Hyresgäster en sort för sig?

Sv: Hyresgäster en sort för sig?

Enda vettiga lösningen är att helgardera sig är..

Ta kreditupplysning på de hyresgäster som verkar vettiga. (vi betalar 80 kr per full kreditupplysning)

Hyresgäster som inte har god kreditvärdinghet eller som du misstror på andra sätt, ex ungdomar, se till att de skaffar en borgenär som går in och betalar om hyresgästen inte gör det.

Ett ordentlig hyreskontrakt där det är upptaget att skador utöver normalt slitage antingen skall åtgärdas yrkesmannamässigt av hyresgästen eller så får de betala ersättning enligt SABOs lista. Rökning inomhus och annat du inte tillåter ska finnas med.

Skulle något annat speciellt finnas som hyresgästen måste ta hänsyn till kan ett bilaga som skall skrivas under finnas med. T.ex. så har vi träfönster i badrummen, folk duschar vatten på dem dagligen och fönstrena blir förstörda på några månader, så vi har ett avtal där det står att de måste sätta upp ett duchdraperi för fönstren..

Gör en besiktning med nya hyresgästen närvarande innan inflytt, fastighetsägarnas har färdiga protokoll som bara är att fylla i och skriva under. Fotografera hela bostaden, alla väggar, golv, tak och inredning. Hyresgästen ska få kopia på protokollet om de önskar detta. När hyresgästen flyttar ut fyller man i ett nytt protokoll och bedömer vad som är normalt slitage.

Skulle hyresgästen anse att skador etc är normalt slitage, medans du solklart anser att det är förstört med vilje och ska ersättas kan fastighetsägarna skicka en representant som bedömer situationen.

Om hyresgästen ska tapetsera om själv i bostaden ska dom skriva på ett avtal där dom förbinder sig att utföra arbetet yrkesmannamässigt, eller så får de åtgärda eller betela enligt SABOs lista vid avflyttning.

Hyresgäster blir man aldrig klok på, men de problemen som oftast kommer är att de inte felanmäler allvarligare saker, som glappande fönster, mögellukt, fuktfläckar, rinnande toaletter etc samt att hyresgästerna är dåliga på att städa.. typ bakom badkaret tror de att de inte behöver städa alls.. ;)

Det svåra är när hyresgästerna struntar i kontraktet.
Och sedan vägrar att betala för sig.
Även om man då har rätt så kostar det så mycket tid och pengar att få ersättningen att det nästan inte är värt det.

Jag skall dock dra det hela ett varv till.
Tipset med SABOs lista för att värdera skadorna var bra.

ja, där kan jag hålla med dig.. det tar väldigt lång tid när fattiga, arbetslösa FD hyresgäster har stora skulder till hyresvärden.. :(

men man kan ju vara hård som hyresvärd också och skicka till inkasso kort efter första påminnelsen.. och ta ut extra hyra för att lägga i en reparationskassa..

det är ju det som är tufft med att vara hyresvärd i liten skala.. där jag jobbar är det ändå 100 lgh.. men det är tufft när folk misssköter lägenheterna och tror sig ha rätt att få nya tapeter och golv vart åttonde år bara för att allmänyttan (som har 16000 lgh) har det i sina kontrakt.. :/

Nytt golv vart åttonde år? Nya tapeter vart åttonde år?

Det har varken jag eller föräldrarna eller mormor och morfar och vi bor i tre olika bolag, varav två rejält stora.

Det beror ju på från företag till företag.. i den här stan är det så allmänyttan har det i sina kontrakt.. men alla utnyttjar det inte, då får de tillbaka på hyran istället.. men dom som misssköter sina lägenheter eller där folk flyttar görs det om relativt ofta.. men inte oftare än kontraktet tillåter.. (och man får alltid göra själv om det blir fackmannamässigt utfört)

:)

Varför sliter rökare mer på sitt boende än icke-rökare? Eller menar du folk som röker inne?

Hundar kan jag förstå att dom sliter mycket på golv och så, men rökare som röker utomhus?

ja, det luktar inne även om de "bara" röker under fläkten, precis utanför ytterdörren eller ut genom fönstret, eller på balkongen.. röken letar sig in via ventiler och fönster och skapar dålig lukr och missfärgning..
röker folk inne är det ännu värre.. såg en lgh en gång där tanten rökt inne ca 30 år.. det var ärtsoppenyans på taken.. :crazy: och det kostar ca 3500kr per rum att röksanera med gas.. skiiiitdyrt.. sen ska det på spärrfärg på ALLT, alla golv bytas och ny färg och nya tapeter, alla snickerier bytas eller målas.. superdyrt att renovera efter en rökare..
sen gör katten oftast mer skada än hundar, man kan bedöma hundar då mindre och lugna raser ganska klart överlag gör mindre skada än stora energiska hundar.. alla katter klöser dock och när nyfikna kattter tröttnar på klösträd och soffa ligger dörrkarmar ganska illa till :p

pälsdjur överlag lämnar spår.. håren fastnar under lister och så blir elektriska så de går inte att dammsuga bort, moppen klistrar håren ännu mer.. :) jag hittar alltid djurhår när jag renoverar i lägenheter..

nu drev jag ut lite.. men så är det att vara arbetsskadad ;)

Varför sliter rökare mer på sitt boende än icke-rökare?
Inte röka inne är oftast ett löfte som inte kan hållas.

Men om man tittar på vilket skräp som är vanligast så är det fimpar och cigarettpaket.
Och även om rökare lovar att bara röka ute så står de till slut med öppen dörr och röker (eller vid ett öppet fönster) så att de släpper ut all värme ur husen.
Värme är dyrt.
Det luktar också rök om kläder så lukten biter sig ändå fast.

Jag är så heligt trött på att plocka fimpar.

Märkliga katter du träffat på? Vi har haft katt i familjen i över 30 år och inte en enda har klöst på dörrkarmar. Betydligt större risk att en hund, oavsett stl, ger sig på att krafsa sönder såväl dörrar som dörrkarmar.

Jag har sett en katt som demolerat en nyrustad lägenhet, på kort tid.

Allt är väl induviduellt. Jag har haft flera vänner som haft katt i min lägenhet. En av dessa har rivit sönder flertalet väggarn. Jag har själv haft flertalet hundar, de flesta utan att åstakomma någon skada, men rivmärken på innerdörren samt bromsspår på parketten finns :D

Tror hundar är i klar majoritet när det gäller demolering även om det finns enstaka katter som kan riva sönder tapeter. Dörrkarmar har jag aldrig hört talas om att en katt förstört, är annars ganska vanligt när det gäller hundklor.

Jag hade en hyresgäst vars katt gav sig på väven på den målade väggen i hallen.
Så katter kan de också.
Nu så stannade hon länge och jobbade av den där väven.
Hon tog timmar i stallet och gjorde några extra för skadorna.

Märkliga katter du träffat på? Vi har haft katt i familjen i över 30 år och inte en enda har klöst på dörrkarmar. Betydligt större risk att en hund, oavsett stl, ger sig på att krafsa sönder såväl dörrar som dörrkarmar.
det beror extremt mycket på boendeformen.. bor ni i er familj på 70kvadrat eller mindre? och alla katter har varit innekatter?

alla rastlösa hundar och katter förstör.. men det är vanligare att en katt lämnas ensam och utan miljöombyte i en stadslägenhet än att en hund gör det.. hundar går man ut med flera ggr om dagen och arbetar man så har man oftast hundvakt eller lämnar hunden på dagis..

brukar hundarna rejsa i lägenheten så att golvet förstörs brukar man skaffa mattor.. vi rekommenderar nyinflyttade som har djur att skydda lägenhetens ytskikt mot slitage.. och informerar även om att de skador som djuren åsamkar lägenheten är något hyresgästen får stå för vid utflyttning.. vi säger alltid astt de får stå för det även om undantag sker om det ärgamla ytskikt som ska göras om eller om hyresgästen bor så länge att det måste renoveras ändå.. men det är bättre att säga att de ska stå för det och sen låta dem slippa än tvärtom..

Jag hade en hyresgäst vars katt gav sig på väven på den målade väggen i hallen.
Så katter kan de också.
Nu så stannade hon länge och jobbade av den där väven.
Hon tog timmar i stallet och gjorde några extra för skadorna.
ja men precis, så gör man ju om det för övrigt är en bra hyresgäst som sköter sig och underlättar arbetet kring fastigheten.. :) man blir ju mer välvilligt inställd till en sådan hyresgäst..

Jag har haft innekatter på under 70 kvm och på över 70 kvm. Min siames får inte vara ute när ingen är hemma. Jag kan lätt säga att våra hundar sliter betydligt mer på boendet än vad ngn av katterna gör.

flera hundar alltså, och en katt.. ja du säger inget om andra omständigheter så du kan inte precis räknas med i en SIFO-undersökning om husdjurs beteende.. vilda hundar finns det, och lugna katter.. du kan inte sätta normen efter just dina djur vet du.. jag sätter inte normen efter mina hundar, jag har pudlar som inte hårar alls.. men jag säger ju inte att hundar aldrig lämnar hårspår för det.. :D de flesta hundar hårar ner..

Nej, flera katter varav en är siames, var har jag skrivit en katt? jag ser att det står katter i plural, gör inte du? Vi har haft flera katter under 30 år och även andra hundar. Tror du att det är en och samma hund och katt det rör sig om? :grin:
Vi har haft pudel, han hårade inte men slet mer på inredningen än två innekatter. Jag har även exempel från andra jag känner, men ska jag verkligen behöva rabbla upp alla djur som jag haft kontakt med i 45 år tycker du? Även katter hårar ner.

Du är ju knappast rikslikaren med dina exempel som faktiskt jag tror är betydligt färre än min egna erfarenhet av egna och andras djur och boenden. :grin:

Senast ändrad:

Nej, flera katter varav en är siames, var har jag skrivit en katt? jag ser att det står katter i plural, gör inte du? Vi har haft flera katter under 30 år och även andra hundar. Tror du att det är en och samma hund och katt det rör sig om? :grin:
Vi har haft pudel, han hårade inte men slet mer på inredningen än två innekatter. Jag har även exempel från andra jag känner, men ska jag verkligen behöva rabbla upp alla djur som jag haft kontakt med i 45 år tycker du? Även katter hårar ner.

Du är ju knappast rikslikaren med dina exempel som faktiskt jag tror är betydligt färre än min egna erfarenhet av egna och andras djur och boenden. :grin:
du skrev att du "har hundar" i plural och du "haft katter" och "har en siames" , vilket kan tolkas som att du haft flera katter men bara en åt gången.. du skrev mycket dålig information om ditt djurbestånd och djurhållningen.. jag har inte bedömt exakt hur du har det utan säger bara att du inte kan kallas för normen för djurslitage på lägenheter.. du har ju inte ens en enda innekatt skriver du ju nu..

jag har inte sagt att katter inte hårar ner..

Jag jobbar med hyreslägenheter.. renoverar, åtgärdar fel, besiktigar vid omflyttningar etc.. ser mycket skador orsakade av djurslitage, människoslitage och ren vanskötsel.. så varför skrev du en smirk om du inte vet vad jag har för erfarenheter? det såg väldigt översittaraktigt ut..

Tre kissekatter här i lägenheten 60kvm (förut samma kissekatter på 40kvm).

Där de vill kloa så sätter jag upp en klösmöbel.

De har en stor i ett hörn, en vid varje "hörn" i soffan, en i hallen och snart en eller två i sovrummet.

Plättlätt :D

Men det går ju att åtgärda hundbeteende också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka