Hysteriskt hungrig katt

Eller så är det för att dom endast är innekatter och inte rör sig som dom ska. 🙂
Inaktivitet är absolut en bidragande orsak, men i slutändan handlar det om att katten får i sig för mycket energi. Alla kan eller vill inte heller ha utekatter så då måste maten begränsas.
Det är någon konstig sanning där ute som säger att alla katter ska ha fri tillgång och att det skulle vara bättre, vilket inte stämmer. Maten och utfodringen ska anpassas individen.
 
Inaktivitet är absolut en bidragande orsak, men i slutändan handlar det om att katten får i sig för mycket energi. Alla kan eller vill inte heller ha utekatter så då måste maten begränsas.
Det är någon konstig sanning där ute som säger att alla katter ska ha fri tillgång och att det skulle vara bättre, vilket inte stämmer. Maten och utfodringen ska anpassas individen.
”Konstig sanning och sanning”. Skulle mer säga det är olika åsikter. Alla tycker olika och gör på olika vis.
 
10 kg?! 😱
Jisses!
Ja, och jag hade såklart stoppat det tidigare om jag inte intutats om och om igen att hon skulle lugna sig efter att hon "vant sig" vid fri tillgång. Vissa vänjer sig aldrig. Kan tillägga att hon alltid fått mycket gott om motion, men på slutet där blev det ju svårt för henne att röra sig. Riktigt arg på mig själv för att jag lät det gå så långt, och därför också ganska bestämt på att nej, det är inte "olika åsikter"; du måste anpassa till individen.
 
Ja, och jag hade såklart stoppat det tidigare om jag inte intutats om och om igen att hon skulle lugna sig efter att hon "vant sig" vid fri tillgång. Vissa vänjer sig aldrig. Kan tillägga att hon alltid fått mycket gott om motion, men på slutet där blev det ju svårt för henne att röra sig. Riktigt arg på mig själv för att jag lät det gå så långt, och därför också ganska bestämt på att nej, det är inte "olika åsikter"; du måste anpassa till individen.

Självklart är det olika åsikter eftersom det passar olika till olika katter precis som du själv skriver. Min åsikt är att det fungerar eftersom det gör det för mina katter men din åsikt är att det inte fungerar eller hur?
 
Ja, och jag hade såklart stoppat det tidigare om jag inte intutats om och om igen att hon skulle lugna sig efter att hon "vant sig" vid fri tillgång. Vissa vänjer sig aldrig. Kan tillägga att hon alltid fått mycket gott om motion, men på slutet där blev det ju svårt för henne att röra sig. Riktigt arg på mig själv för att jag lät det gå så långt, och därför också ganska bestämt på att nej, det är inte "olika åsikter"; du måste anpassa till individen.
Enorm bedrift dock att du lyckades banta din katt så mycket, långt ifrån alla klarar det! Det kan inte ha varit lätt varken för dig eller katten 😅
 
Enorm bedrift dock att du lyckades banta din katt så mycket, långt ifrån alla klarar det! Det kan inte ha varit lätt varken för dig eller katten 😅
Det var, och är, fruktansvärt jobbigt! Somrarna är lättare, då kan hon ligga och dåsa i solen länge utan att komma ihåg att hon "måste" äta, men vinter och höst är fruktansvärt jobbiga fortfarande. Hon skriker som en stucken gris, och det enda som hjälper är mat, brasa, eller att jag bär runt på henne. Lägg till det att jag jobbar hemifrån ... det är bra att jag älskar min katt:laugh:
 
Eller så är det för att dom endast är innekatter och inte rör sig som dom ska. 🙂

Vår hankatt (kastrerad) är utekatt på gård, jagar och är ung och skulle rulla (!) fram på fri tillgång.
Vi hade fri tillgång till katterna tidigare och det fungerade bra men denna är lite för glupsk trots lågenergifoder för kastrerade innekatter. Han fick fri tillgång redan från start så inget med att han inte var van detta och hetsåt på grund av det. Nu blir han utkörd två gånger per dag då de får mat så honan kan äta så mycket hon vill så får han begränsat med mat när hon ätit färdigt.

Alla (rätt många) fungerar inte på fri tillgång. De flesta katter är tom lite för runda, betydligt mer än hälften av de som jag vaccinerat (dvs friska katterna man mött i arbetet).
 
Vår hankatt (kastrerad) är utekatt på gård, jagar och är ung och skulle rulla (!) fram på fri tillgång.
Vi hade fri tillgång till katterna tidigare och det fungerade bra men denna är lite för glupsk trots lågenergifoder för kastrerade innekatter. Han fick fri tillgång redan från start så inget med att han inte var van detta och hetsåt på grund av det.

Alla (rätt många) fungerar inte på fri tillgång. De flesta katter är tom lite för runda, betydligt mer än hälften av de som jag vaccinerat (dvs friska katterna man mött i arbetet).
Håller helt med, majoriteten av friska katter har någon form av övervikt och tyvärr tror många djurägare att de är normalviktiga och blir alldeles förskräckta vid upplysning.
 
Katter är som människor, lägger lätt på sig av kolhydrater. Katter är dessutom rena köttätare av naturen medans vi är allätare. Det värsta för dom som har lätt för att lägga på sig verkar vara torrmat med bara 40 % kött eller så. Dom som behöver gå ned i vikt brukar vara nöjdare med till ex Mjau blötmat än Diet-torrmat med lågt energivärde. Jag tycker de flesta hanar är glupska vare sig dom är kastrerade eller ej. Ligger nog i deras gener att dom ska äta mest möjligt så att dom orkar vara ute och ragga kattjejer 😸
 
Självklart är det olika åsikter eftersom det passar olika till olika katter precis som du själv skriver. Min åsikt är att det fungerar eftersom det gör det för mina katter men din åsikt är att det inte fungerar eller hur?

Generellt sett funkar det inte. 40-50% av alla katter är överviktiga och forskning visar att kattägare konsekvent underskattar sina katters vikt. När normen är fri tillgång till torrfoder och i princip hälften av alla katter, även utekatter, är överviktiga är någonting fel.
 
Om Megara skulle få fri tillgång, än mindre torrisar skulle hon vara en vandrande brun boll. Särskilt som hon är burma och därför riskerar diabetes är jag jäkligt försiktig med hennes mat. Enbart blötmat och det i kontrollerade former. Nu har hon blivit lite väl rund igen så det blir mindre portioner. Hon är som sin slav, går upp alltför lätt och svårt att få ner henne i vikt :crazy:

Sedan får hon vara odräglig, hojta, äta på mig, kablar och soffor hur mycket hon vill.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 264
Senast: canine
·
M
Katthälsa Jag har ett problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med, för jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med att reda ut det själv...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Missfuckhead
·
K
Övr. Katt Har en katt som är 1 år & 3 månader nu, han har lite siames i sig och resten bondkatt. Han är utekatt, har en kattlucka som han går...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: tictac
·
S
Övr. Katt Min katt har jag ägt i 1 år. :love: :love: Till och från har han haft irritation runt ögonen och mot öronen, inte jättemycker men...
Svar
9
· Visningar
1 106
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp