Hyresgäster en sort för sig?

Sv: Hyresgäster en sort för sig?

Vad jobbigt det låter!
Jo det är tyvärr det.
Så frågan är om det verkligen är värt det?
Men jag provar litet till så får jag se sedan.
Här är svår bostadsbrist så att ställa stugorna tomma känns inte riktigt bra heller.

Jag tycker det är absolut skönast att betala elen separat. Då behöver det inte bli något tjafs om det.
Det skulle bli så mycket dyrare.
Antingen med eget elabonnemang eller om jag skall läsa av mätare och skicka fakturor.
Då så måste jag ju ta betalt för den tid det tar för mig att administrera det hela.
Jobbar gratis gör jag inte.

Generellt så har det varit så för oss att det har varit lättare att hyra av någon som hyr ut flera bostäder ...
Jag har en vän som har några hyreshus och den vännen har samma problem och upplevelse av uthyrning som jag har.
Det är ett rackarns bök.
Och den enda vinst man gör är värdeökningen på fastigheten.
F.ö. så får man vara glad om det går ihop.

Min bror och svägerska som har flera hus på sin gård i Dalarna råkade ut för liknande när de hyrde ut till en man som (fick de veta efteråt) flyttade runt med sina nordsvenskar och var ett problem för många hyresvärdar.

Jag undrar jag om jag inte vet vem det där är?

En sån granne har jag under mig (hyr privat, två lägenheter i ett hus). Hon tvättar banne mig konstant, sätter inte in innerfönstren vintertid utan drar på elementen på max osv. Vi har en något underdimensionerad brunn och förhållningsordern att vara försiktiga med vattenförbrukningen sommartid, men hon både vattnar gräsmattan och, som sagt, tvättar konstant.

Själv är jag säkert ingen drömgäst, eftersom jag har hundar inne (de sliter ju på huset hur man än gör). Däremot är jag av åsikten att jag ska lämna stället i samma- eller bättre skick som när jag flyttade in. Jag har tex. själv bekostat nya tåliga klickgolv i alla rummen för att förebygga onödigt slitage, målat om allt utom köket och har lagt ner enormt med tid på att återställa den vanskötta trädgården.

Och jag känner mig som en skurk varje gång jag duschar i mer än 5 min...

På det stora hela tror jag att det är lika svårt att hitta bra hyresvärd, som att hitta bra hyresgäst!

Visst är det hopplöst.
Instruktionerna går liksom bara inte in.
Jag skall definitivt vintersäkra själv.

Jag har tex. själv bekostat nya tåliga klickgolv i alla rummen för att förebygga onödigt slitage, ..
Om någon gjorde det i mina stugor så skulle de också få ha snälla och tysta hundar inne.
Jag föreslog några med trevlig hund att de skulle lägga deposition för golven så att jag kunde lägga in nya för pengarna om det skulle behövts efter hyrestidens slut.
Men det ville de inte.
Och ändå så påstod de att hundarna inte slet på golvet.

Och jag känner mig som en skurk varje gång jag duschar i mer än 5 min...
Det skall du ju inte göra.
Så mycket kostar det inte.
Men om man spolar varmvatten 2 timmar 3ggr/dag så börjar det faktiskt att märkas.
Det var dusch 2 timmar på morgonen, två timmar efter komma hem från jobbet och 2 timmar före sängdags.
Och så klagade de på att fläkten inte lyckades att hålla torrt i badrummet. Makalöst.
Jag började fundera på om de hade sex i duschen nu när varmvatten ingick?

Den här tråden börjar i allra högsta grad bli roande, men du I_U nu förvånar du mig. Nog sjutton brukar du ha bättre koll än så här.;)

Den här tråden börjar i allra högsta grad bli roande, men du I_U nu förvånar du mig. Nog sjutton brukar du ha bättre koll än så här.;)

Ja visst brukar jag.
Och det var faktiskt sambon som hittade dessa.
De var på resa utomlands och behövde bostad då de kom tillbaka.
Flickan hade utmärkta referenser från en någorlunda känd hästgård inom vår gren.
Pojken tog vi dumt nog inga referenser på.

Vi kunde inte heller träffa dem i förväg.
Så det var två misstag.
Jag tror dock inte att det hade ändrat så mycket om vi hade gjort rätt.
Pojken har säkert utmärkta referenser och han uppför sig helt normalt vid ett kort möte.
Han har däremot en massa konstiga saker för sig och underliga idéer samt svårt att ta in instruktioner och sammanhang.
Eller för att sammanfatta - det blir tokigt runt honom.
Och han verkar vara van vid att det blir så.
Svaret "Kan du bevisa det?" kom litet för fort och för ofta.
Och när jag hade i alla fall vittnen på att det var deras ansvar så sade de omedelbart upp sig.
Och det verkade också vara en vana.

Ställa till det.
Bli avslöjad.
Flytta.

Jag tycker du ska ta 1-2 månaders depositionsavgift som såklart ska sättas in på neutralt konto, sedan är det lättaste om man kommer överrens att tex huset ska överlämnas tex. nymålat vitt med önskat golv tex.

(Jag och min man slet ut en äcklig heltäckningsmatta och la in ekgolv- vi blev tvugna att lägga över en billig heltäckningsmatta när vi flyttade ut - som nästa hyresgäst sedan glatt tog bort när vi visade bilder på golvet under :angel: )

Jag är liksom nöjd och glad bara man inte har sönder de små husen.
Nästa hyresgäst skall kunna bo där utan att jag behöver renovera en massa.

Neutralt konto - vad menar du med det?
Om du menar deponerat så kan depositionen kvitta.
För dels så kostar den en del och dels så måste jag ju även då driva själva sakfrågan.
Och under den tiden har ingen tillgång till pengarna.

Nej en deposition vill jag i sådana fall ha för att slippa tjafs.
Är huset helt när man flyttar eller om man har bott så länge att det är rimligt med en stor nötning så får man tillbaka pengarna.
Ärligt talat så skulle jag kunna lämna tillbaka dem efter 5 år om man har skött sig.

Känner sååå igen mig i det du skriver.
Har ju 20.000 som ligger som en skuld hos KF. Personen ifråga håller sig dock undan (hyr väl hus på annat ställe kan tänkas) & försöker på så vis undslippa. Ännu surare känns det ju när personen ifråga har två hästar uppstallade någonstans + bilar,transport osv = mer än nog för att lösa sina skulder. Han skiter bara i det.

Gör ett försök till. Har hittat hyresgäster som verkar vettiga, tar dock inte ut NÅGOT i förskott längre.

Hoppas du får in det de är skyldiga dig. Man tappar lite tron på mänskligheten när man hyr ut hus..det har man ju märkt :devil:

Det finns kanske inget liknande i sverige men jag har alltid betalt in en månads hyra i deposition och denna betalas in till DPS.

http://www.depositprotection.com/

För att få tillbaka depositionen behöver både gäst och värd godkänna att den släpps. (DPS tar hand om en eventuell tvist.)

Fastigheten besiktas av båda parter innan inflyttning och minsta skavank noteras samt att det fotograferas.

Vår senaste hyresvärd försökte behålla depositionen genom att hävda att vi förstört heltäckningsmattan i vardagsrummet. Det kom han ingen vart med eftersom vi hade fotografiska bevis som stödde vår sida, DPS gick emot hyresvärden och vi fick tillbaka våra pengar.

Det har fungerat väldigt bra.

Det är ungefär samma sak som att deponera hos länsstyrelsen.
Det är ett bra sätt att se till att pengarna verkligen finns.
Men det hjälper ju inte mot själva tjafset.

Jag kan nog driva den här frågan med hjälp av kronofogden också.
Mina hyresgäster har inkomst som det går att sätta en utmätning på.

Jag tror nog att det som skulle hjälpa mig mest är att jag får ha depositionen så att det blir viktigt att sköta om de små husen på ett sätt som håller mig på bra humör.
Om jag går över till att debitera elektricitet i efterhand så skall jag ta en förskottsbetalning på det.
För där kan det nog bli trassel tror jag.

Ja de som satt det i system verkar svåra att komma åt.
På något vis så måste man komma på ett sätt att akta sig för dessa.
Där kan ju deposition vara ett bra sätt, för det vill de väl inte lägga kan jag tänka.

Depositions bär det mig emot att ta.
Men jag borde väl göra det.
En månadshyra hade jag ju kommit en bit med i det här fallet.

Deposition är det enda som funkar.
Vi tar 3 månaders deposition och det är en redig slant för de flesta, men har de inte råd får de hyra hos någon annan som vågar chansa.

Många människor behandlar andras egendom på ett helt annat sätt än sitt eget, titta bara på hur många av tjänstebilarna ser ut .

Verkar inte vara någon större skillnad på att hyra ut bostad och att hyra ut boxplatser. Man är inte särskilt försiktig med stallets redskap och inredning och slarvar med både det ena och det andra. När man känner att det inte är hållbart längre, så drar man bara till nästa ställe. Jag gissar att de flesta med inackorderingsstall vid något tillfälle har kommit till stallet och upptäckt att det saknas hästar i hagen, sprungit in i stallet för att hämta grimma för att ge sig ut och leta, bara för att finna ett meddelande på tavlan: "vi har flyttat". Du får ingen förvarning, man passar på när man vet att stallägaren inte är på plats och stallhyran för uppsägningstiden samt eventuella innestående skulder betalas naturligtvis inte in.

Tack och lov så har vi för tillfället riktigt bra inackorderingar som sköter sig över förväntan. Hoppas det håller i sig. Lycka till med framtida hyresgäster!

Så om jag skulle hyra ut idag skulle jag kräva mer ordentliga referenser OCH en rejäl deposition faktiskt.

Jag vet hyresvärdar som gett utmärkta referenser till hyresgästskitstövlar, enda sättet för dem att själva få bort dem.

Jag tar alltid personnummer, säger att jag ska ringa kronofogden o kolla upp dem, det skrämmer rätt många.

Men nu har vi sålt huset vi hyrar ut, skönt att slippa de bekymmren.

I_U, jag behöver väl inte påminna om då vi hyrde ut och det från början bara var en hund.

JVi har också skrivit in i kontraktet att trappstädning inte ingår, att hyresgästen ej kan få besittningsrätt

Hur funkar det när man skriver bort besittningsrätten som privatperson, måste det godkännas hos Hyresnämnden?

KL

Låter inte som några roliga hyresgäster... mina föräldrar hyr ut en 5-6 torp/hus på gården, och peppar peppar så är de dygdemönster allihop. Men så har ju de flesta av sig bott där i 15-20 år också...

Nu har ju vi några fler gäster än du, men här läses elen av varje månad och man betalar hyra i förskott och el i efterskott. Det blir enklast så, och det kan ju skilja ganska mkt pengar i samma bostad. En ensam kvinna i 70-årsåldern i ett hus på 3 rok gör ju av med bra mkt mindre el än en familj med två tonårssöner med datorer, stora tv-apparater, varma duschar etc. Känns mer rättvist att alla betalar det man gör av med.

När jag själv hyrde av en (något knepig) privat hyresvärd i ett stort lghhus (36 lgh, och han hade tre sådana) så kom han med en stor portfölj när jag skulle flytta in med exempel på vilka spikar/krokar som var tillåtna att sätta i väggarna, alla små skador dokumenterades och jag fick skriva på ett långt intyg på att jag lovade att inte ha några pälsdjur i lägenheten, inte röka inne, inte måla/tapetsera om utan tillstånd och inte ha alkohol i lägenheten. Jag är mkt tveksam till att han skulle kunnat driva de där frågorna på högre ort, men så länge man skötte sig så var han inget problem.

Jag förstår att du inte vill lägga en massa pengar på elinstallationer etc, men kanske kan man säga att elförbrukning upp till, inte vet jag, 1000 kr ingår varje månad, och att det som är utöver det läggs på nästkommande hyra.

En månads deposition tycker jag verkligen inte är orimligt att ta ut, det känns mer som regel än undantag när man hyr privat. När jag hyrde kunde jag välja mellan en månads uppsägningstid och en månads deposition, eller tre månaders uppsägningstid utan deposition. Bra för mig som valde det första alternativet, och sedan kunde flytta med kort varsel till min bostadsrätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka