad alltså.. Och vilka kostnader ska man stå för? Hyresvärden stå för?
 
jag hade tagit 500-1000:-/mån absolut inte mer än 1000:- om den som hyr även får betala stallhyran. Men det är bara som jag hade gjort. Du får ju bestämma själv vad du tycker är rimligt. Beror kanske även på vad man har för häst. En fin välutbildad häst ger ju mer pengar än en dåligt inriden ponny.
 
Kan tillägga att vad jag vet så ska den som hyr ut hästan stå för hovslagarkostnad, vaccination, avmaskning etc
 
Det finns inga regler för vem som ska stå för vad, det får man helt enkelt komma överens om och skriva in i avtalet. Kostnaden beror på vadman har för häst och vilken tidsperiod som gäller. Den som vill hyra ut fin ridbarhäst på sommaren kan ta mycket betalt och den som vill göra detsamma med en dåligt inriden häst av en icke populär ras på vintern kan glömma att få betalt. En kortare peroiod brukar vara dyrare än längre. Företagare tar oftast ut ett högre pris än privatpersoner.
 
Okey, så tycker ni att 800kr / månad är för dyrt?

Då står jag för försäkring, vaccination och avmaskning.
 
Ingen aning, vad är det för häst och vilken period är det? Vad är syftet med att hyra ut och hur är kunskapen hos den som ska hyra?

Om jag rent hypotetiskt skulle hyra ut min islandshäst hade jag kanske tagit femhundra i månaden om någon hyr hela vintern och 3-4000 för ensktaka sommar månader och kanske 1500 kr för en vecka och 400 för en dag. Min medryttare lånar hästen helt gratis när jag är borta.

Nu ska hon definitivt inte hyras ut, men det är möjliga prisvariationer för en enstaka specifik häst och då inser du lätt omöjligheten i att svara hur mycket det är lämpligt att ta för en ospecificerad häst under en ospecifierad period
 
Hästen jag ska hyra ut är en korsningsponny. D-ponny. Anledningen är att jag ska sälja henne, men köparen har inte pengar förän om 3 månader. Jag har fått dåliga erfarenheter av foderhäst, p.g.a. personliga skäl. Då tänkte jag att om jag hyrar ut hästen så har jag ju en liten säkerhet om hyrestagaren skulle ångra sej, o inte vilja ha hästen. Det är en tjej på 12 år som ska hyra/köpa henne.
 
För dig är det nog mer fördelaktigt att sälja hästen på avbetalning med en ordentlig handpening (10-20% av hästen värde minimum 5000) och med en reservation att hästen är din till full betalning erlagts. Vill inte köparen gå med på vilkoren så kanske du bör se dig om efer någon annnan. Glöm inte en ordentlig veterinär besiktning.

Det finns en hel del trådar på detta tema här, leta lite så hittar du säkert fler tips.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 020
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 059
Senast: Smurfoff
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp