Hyra häst ? :S

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare katitzi_sassa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 461
Sv: Hyra häst ? :S

Om du vet att du klarar det och din granne som har stall tycker du är redo så satsa, men dina föräldras stöd är viktigt.
Kom ihåg att skriva ett ordentligt kontrakt med den du ska hyra hästen av.

Jag själv är "bara" 14år och har ridit i ca 3 år, dock har jag alltid hjälpt till mkt i stallet på ridskolan och ängnade mkt tid och har haft en "foderponny" i ca ett halvår. Och till och med jobbat i ett proffsstall och varit inridnings pilot, och fått betallt. (Bara så ni inte tror jag blivit utnytjad)
Jag själv har haft mkt motgångar där jag har gjort fel, dock ej något som skadat någon häst, men efter felslag så stärker man sig själv och lär sig någoting nytt. Jag själv lär mig nya saker hela tiden....
Är man intresserad så kan man, men man får kolla så någon mer erfaren tycker man är redo.

Och är du osäker på någon sak fråga någon hästmänniska du litar på, tycker du svaret låter fel elr konstigt fråga någon annan.

Lycka till! :D

Tack för det snälla svaret^^ love yah<33333

Gud:) äntligen någon som är lika gamaml som mig och också stör sig på såna som tror att man inte klarar ansvaret!
Jag vill också ha en sommarhäst och vet exakt hur mycket tid som krävs, skriv pm till mig tack så kan vi kasnke snacka...:)

Vill man så kan man, är mitt motto :D

När jag var 12 fick jag min första foderhäst som jag hade i 10månader.
Mina föräldrar hade i princip bara klappat på hästar på cirkus innan. Men fick otroligt mycket hjälp av dom ändå.

Klart du inte är för ung, herregud.
Jag vet MÅNGA som är yngre än dig som har egna hästar.

Med hjälp runt omkring dig tror jag du skulle lära dig jätte mycket under den tiden du hyr hästen.

Skicka gärna PM om du är intresserad av mer tips :)

Lycka till!

Tack!!! ^^
jag vet att jag kan!
och jag har väldigt bra själförtroende

det var inte så jag menade, allt det visste jag också. Lycka till med din nya häst/ponny om du får någon :) Själv kommer min på Lördag :love:

Vad kul!!!!!

Vad heter den vilken ras och mycket fakta^^
jag är väldigt nyfiken

För att verkligen veta ansvaret av vad det innebär att ha häst så ska man testa på att ha en häst under vintern inte under sommaren när det är som minst jobb och inte får en riktig förståelse av vad det innebär att ha häst..

inte illa menat men kan vara bra att testa på hästägandet då det är som tuffast så man vet vad som ligger framför en i framtiden.

Ja såklart

men jag tänkte först sommaren sen vintern^^

Jag sa inte att du var 3 år eller inte vet vad som krävs av dig men ingen seriös hästägare skulle hyra ut sin häst till en 13åring utan tät kontakt med föräldrar/annan myndig och ansvarig. Oavsett om 13åringen är jätteduktig i hantering och ridningen eller inte.

Du och dina föräldrar måste göra det här tillsammans även om dom kanske inte kan något om hästar,
ta med din granne också så i allafall nån vuxen vet vad för häst du får med dig hem.

Det handlar inte om att du inte kan eller är dålig på att rida utan dels om att när man är 13år så kan man inte fixa allt det ansvaret helt själv, dels för att ett foder/hyrkontrakt inte ens är giltigt om en 13åring skriver på det!

Sen att du, helt utan att ha en aning om vem jag är säga att jag inte kan något om hästar samt personligen hoppa på mig och få pubertetsutbrott utan dess like säger en hel del om din mognad!

Ingen här inne har varit taskig eller dum mot dig, däremot har dom inte alla strykt dig medhårs utan sagt som det faktiskt ligger till.

Senast ändrad av en moderator:

okej det låter som en bra ide.. Alltid bra att prova på båda sidor innan man bestämmer sig för att skaffa häst.

Jag sa inte att du var dålig på hästar -___-
men jag ska tänka på det och vem vet hur mogen du är -___-
men tack för tipsen endå
och förresten hur gammal e du???

Precis som TS är jag också lite inne på att skaffa sommarhäst ^^ Jag är 14 år, vet vilket stall/hage hyrponnyn skulle stå i (där finns flera hästkunniga vuxna) :) Mina föräldrar gillar hästar, ställer upp och hjälper till, men de kan ingenting :p Men även jag tvekar, för jag fattar vilket stort ansvar det är. Du ansvarar över en varelse, som dessutom kostar en massa pengar att ha och sköta om den skulle få en skada. Tänk dessutom om hästen skulle få en allvarlig skada p.g.a. att du inte agerat i tid! Jag säger inte att du är oansvarig, men en olycka händer lätt. Jag har ridit ca 7år nu, och nu i höst har jag skaffat medryttarponny :D Så om inte TS har medryttarponny tkr jag du ska skaffa det elr bli halvfodervärd på en ponny nu, då du får känna om du orkar ta hand om en ponny tsm med skolarbetet, vill det och så :) Det är faktiskt inte så roligt att rida ut i kolsvart mörker på eftermiddagarna ensam :p

Hej! :P
jag vet fortfarnde vad det innebär och jag har kollat upp det där med skador med den som äger hästen :P
och jag älskar att rida ut själv även i mörker :P
Jag har 2 sköthästar som jag rider och tar hand om typ 6 dar i veckan :D
så jag vet vad jag gör:P^^

tack för svaret hejdå :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 254
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka