Hyreshöjning?

cutty

Trådstartare
Någon som vet vad som gäller vid hyreshöjning. Har stallägaren rättatt från en dag till en annan höja hyran? Inga kontrakt finns. Har hyrt i 3½ år.

Sv: Hyreshöjning?

Ja, finns det inga kontrakt så vete sjutton vad som gäller egentligen?
Men man tycker ju att dom borde vara lite schyssta att säga till minst 1 månad innan iaf, speciellt då du stått där så länge.

har inget kontakt men har en schysst stall ägare, hon kommer att höja nu i maj men sa till oss alla med häst inhyrt hos henne i början på april...gav oss alltså en månads förvarning. hon hade ett litet möte med oss och berättade även varför hon höjde..
men vi hade nog tur, inget kontrakt så egentlige skulle hon väl kunna "höja från dag till dag"

Klart hon får höja, har man inget kontrakt så har hon ju all rätt till det.
Sen kan man ju vara lite sjysst och säga till i god tid.
Mvh. Matten

RIMLIGT är väl att meddela hyreshöjning lika långt innan höjningen träder i kraft som uppsägningstiden är lång.

Uppsägningtid: en månad, en månads varsel innan hyreshöjningen träder i kraft. Uppsägningstid: två månader, två månaders varsel innan hyreshöjningen träder i kraft.

Då har hyresgästen tid på sig att säga upp stallplatsen (och hitta annan) om man inte anser höjningen rimlig.

Men utan kontrakt är det ju lite löst vad som gäller. Alltid bra att ha skriftligt...

Hur mycket är den höjd?
Har du inte haft någon hyreshöjning på 3 ½ år?
Om inte så var det väl ganska väntat...
Men kan tycka att det borde informerats en månad i förväg.

Eftersom inge kontrakt finns har stallägaren rätt att säga end ag nu är stallhyran 5000 i månaden.

får amn fråga varför ni inge kontrakt har?? det är ju bara dumt

Gazzan skrev:
får amn fråga varför ni inge kontrakt har?? det är ju bara dumt

Nej det är inte bara dumt. Flertalet stall funkar bättre utan kontrakt. Jag vet stall där de inackorderade "gömmer" sig bakom kontrakten och stallägaren inte riktigt kan komma åt dom så att säga. Jag har aldrig trivts så bra och tyckt att stallet ändå funkar så bra som när vi stod på stall utan kontrakt.

Till trådskaparen: Inga kontrakt betyder ju att ägaren kan göra vad den vill i stort sett. Den kan kasta ut dig nu med omedelbar verkan och den kan höja stallhyran. Rimligt är ju annars att man i alla fall får en förvarning om man har en bra relation till sin stallägare.

Självklart beror det på hur saker och ting är reglerade i kontraktet. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Där vi står nu finns det kontrakt. Det stallet funkar inte speciellt bra, men vi är bra kompis med stallägaren och de som står i stallet tror att de har så himla mycket rättigheter och nästan inga skyldigheter (även om skyldigheter också tas upp i kontraktet). Till saken hör väl det att egentligen kan stallägaren skicka ut flertalet inackorderade men h*n vågar inte av olika skäl, till viss del pga att de har kontrakt.

Det kanske bara har blivit fel på det här stället, med en viss typ av stallägare och viss typ av inackorderade. Men det har oftast slutat med att vi stått ganska kort tid på ställen med kontrakt, men stannat länge på ställen utan kontrakt.

Fast att ni haft problem i dom stall det funnits kontrakt är ju inte lika med att kontrakt är en usel lösning.
Att det blir krångel kan ju lika gärna hända i ett stall utan kontrakt, men där har hyresgästen inga rättigheter alls ifall nått händer.

Jag förstår fortfarande inte hur ett kontrakt skulle göra att det blev sämre, allt handlar ju om en dialog mellan stallägare och hyresgäst.

Jag har aldrig sagt att kontrakt är en usel lösning. Det jag reagerade på var att så många var emot att inte ha kontrakt och tyckte det var en usel lösning, när jag har tyckt att flertalet stall fungerat bättre utan kontrakt. Jag gillar annars kontrakt, då står ju allt på svart på vitt, inget att tjafsa emot. Men min åsikt om detta är delad, vissa verkar anse att det som är skrivet i kontraktet bara är ett förslag som kan omförhandlas eller totalt struntas i att följas.

Tidigare när jag var uppstallad och det blev hyreshöjning så har det varit allt i från 1-3 månader innan jag har blivit informerad om hyreshöjningen. Så 1 dag till den andra tycker jag är lite kort om tid.

Vi har alltid stått med kontrakt och nu när vi har eget är det en självklarhet, det är ju en säkerhet både gentemot de inhyrda OCH oss!

Det kanske allra viktigaste, och som jag hade tyckt varit en säkerhet är ju att vi inte kan höja hyran förutom vid årskifte, skulle tro det är rätt vanligt. Uppsägningstid åt båda hållen är 3 kalendermånader. Självklart får man flytta hästen när man vill, men fortsätta betala sin hyra 3 månader till, såvida inte någon annan vill ha boxen.

Kontraktmodellen som finns på bla Hööks o Granngården är ju en bra standardmodell.

Jag hade aldrig velat stå utan kontrakt. Det är ju som sagt en säkerhet gentemot båda parterna.

Utan kontrakt är det säkert okej att höja från en dag till en annan, men då antar ju jag som inhyrd att jag kan säga upp min stallplats och flytta direkt utan att ha någon uppsägningstid?

Nej det är inte bara dumt. Flertalet stall funkar bättre utan kontrakt. Jag vet stall där de inackorderade "gömmer" sig bakom kontrakten och stallägaren inte riktigt kan komma åt dom så att säga. Jag har aldrig trivts så bra och tyckt att stallet ändå funkar så bra som när vi stod på stall utan kontrakt.

Till trådskaparen: Inga kontrakt betyder ju att ägaren kan göra vad den vill i stort sett. Den kan kasta ut dig nu med omedelbar verkan och den kan höja stallhyran. Rimligt är ju annars att man i alla fall får en förvarning om man har en bra relation till sin stallägare.

Självklart är det dumt utan kontrakt.. Stallägaren får ju skriva ett kontrakt som h*n vill vill ha det.. Kan folk "gömma" sej bakom kontraktet så borde h*n ha skrivit ett annat.. Jag skulle aldrig hyra in mej i ett stall utan kontrakt..
Stallägaren kan komma på ena dagen att han inte vill ha folk i stallet och kasta ut en med omedelbar verkan. H*n kan oxå höjja hyran märkvärt när hellst h*n känner för det..

Jag hyrde ut boxar förr.. Första tjejen som hyrde av mej hade ingen kontrakt med mej. (vi hade inte hunnit skriva ngt). Jag insåg rätt fort att tjejen hade en del (dumheter) för sej.. Så jag bad henne flytta.. Jag kunde ha kastat ut henne med omedelbar vekan.. Men jag gav henne 1 månad på sej eftersom jag brydde mej om hästen..
För sin egen skull och för stallägarens skull ska man ha ett kontrakt.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 712
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 967
Senast: Editten
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka... 2
Svar
31
· Visningar
2 218
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka