I ett parallellt universum

Jag skulle inte heller släppa nuvarande liv för något, men under förutsättning att det gick att kombinera så skulle jag nöja mig med ett gammalt stenhus i Toscana som komplement. Med en odling av oliver och citrusfrukter som är aningen större än ett förskrämt litet citronträd i växthuset, och med en något längre säsong för tomater och basilika. Möjligen en egen liten vinodling.

Där skulle jag i övrigt ägna mig åt hantverk i olika former. Lära mig dreja keramik och måla (alltså annat än väggar och fönster i första hand) eventuellt varierat med att författa något lagom djupsinnigt. Kanske en liten syateljé? Och skulle jag äta pizza och pasta på något fantastiskt lokalt ställe när jag inte orkade slänga ihop det själv, och bara njuta av att lyssna på italienska runt om mig. Och så skulle jag äta gelato. Mycket ofta skulle jag äta gelato.

Och ibland skulle jag kolla på väderprognosen och tänka "usch, i Sverige är det fjorton minusgrader nu, och dagsljus i cirka två och en halv timme. Eländiga stackare som måste vara där. Nu går jag och sätter mig under apelsinträdet en stund och tar en limoncello."
 
Jag skulle inte heller släppa nuvarande liv för något, men under förutsättning att det gick att kombinera så skulle jag nöja mig med ett gammalt stenhus i Toscana som komplement. Med en odling av oliver och citrusfrukter som är aningen större än ett förskrämt litet citronträd i växthuset, och med en något längre säsong för tomater och basilika. Möjligen en egen liten vinodling.

Där skulle jag i övrigt ägna mig åt hantverk i olika former. Lära mig dreja keramik och måla (alltså annat än väggar och fönster i första hand) eventuellt varierat med att författa något lagom djupsinnigt. Kanske en liten syateljé? Och skulle jag äta pizza och pasta på något fantastiskt lokalt ställe när jag inte orkade slänga ihop det själv, och bara njuta av att lyssna på italienska runt om mig. Och så skulle jag äta gelato. Mycket ofta skulle jag äta gelato.

Och ibland skulle jag kolla på väderprognosen och tänka "usch, i Sverige är det fjorton minusgrader nu, och dagsljus i cirka två och en halv timme. Eländiga stackare som måste vara där. Nu går jag och sätter mig under apelsinträdet en stund och tar en limoncello."

Vi kan väl pendla mellan ditt ställe i Italien och mitt ställe i Frankrike ;) :D
 
Just nu hade jag varit helt nöjd med ett likadant universum, fast där jag slapp alla begränsningar och allt krångel som pandemin har fört med sig. (Pandemin har vingklippt mina drömmar.)
 
Då hade jag haft en charmig skånelänga, med ett orangeri på gården och ett gäng odlingar. Lantligt men lite industriellt inrett och två hundar som hade kunnat leva loppan där. Grannen hade haft ett stall som jag inte hade behövt ta hand om alls men var varmt välkommen att hänga där, och ta några långa skritturer ibland med någon senior som tyckte om att komma ut i skog och mark. Jag hade haft eget bolag som kombinerad AD/copy och arbetat mestadels hemifrån enbart med inspirerande uppdrag.

Eftersom man får fantisera så hade detta liv givetvis gått alldeles utmärkt att kombinera med storstadslivets puls vid behov samt familjeliv :D Vår familj och alla våra vänner hade givetvis också mirakulöst blivit skåningar och bott på cykelavstånd.
 
Jag tycker att jag har det rätt bra som jag har det. Huruvida det beror på att jag faktiskt har det bra på en absolut skala, rent objektivt, eller på att jag med tilltagande ålder anammat ett mer tillfreds förhållningssätt till tillvaron, är inte självklart. Förmodligen är det en kombination, det torde oavsett inte spela någon roll. :grin:

Men om möjligheten fanns att bara zappa ibland så...
  • Tillbaks i mitt ursprungliga jobb, frilans, singel, bor i en liten studiolägenhet i West Village på Manhattan.
  • Som ovan men i centrala London.
  • Ekonomiskt oberoende, friherre, med familj, på litet gods/herrgård i Hallands inland.
  • Som ovan men utan familj och herrgård, på Goa. :D
  • Landskaps- och wildlifefotograf, med min sambo, i en avlägsen men orealistiskt välutrustad stuga på Baffin Island.
 
Är det någon som aktivt jobbar mot att nå ert parallella universum eller räcker det med att ha idén som en "mindscape" när andan faller på?

Mitt parallella universum är inte en "drömvärld" utan en värld som för tillfället känns som den absolut minst problematiska, med absolut minimalt med saker att oroa sig för eller ha problem med. Jag jobbar inte aktivt mot att komma dit utan använder idén om det livet som en mindscape dit man kan fly mentalt när det riktiga livet är tungt.
 
Är det någon som aktivt jobbar mot att nå ert parallella universum eller räcker det med att ha idén som en "mindscape" när andan faller på?

Mitt parallella universum är inte en "drömvärld" utan en värld som för tillfället känns som den absolut minst problematiska, med absolut minimalt med saker att oroa sig för eller ha problem med. Jag jobbar inte aktivt mot att komma dit utan använder idén om det livet som en mindscape dit man kan fly mentalt när det riktiga livet är tungt.
Absolut! Mitt parallella universum är inte alls omöjligt att uppnå och det är vår plan. Alltså att i framtiden kunna leva i ett varmt land på vintern.
 
Jag bor precis där jag vill, kommer att leva resten av mitt liv i mitt gula hus.

Men jag har också ett ”mindskape” när det blir för mycket folk och måsten så drömmer jag mig bort till ett vitt hus vid havet, (kanske precis ett sånt beachfront som @hastflicka bodde i) med en oändlig sandstrand i båda riktningarna, och ett oändligt hav ett par meter från verandan. Där är alltid fint väder, och lite lagom bris, och några fönster behövs då rakt inte putsas. Och det viktigaste av allt, inte några andra människor syns eller hörs.

Bakom huset i gröna kulliga hagar med mysiga dungar betar mina fina änglahästar.

Ibland kanske jag gör något i mitt hus, men för det mesta sitter jag bara på verandan och stirrar ut över havet.
 
Är det någon som aktivt jobbar mot att nå ert parallella universum eller räcker det med att ha idén som en "mindscape" när andan faller på?

Mitt parallella universum är inte en "drömvärld" utan en värld som för tillfället känns som den absolut minst problematiska, med absolut minimalt med saker att oroa sig för eller ha problem med. Jag jobbar inte aktivt mot att komma dit utan använder idén om det livet som en mindscape dit man kan fly mentalt när det riktiga livet är tungt.

Jag jobbar inte aktivt mot det (vilket gör mig ledsen) men samtidigt tror jag att tex ha medryttarhäst istället för egen skulle kräva enorma mentala utmaningar för mig, så jag vet inte om det skulle vara värt det.

Däremot tänker jag att den dagen jag bara har en häst så skulle det kanske funka att den är på tillridning ett par vintermånader medan jag flyr Sverige. Men då mina nuvarande hästar är 14 år (dräktig med min nästa häst) och 5 år så känns det väldigt avlägset.

Jag hoppas dock kunna resa utomlands ett par veckor varje vinter så snart pandemin avtagit, det brukar göra att jag klarade vintern bättre.
 
Jag tänker mig en gård i södra Portugal med apelsinodlingar, tomater och Oliver. Typ att jag ska vara självförsörjande på grönsaker. Ett par hästar finns också, så jag kan rida runt i mina apelsinlundar eller ta en tur och rida på stranden. Sen frilansa med något typ så man får in lite pengar.. något sånt typ. Och i det här universumet så skulle jag inte vara så osocial som jag är nu, utan jag skulle vara social, utåtriktad och modig.
 
Min dröm var en liten självförsörjande stuga i skogen som var avbetald och gratis så jag kunde vara ledig mycket, och det har jag åstadkommit. Möjligtvis att stugan låg närmare kusten och att jag hade ännu mer mark då, annars är jag nöjd.
 
I ett parallellt universum bor jag på en stooor gård på västra Island. Har tillräckligt med mark för ett hundratals hästar (minst :angel:) som mest bara strosar runt och gör det hästar gör bäst. Har självfallet några ridhästar också i hobbysyfte. Tänk att kunna se nånting och slippa bli närsynt av att alltid ha skog eller höghus så nära inpå (en överdrift, men det känns så ibland i min del av Sverige. Blir alltid som euforisk när jag kan se längre än ett hundratal meter. Älskar höjder av samma anledning.). Rimligtvis bör jag ha ett jobb också, kanske i den lilla "lokala" byn som det jag utbildar mig till nu. Men om jag kunde försörja mig på hästuppfödning istället hade det ju inte varit dumt 🙈

I ett annat liv bor jag nånstans i Vilda Västern (i modern tappning) och hjälper till med vildhästarna i USA. Tämjer, hittar nya hem till eller är något slags expert på ekosystem. Det verkar vara en himla livlig debatt som i slutändan ofta drabbar hästarna (säger jag oinbjudet ända från Europa 🙈) så att få vara en del av att hitta lösningar där tror jag hade varit givande och väldigt roligt, oavsett om man gör det på heltid eller ej.

Tredje scenariot: Jag är ekonomiskt oberoende och fri att göra vad jag vill. Har vingar också! Det här universumet delade sig alltså evolutionärt sett för rätt länge sen men ibland är det skönt att slippa typ allt bara.
 
Är det någon som aktivt jobbar mot att nå ert parallella universum eller räcker det med att ha idén som en "mindscape" när andan faller på?

Mitt parallella universum är inte en "drömvärld" utan en värld som för tillfället känns som den absolut minst problematiska, med absolut minimalt med saker att oroa sig för eller ha problem med. Jag jobbar inte aktivt mot att komma dit utan använder idén om det livet som en mindscape dit man kan fly mentalt när det riktiga livet är tungt.
För mig handlar det nog om mindscape, för de flesta scenarion jag har så skulle även innebära en förändringa av hur jag är som person.

Så, ett av mina parallella universum är det jag drömmer om när jag blir trött på folk. Då önskar jag mig en liten (lagom stor) stuga någonstans i skogen, sådär lagom off the grid känsla. Var kan variera, men ganska ofta är det i nordöstra finland, vid en sjö, kanske upp på en bergsknall. Måste inte vara kilometervis till närmsta granne, men sparsmakat med hus, och sådär en 10-20km till något sorts samhälle.
Ibland är det en renoverad liten mormorsstuga, ibland är det en nybyggd stockstuga/timrat hus. Den ska ha alla anslutningar man kan behöva, men ändå vara självförsörjande så långt det går (el, vatten o.s.v.)
Jag är endera så rik så att jag inte måste jobba, eller jobbar med något som kan göras varsomhelst ifrån.
Den stooora tomten ska ha renstängsel runt sig så att jag inte måste sopa renskit av trappan varje morgon :D
 

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 282
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Hoppas jag lägger min tråd på rätt ställe nu. Jag undrar lite hur livet på landet är? Då menar jag verkligen landet, dom som bor...
2
Svar
28
· Visningar
4 481
Senast: JustWatchMeMrBlack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp