Hyra ut boxplatser - verksamhet/företag? Tillstånd?

Yrja

Trådstartare
En massa frågor. FÅR man hyra ut boxplatser "privat" utan att "registrera" detta eller ha ngt speciellt tillstånd? Hur många platser får man hyra ut? Handlar det om hur mycket pengar man "drar in" eller vad man gör för förtjänst?

Om man på egen hand hyr ut 3 platser för häst - är det då en hobbyverksamhet eller vad är det? Ingen förtjänst mer än till "underhåll".

Undersöker saken. Men under tiden vill jag höra vad ni har för erfarenheter. :D Ni som vet - vad tror ni?

Sv: Hyra ut boxplatser - verksamhet/företag? Tillstånd?

En massa frågor. FÅR man hyra ut boxplatser "privat" utan att "registrera" detta eller ha ngt speciellt tillstånd? Hur många platser får man hyra ut? Handlar det om hur mycket pengar man "drar in" eller vad man gör för förtjänst?

Om man på egen hand hyr ut 3 platser för häst - är det då en hobbyverksamhet eller vad är det? Ingen förtjänst mer än till "underhåll".

Undersöker saken. Men under tiden vill jag höra vad ni har för erfarenheter. :D Ni som vet - vad tror ni?

Det är nog med stor sannolikhet att klassa som hobbyverksamhet och skall då redovisas i deklarationen som sådan. Det betyder att man INTE kan ingå i momssystemet till exempel.

Det handlar om hur mycket pengar man drar in och om man har vinstsyfte eller inte.

Registrering krävs inte men alla inkomster måste redovisas i deklarationen.

Jag har fått svar från skattemyndigheten (undrar hur många myndigheter jag har pratat med idag :D) och om man går +-0 så är detta inte ens en hobbyverksamhet utan ska finnas med under "Övriga upplysningar" på deklarationen och skattas inte för.

Det är mao inte en verksamhet övht.

Tack för ditt svar! :bow:

Jag har fått svar från skattemyndigheten (undrar hur många myndigheter jag har pratat med idag :D) och om man går +-0 så är detta inte ens en hobbyverksamhet utan ska finnas med under "Övriga upplysningar" på deklarationen och skattas inte för.

Det är mao inte en verksamhet övht.

Tack för ditt svar! :bow:

Fast tänk på att du måste kunna bevisa det i efterhand så att du har alla kvitton både för inkomster och utgifter sparade! Dvs kunna styrka din uppgift under "Övriga upplysningar"

Det finns en broschyr om hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida. bara ett litet tips.

Tack för tipset. Jag frågade om det, om man skulle behöva redovisa på ngt sätt. Konstigt att hon sa nej då...?

Tack för tipset. Jag frågade om det, om man skulle behöva redovisa på ngt sätt. Konstigt att hon sa nej då...?

Men det gäller alla uppgifter du lämnar i din deklaration. Att du måste kunna styrka dem om SKV frågar. Annars kan de hävda att du bara haft inkomster, inga utgifter och skönstaxera dig på höga belopp.

Du behöver kanske inte redovisa mer än på Övriga upplysningar, men för att kunna göra det måste du ju räkna samman ett underlag. Det underlaget ska du spara (typ kvitton hyra inackorderingar, kvitton inköp till inackorderingar).

Okej, det var mao så basic att hon antog att jag förstod det. :D Tack igen!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 836
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 441
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 652
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 724
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser