Hyra ut stall plats/ inackordering

B

beautifularabians

Hej!
Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall på gården.
Vill altså inte ha några länkar till varken skatemyndigheten eller annan myndighet..

Så här ligger det till. Kanske ska flytta till en liten hästgård med stall om ca 120 kvm, just nu finns bara tre boxar (varav jag har två egna hästar som skall stå där) men tanken är att bygga två-fyra boxar till och hyra ut till behövande.
Stall hyran beräknas landa på 2700 kronor/ månad om man vill ha all-inclusive så att säga.. Foder, strö, in och utsläpp samt på och av med täcken mm.
Hur ligger det till med skatter och momser etc?
Hur räknar man egentligen. Ska jag dra av för utgifter (foder, strö) innan jag beräknar vad jag ska skatta/ momsa för? Samt hur mycket är skatten eller momsen på dessa summor?

Antingen har jag fem boxar, varav tre hyres ut. = 2700/ box (8100 kr för tre boxar) för hyra inklusive foder och strö som är beräknat att kosta ca 1000 kronor. = 1700 kronor/ box (5100 kr för tre boxar) för service samt själva boxen.


Som sagt, jag söker efter personliga erfarenheter, inga länkar till sidor man får sitta i timmar och försöka klura ut saker som endå tycks vara fel..

En annan fråga är, skall man ha detta som hobby företag eller annan slags företagande, eller kan det få ingå i någon slags "personlig ekonomi"?

Mvh
 
Sv: Hyra ut stall plats/ inackordering

Väldigt kortfattat. Skatt betalar du på vinst. Vinst är inkomsterna minus utgifterna.

Är du momsregistrerad betalar du ingen moms och måste lägga på moms på det du säljer (varor/tjänster). En eller flera gånger om året momsdeklarerar du och berättar hur mycket moms du fått in från dina kunder och hur mycket moms du betalt till dina leverantörer. SKV´s avsikt är att du sedan ska betala in överskjutande del.

För en privatperson blir det alltså mycket dyrare att hyra stallplats om du är momsregistrerad. Säg att du tar 2000 kr plus moms för en stallplats. Du får behålla 2000 kr, men din privatkund får betala 2500 kr. De 500 kr tar SKV.

För att ha så många hästar i stallet som du funderar på behöver du tillstånd av Länsstyrelsen, och du har också en skyldighet att vara uppdaterad om vad SKV, Länsstyrelsen och andra myndigheter ställer för krav på din verksamhet (både företaget som juridisk person och själva stallet och det dagliga arbetet).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi är på g att köpa en hästgård och gör detta då som privatpersoner, upplagt som ett vanligt bolån. Sen är tanken att jag startar upp...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 478
Senast: Användare
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 167
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 707
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 864
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp