hyra in sig på ridbana, betala hur mycket?

N

neres

hejsan.
Nu behöver jag dem kunnigas hjälp.
Jag ska ju ev hyra en häst ( ett tag kvar ) o det stallet jag ev ska ha hästen i har ingen padock eller så. Sen finns det ett litet stall på 6 boxar skrittavstånd till. Dem har en liten ( lagom ) padock. Inte något speciellt. Lite ogräs, helt okej hinder finns att ha också. Men inget wow alltså, det funkar.

Sen nu var det en på buke som kom med förslag att jag kunde '' hyra in mig '' på den padocken o betala lite för att få rida där hur mycket jag vill. Jag tänkte då prata med dom.
Hur mycket anser ni att man ska betala för det. Jag tycker inte alls jag ska behöva betala så jätte mycket. Som sagt, det är BARA en okej padock.

Vad tycker ni?

Sv: hyra in sig på ridbana, betala hur mycket?

snälla, behöver verkligen hjälp ;o

Jag vet inte vad man bör betala för det egentligen. Beror väl på mått och underlag och ev belysning. Samt var stallet ligger.

Men som underlag för vad du ska betala kanske det kan vara av intresse vad andra betalar. Jag tror man får betala 100 kr per gång eller 700 kr per termin om man rider hos oss på organiserade träningar som ickemedlem i klubben. Då finns att tillgå: ridhus 20x60, ridhus 20x40, dressyrbana 20x60 och utebana 40x80(eller vad den är, kanske större.. gigaaantisk iaf). Jag skulle tro att 100 per gång är hyfsat billigt för ridhusträning i Stockholmsområdet.

Dock tar de nog 150 eller så per gång om man inte är med på organiserad träning. Jag minns inte riktigt.

Det är väl lämpligare att fråga ägaren vad denne vill ha? Du lär ju få betala vad ägaren begär även om du tycker det är för mycket/för lite, eftersom ägaren bestämmer.

Jag betalar 30 kr/g eller 200 kr/mån för närliggande ridhus. Inte jättestort och en del används till förvaring, man rider på kanske 35x20 m, hyfsat underhåll med vattning o harvning.

Grannens ridbana rider jag gratis på (än så länge i alla fall hon kanske ångrar sig), den är kanske 20x30 meter, dammig men bra underlag. Där är ogräs i hörnen men det har jag aldrig tänkt på skulle påverka min ridning? Jag rider gratis på ägarens goda vilja, skulle hon ta betalt så hade jag ju fått betala vad hon vill ha, eller stanna hemma.

På närmsta klubbens anläggning kostar det 50 kr/gång för medlem annars 100 kr/gång om man inte har anläggningskort. På "min" klubb kan man inte hyra in isg enstaka utan måste ha anläggningskort, 2500kr/år.

Senast ändrad:

jo jag ska prata med honom också, vill bara veta på ett ungefär om han frågar vad jag tycker. Den har ingen belysning eller något. Den blir aldrig fixad eller så.. den står bara. Ganska så sunkig. Inte som ett ridhus direkt.. :P
stallet ligger utanför linköping i en liten by som heter linghem.. alltså inte nått stockholms område eller så.. :p

Vi betalar 50 kr per gång i ridhuset här. Men det kan man ju knappast behöva betala för en paddock. Har du tänkt rida där ofta så kan det kanske vara bättre att erbjuda något per vecka. Skulle jag låna ut vår paddock med belysning och hinder så hade jag nog sagt 20-25 kronor/ gång.

ah, tack så mycket!

När jag har lånat en grannes padock har jag betalat 50:-/gång och varit noga med att inte rida där när det varit allt för blött ute (vill inte rida sönder åt dem) + att jag varit noga med att plocka upp efter hästen:) Det kostar trots allt en del att hålla ordning på en ridbana, staket som ska hållas iordning, underlag som ska harvas och belysning. 50:- är egentligen ruskigt billigt:eek:

Men idag hämtar min älskade sambo grävmaskin för att börja på min egen padock:banana::love:

/LL

vad kul ju! Men jag tror inte dem gör något med sina staket eller något alls. Det är ingen som rider där, o tror inte dem fixar sanden heller o så.. ( har varit i det stallet förut o tagit hand om deras hästar ) :)

Ska bli så gött!!!

Hoppas det löser sej med padocklånet för din del, det brukar ju inte vara omöjligt att få låna/hyra in sej för en liten summa:)

/LL

nae, tror det ordnar sig också. Känner ju de som äger stallet lite också! :)

/ neres

Jag har en upplyst paddock och dom som vill rida här får göra det gratis. Nu bor jag dock ute på landet så det är ju skillnad kan jag tro om man bor på en större ort.

"Vår" bana, med absolut inget "wow" alls, liten bana med ganska djupt lite ojämnt underlag liten hinderpark, väl belyst o nytt bra staket dock, och så betalar vi 20 kr per gång. Lite dyrt tycker jag för vi bor ute på landet o det är endast vi som lånar det förutom ägaren som är där själva och underlaget är för tungt och stenigt. Är där ibland bara och annars åker iväg till en gratis stor ridbana som ligger 6 km bilväg bort.
Innan betalde vi 10 kr men det höjdes när de fick upp nya lyktstolpar.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Jag betalar 100kr / månad.
Dock betalar jag för 6 månader i taget.

Det är bara jag som använder paddocken, dock harvar ägaren den lite titt som tätt.
Tror att jag har tillgång till det hindermaterial som finns.
Har glömt bort att fråga.
Fint staket och med måtten 20*40m.

Vet ej måtten på den paddocken jag in mig på, men den räckte gott och väl att köra i. Staket runt om, belysning och tillgång till hindermaterial. Kostade 20kr/gången eller 100kr/månad.

Du kan väl fråga?

Jag och ägaren till min medryttarhäst betalar 500 i månaden för stor, fin paddock och nybyggt ridhus. Båda med bra underlag. Helt rimligt med tanke på att vi får använda både paddock och ridhus och hinderpark.

I närheten finns en liten paddock, med ok, om än ganska hårt underlag. Där betalde jag 20 kr/gång. Helt ok också anser jag!

Det är egentligen helt irrelevant vad du och vi andra på Buke "tycker" att nyttjandet av ridbanan ska kosta - för det är ju helt upp till ridbanans ägare. Mitt råd är därför att fråga ägaren, och gillar du inte summan så får du väl leta efter en annan bana att rida på.

Är den så "dålig" som du beskriver den låter det som den vi får rida på.. fast värre. Ingen rider där, den är liiiten, det är massa ogräs osv. Så vi får ju rida där gratis, jag hade aldrig betalat för att rida där. :p Dock rider jag aldrig där ändå, hehe..

Liknande trådar

Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
620
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka