Hyresgäster en sort för sig?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag står just nu inför att installera nya hyresgäster i båda mina små uthyrningsstugor.
Och jag upphör faktiskt aldrig att förvånas över vad folk tror att det innebär att hyra en bostad.
Vanligast är att de tror att hela hyran skall gå till servicearbete från mig.
Att de liksom har betalat för mina tjänster.
Andra föreställningar är att man skall utnyttja allt maximalt.

Som de jag hade i vintras och deras elförbrukning.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1027801
Akademiker som inte kunde, eller ville, läsa vare sig annons eller kontrakt ordentligt.
Om saker inte var låsta så kunde man ta dem utan att betala var deras melodi.
Internet och el, sådant som inte är saker.
De använde gärna alla saker som fanns tillgängliga också.
Men det var lättare att få stopp på.
Huset är trasigt efter dem.
Antagligen så har Pojken tvättat cyklar eller snowboard i badrummet så att våtrumsmattan har skurits sönder.
Möbler har de släpat runt tills att de föll isär.
Särskilt garderoberna har de dragit runt på.
Ingen försiktighet där inte.

De har inte betalat för skadorna som de har ställt till med och nu så har de skrivit sig i bortre Norrland trots att de bor i Uppsala, allt för att vara svåra att komma åt.
Men de hade tack och lov i alla fall städat efter sig så nästa hyresgäst kunde flytta in.

Hur skall man egentligen göra med hyresgäster?
Jag hade tagit referenser på dessa hos folk som jag känner till.
Allt som gick att kontrollera var okej.
Men det sket sig i alla fall.

Hur ser ni på saken?
Vad skall man acceptera som hyresvärd?
Och vad kan man egentligen kräva av en hyresgäst?

Att de skall läsa kontraktet och förstå samt sedan följa det, borde väl vara rimligt?

Sv: Hyresgäster en sort för sig?

Kan du inte ta ut en liten peng i förväg, eller 100-300:-/extra per månad för just skador, som de får tillbaka om inget är förstört när de flyttar. Och sen inte hyra ut med möbler, alt om de vill ha möbler ta ut ytterligare X antal kronor per månad som hyresgästen får tillbaka viss del på om inget är sönder? Behåll en viss del av de extrapengar som är för möblerna så slitage täcks.

Jag har hyrt privat av 2 personer.

Den ena var en supertrevlig vet på gotland. Inga konstigheter där. Var världens snällaste och trevligaste, fick ha min häst hos henne, hyrde ett fint hus, fick låna möbler, blev ofta bjuden på mat osv.

Den andra var nu för ett år sedan, den mest gnidnaste hemska gubbe, som försökte lura mig hela tiden att betala mer än det var sagt.
Ljög om elförbrukningen när jag kollade på lägenheten (ljög massor, den var på mer än det dubbla av vad han sa...), gick in i lägenheten när jag inte var hemma. Hade söner som jag misstänker stod och fluktade och kollade in i lägenheten tills dess att jag slängde upp insynsskydd. :S Skrev aldrig något kontrakt med mig och vägrade ge mig kvitto.

Man fick inte använda rengöringsmedel i lägenheten övht, bara snålt, snålt med vatten. (visa moppen för vattenhinken utan att doppa den och börja skura typ).

Var lovad att få använda deras tvättmaskin, som sedan inte ens var hel... Fick snåla på granne 1s tvättmaskin vilket han egentligen inte ville men var snäll och lät mig göra.

Hade på det granne 2 som jag Vet (såg honom) kolla in i mitt sovrumsfönster på tidigt morgonen när jag steg upp (naken)... Men det var iofs inte hyresvärdens fel.

Flyttade tillslut till min nuvarande lägenhet (icke privatägd) och det kändes Så bra!

Men ja, vad ska man acceptera?
Du får helt enkelt skriva ner alla saker som fd hyresgäster gjort och sedan säga att det inte är ok. Lämna över ett papper med info på det så de kan läs ai lugn och ro?

När mina goda vänner hyrde hus i England så gick damen som ägde huset runt med sina blivande hyresgäster, och gick igenom varje detalj.Allt stod noggrant inskrivet i kontraktet t.ex liten reva i papperstapeten bakom elementet i köket.
Så har man ett papper på att båda var överens om hur huset såg ut innan hyresgästerna flyttade in.
Att ha ett sådant kontrakt kan kanske vara bra att ha om man har olika åsikter om husets skick, den dag det är dags för att flytta ut?Jag har också hyrt ut vid ett tillfälle,och man får nog räkna med att det slits mer än om folk äger huset själv.Speciellt barnfamiljer sliter.Skulle jag hyra ut igen så skulle jag välja någon utan barn, inga rökare, och utan husdjur.
Och trädgårdsintresserade.
Jag skulle nog också skriva och gå igenom varje detalj på huset som damen i England gjorde.
Och så gör man en gemensam avstämning med kontraktet när det är dags för flytt,och konstaterar om det är ett rimligt slitage.
Man kan kanske också ta en deponeringsavgift,fast jag vet inte om det är tillåtet att göra det enl.lagstiftningen.En kreditupplysning hade jag definitivt tagit.

Det är verkligen inte lätt med hyresgäster..

Sedan är det fruktansvärt tråkigt att vissa inte förstår (eller kanske inte ens vill förstå) att man inte kan göra eller bete sig hur som helst.

Jag har aldrig hyrt ut själv, men har vänner som hyr ut hus.

Kan säga som så, att de som hyr (inte alla förstås) men många verkar tro att hyr man ett hus privat, så är det inte likadana regler som då man hyr en vanlig lägenhet..

Folk betalar inte hyran, folk har ställt skrot där för att sedan lämna kvar det då de flyttar. Känns som att de tror att det inte finns några regler...

Självklart får man räkna med slitage, men det finns gränser..

Nu vet jag inte hur du har gått tillväga, om du har gått igenom punkt för punkt med dem (vilket annars kan vara ett alternativ) så att personen som hyr verkligen har förstått vad som gäller vid hyresavtalet.

Lägg även till en punkt om besiktning, att du och den som hyrt tillsammans går igenom hur huset ser ut vid utflytt. Som Sammet skrev, att ha ett extra belopp som betalas varje månad alternativt ha ett dispositionsbelopp som återfås när besiktningen är godkänd.

Jag har skrivit in i kontraket "uthyres i befintligt skick" för att komma ifrån i mitt tycke orimliga krav i efterhand på diverse servicearbeten från min sida. Har heller inte renoverat för att hålla lägenheten i toppskick för det slits när det hyrs ut, håller lägre hyra istället och sover gott utan att bekymra mig över slitaget (dock vill jag inte ha hål i mattan i något rum). Aktar mig för att vara för tillmötesgående från början för att inte hamna i en oändlig spiral med krav. Tar emot önskemål men lovar inget och utför det jag själv tycker är rimligt eller som även på nåt vis gagnar lägenheten/mig. Går muntligt igenom kontraktets få men viktiga punkter innan det skrivs på. Har försökt vara tydlig med de få punkterna. T.ex. att garageplats för en bil ingår och inte att garageplats ingår, för det finns nog ingen ände på vad som skulle hamna där då utöver bilen.

Måste inte ha lägenheten uthyrd så precis som många box-uthyrare väljer att ha tomt så får även lägenheten stå tom emellan tills det känns rätt att hyra ut igen. Föredrar också att hyresgästen frågar om att få hyra och inte att jag söker hyresgäst, får på det viset en mera "tacksam" hyresgäst som bryr sig bättre och jag hålls därmed också glad och nöjd.

Hur länge bor ni kvar i krokarna?

(Lite off topic typ fast ändå inte).

Jag står just nu inför att installera nya hyresgäster i båda mina små uthyrningsstugor.
Och jag upphör faktiskt aldrig att förvånas över vad folk tror att det innebär att hyra en bostad.
Vanligast är att de tror att hela hyran skall gå till servicearbete från mig.
Att de liksom har betalat för mina tjänster.
Andra föreställningar är att man skall utnyttja allt maximalt.

Som de jag hade i vintras och deras elförbrukning.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1027801
Akademiker som inte kunde, eller ville, läsa vare sig annons eller kontrakt ordentligt.
Om saker inte var låsta så kunde man ta dem utan att betala var deras melodi.
Internet och el, sådant som inte är saker.
De använde gärna alla saker som fanns tillgängliga också.
Men det var lättare att få stopp på.
Huset är trasigt efter dem.
Antagligen så har Pojken tvättat cyklar eller snowboard i badrummet så att våtrumsmattan har skurits sönder.
Möbler har de släpat runt tills att de föll isär.
Särskilt garderoberna har de dragit runt på.
Ingen försiktighet där inte.

De har inte betalat för skadorna som de har ställt till med och nu så har de skrivit sig i bortre Norrland trots att de bor i Uppsala, allt för att vara svåra att komma åt.
Men de hade tack och lov i alla fall städat efter sig så nästa hyresgäst kunde flytta in.

Hur skall man egentligen göra med hyresgäster?
Jag hade tagit referenser på dessa hos folk som jag känner till.
Allt som gick att kontrollera var okej.
Men det sket sig i alla fall.

Hur ser ni på saken?
Vad skall man acceptera som hyresvärd?
Och vad kan man egentligen kräva av en hyresgäst?

Att de skall läsa kontraktet och förstå samt sedan följa det, borde väl vara rimligt?

Ta depositions hyra. Ja man kan tycka att det är rimligt det du begär... men tyvärr är de allt för många som inte ens betalar...

Hur länge bor ni kvar i krokarna?

Det är oklart, men minst ett par år.
Och vad som sedan händer med gården är också oklart.
Med några bra hyresgäster på så får den vara kvar så länge det är lätt.
Men om det blir för trassligt så säljer jag nog.

Vi är nu på stadiet "inskickad bygglovsansökan" och det kan ta hur lång tid som helst att få ett bygglov även om vi har ett positivt förhandsbesked.
Och sedan så skall huset byggas också.
Det är inte alls säkert att vi börjar med det bara för att vi har fått bygglovet.

Jag har gjort allt det där.
Men det är ju ändå svårt att driva in pengar från någon som inte vill betala.
Det skulle kosta mig mycket tid, besvär och pengar att få in ersättning för elförbrukning och skador.
Så frågan är om det är värt det?

Jag skall ta tag i det och göra en ytterligare ansträngning om inte annat så för själva principen.
Personerna finns i hästkretsar och valsar runt så jag vill inte riktigt att de skall vinna slaget.
Det första som jag skall göra är att se till att Skattemyndigheten gör en utredning om deras mantalsskrivning.
Man skall vara skriven där man bor och inte nästan 100 mil därifrån.

Depositions bär det mig emot att ta.
Men jag borde väl göra det.
En månadshyra hade jag ju kommit en bit med i det här fallet.

Det var en del bra goda råd där.
Tack.
Ibland så har jag svårt att se vilka gränser som jag bör ha.
Jag vill ju att hyresgästerna skall trivas.
Vissa är duktiga på att utnyttja det. Några Tyskar särskilt.

Något som jag har gjort nu är att sätta tillräckligt höga hyror för att känna att jag får betalt.
Förra vintern så gav jag ett bra paket-pris för 3 månader till en familj som skulle riva och bygga ett nytt hus.
Och de var bara så otroligt krävande samt ville ha avdrag för att de sedan inte behövde de 2 sista veckorna.
De fick inget avdrag och i ren protest så bodde de då kvar och körde på så mycket el det bara gick.
Bl.a. så tvättade de i princip konstant trots att det låga priset baserade sig på att de skulle tvätta på annan plats.
Och så bodde de i duschen.

Jag blir både lurad och utnyttjad känner jag.

Jag förstår ditt dilemma, mina vänner som hyr ut hade jätteproblem med att deras hyresgäster inte ville betala.

Men tänk inte att du är "ond" som kräver betalt, det är dem som SKA betala. Lika självklart som man betalar för sig någon annan stans skall man göra det för hyran. (vilket egentligen borde vara första prioritet!)

Du borde definitivt börja med depositionsavgift, inget konstigt i det och en seriös person som vill hyra hus och inte har tänkt att slarva borde inte rygga vid förslaget heller.

Som sagt, självfallet kan olyckor och slitage inträffa, men återigen, det måste ju vara inom rimliga gränser.

Tycker att du skall driva på med att få in din hyra, du skall ju inte betala för att andra skall bruka huset plus att i vanliga fall så är det hyra som ger en "prick" snabbast.

Personerna finns i hästkretsar och valsar runt så jag vill inte riktigt att de skall vinna slaget.

Jag blir inte förvånad.

Det är jättesvårt att hitta bra hyresgäster, för oss tog det 1 1/2 år :grin:
Vi har också skrivit in i kontraktet att trappstädning inte ingår, att hyresgästen ej kan få besittningsrätt och att hyresgästen får ta ett eget elabonnemang (just det kanske inte går om inte huset/lägenheten är en egen fastighet, jag har ingen aning).
Hyresgästen får också betala för sophämtning och vägavgift.

nar jag hyrde i USA var det alltid "first and last month in deposit", alltsa tva manads hyror som betalades tillbaka nar man flyttade ut, OM inget var forstort eller man var skyldig ngt. Vet inte om man far gora det i sverige men det fungerade bra och nu nar jag sjalv hyr ut min bostad "over there" gor samma sak. Ingen som gnaller alls.
Jag skulle annars ha ordentlig genomgang med prospektive hyesgast, med allt uppskrivet. Och inte ge mer an jag sjalv kanner jag vill ge.
Lycka till med uthyrningen..

Tycker att du skall driva på med att få in din hyra, ....

Hyran har jag fått in.
Det är ersättning för det trasiga badrummet och el till motorvärmare i bil som jag inte har fått för.
Jag vill egentligen ha även för onormal elförbrukning, de hade t.ex. inte stängt en ventil så att värmen fullständigt flödade ur huset denna kalla vinter.
Ventilen var visserligen trasig, men då så hade de plikt att meddela mig så hade jag kunnat stänga den.

Det handlar om kanske 5000:- för badrummet och 2000:- för elen.

Vintern som kommer så skall jag ha "Vintersyn" på bostäderna.
Jag skall kräva tillträde för att vintersäkra helt enkelt.

Allt uppskrivet verkar tyvärr inte fungera.
Det faller bara platt till marken på något vis.
Inte ge mera än jag vill ge skall jag hålla hårt på denna gången.
Tyvärr så är det ibland så att om jag inte hjälper till när jag inte vill så blir det bara ännu värre sedan.
Och då så skjuter jag mig liksom i foten.

Deposition verkar det vara dags för. Nästa gång så blir det nog så.

Jag tror att jag skall ta det som villkor för alla förbättringar.
Betala först.
Det borde lugna ner alla orimliga önskemål också.
T.ex. "Nya tapeter - deposition 2000:-".

Okej

Använder du dig av el som ingår i hyran, eller låter du dem ha rörlig el?

Kan vara lite svårt att begära mer om man har avtalat om fast pris, för att därefter höja.

Självfallet skall du ha betalt för din el, om det är så att ni har avtalat om att det skall vara utöver hyran. Personligen anser jag att denna del är lika viktig som hyran.

Tycker inte att det är konstigt att du begär kostnad för badrummet, vet bara hur mycket de större hyresbolagen kräver om tapeten inte är i önskvärt skick..

Har man gjort sönder något så ör det väl inte konstigare än att man får betala för det tycker man..

Förstår inte varför det skall vara så svart för folk att förstå..

Tycker att det låter som en bra idé med att ha översyn i vinter och se över tills dess.

Glöm inte att informera hyrestagarna skriftligen, så att du inte får gnäll om att de inte har fått någon information ;)

Här så är det okej med besittningsrätt.
De kan få bo så länge som de vill.
Om de som hade sönder badrummet sedan hade stannat i 5 år så hade ju saken varit avskriven sedan.
Jag behöver inte de där husen längre.
Utan har beslutat mig för att bygga ut mitt eget hus i stället.

Jag vill inte att hyresgästerna har eget elavtal.
Om de inte håller stugorna varma så blir det mera problem för mig än litet extra elräkningar.
Jag har däremot fått ett beslut på att mitt elnät är koncessionsfritt så jag får ta betalt för elströmmen.
Det är nya regler sedan 1 juli 2007.
Jag visste inte om det förrän jag kände att jag behövde lösa mina problem nu i vår.

Depositions bär det mig emot att ta.
Men jag borde väl göra det.
En månadshyra hade jag ju kommit en bit med i det här fallet.

Deposition är det enda möjliga alternativet jag ser, med erfarenhet att vi hyrde ut svärföräldrarnas villa ett år med stora problem som följd bla fuktskador i huset och att de stack från sista hyra och uppsägningstiden:mad:

Det är svårt att få ersättning efteråt. Har man en deposition så har man i alla fall viss täckning. Vi borde ha tagit i alla fall minst ett par månadshyror kan man inse efteråt.

Vissa häromkring tar upp till ett halvår utan att skämmas för villor som är åtråvärda att hyra.

Min bror och svägerska som har flera hus på sin gård i Dalarna råkade ut för liknande när de hyrde ut till en man som (fick de veta efteråt) flyttade runt med sina nordsvenskar och var ett problem för många hyresvärdar.

Så om jag skulle hyra ut idag skulle jag kräva mer ordentliga referenser OCH en rejäl deposition faktiskt.

Vad jobbigt det låter!

Jag har bara varit hyresgäst så jag ser det väl förmodligen från andra hållet men visst är det stor risk för problem! Vi har hyrt av 5 olika privata hyresvärdar genom åren med väldigt olika "resultat". Några har fungerat kanon, några inte lika bra. Det vi har kommit fram till är att man ska ha så lite som möjligt annat som "ingår" i hyran, det är bättre att betala för det separat.

Tex så var det på ett ställe där elen ingick som hyresvärden kunde ringa och fråga om vi verkligen var i badrummet så länge för nu hade lampan där varit tänd i X antal timmar. I sådana fall är det lätt att man känner sig "övervakad" och det är inte trevligt. (därmed inte sagt att man ska slösa på el) Jag tycker det är absolut skönast att betala elen separat. Då behöver det inte bli något tjafs om det.

Det som diskuterats med att gemensamt gå igenom bostaden vid tillträde och komma överens om vilket skick den är i är också superviktigt! Där har vi gjort misstag där vi fick skulden för saker som, enligt oss, fanns när vi flyttade in.

Generellt så har det varit så för oss att det har varit lättare att hyra av någon som hyr ut flera bostäder (=har lite rutin på det).

Hoppas det löser sig!

/Sara

Använder du dig av el som ingår i hyran, eller låter du dem ha rörlig el?
El för normalförbrukning ingår i hyran.
Man skall inte slösa eller värma upp till 27 grader t.ex.
Mest handlar det om att jag måste kunna höja hyran snabbt om det drar iväg.

El till bilar ingår inte.
Det är mest den elen som jag vill ha.
Och jag gissat att de kladdat iväg med kanske 2000:- kronor på det denna vinter.
De bara använde uttaget utan att fråga och då så tänkte jag att då bara skickar jag en räkning på det.
Men de gillade inte priset utan Bussade ett extremt otrevligt Juridiskt ombud från hyresgästföreningen på mig i stället.
Det ombudet skulle kunna få alla Hyresvärdar att sluta hyra ut något alls.

Det var också så att när jag skapade dessa kontrakt så fick jag inte ha rörlig el.
Och så missade jag att det hade ändrats.
Nu så står det i kontrakten att jag med 3 månaders varsel kan gå över till separat mätning av energi.

Kan vara lite svårt att begära mer om man har avtalat om fast pris, för att därefter höja.
Ja det är ju det.
Men det hade fungerat om jag hade haft kvar den statistik från tidigare vintrar som dog i en datorkrash och sedan hade läst av elmätaren på huset.
Slarvigt av mig.
Men också elakt att utnyttja mitt slarv.
De vet att de borde betala men vägrar för att jag inte "Kan bevisa något".

Tycker inte att det är konstigt att du begär kostnad för badrummet, vet bara hur mycket de större hyresbolagen kräver om tapeten inte är i önskvärt skick..

Har man gjort sönder något så ör det väl inte konstigare än att man får betala för det tycker man..
Det är samma sak där.
De vägrar och Pojken blev dessutom mycket arg och skrek att jag "inte kunde bevisa någonting".
Enligt honom så skulle jag vara tvungen att komma med bevis på exakt vad de hade gjort i badrummet.
Och det är ju omöjligt.
Han påstår att det bara "har gått sönder" vilket besiktningsmannen från försäkringsbolaget och den mattläggare som svetsade ihop mattan inte tror på alls.
De tror på något vasst eller att huset blivit utkylt och någon sedan dunkat något tungt i golvet.
Kall matta kan tydligen reagera så. Snöiga skidor kanske?
Oaktsamhet i samtliga fall.
Alla inklusive hyresgästerna är helt övertygade om att skadan inte fanns då de flyttade in.

Glöm inte att informera hyrestagarna skriftligen, så att du inte får gnäll om att de inte har fått någon information

Det gör jag alltid.
Skriftligt som jag sedan kontrollerar att de har fått.
Den där kontrollen behövs faktiskt.
Ofta så får jag svaret "Oj den har inte jag sett".
Även om jag har satt en lapp på ytterdörren till stugan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka