I foderkammaren!

nyponros

Trådstartare
Här är tråden där vi visar upp våra foderkammare och hjälper varandra med kritik och tips kring inredning och utformningen av detta trevliga rum i stallet!:D

Jag står i ett stall med fyra boxar, fyra ägare, alla har eget foder och vi har en väldigt liten foderkammare!

Just nu har alla en egen "avdelning" i foderkammaren.
Inte spec snygg inredning och hälften av oss är inte så intresserade av hur det ser ut, sålänge det fungerar:angel:

Jag och en tjej till tillhör inte den hälften, utan vill hela tiden förändra och förnya, för att få det fräschare, snyggare och smartare i stallet!

Såhär ser den ut nu:
hagarochstall060.jpg

Min plats är rakt fram, längst in. Dvs den mkt exlusiva lagerhyllan med två vita foderbackar på, har även några småtunnor till höger (bakom den stora gröna tunnan) där jag förvarar min lusern.
Väggen till vänster delar två tjejer på, och har sina "medecingrejer" i småskåpen på väggen.
Väggen till höger är uppfylld av den sista tjejens foder.

Jag skulle vilja ha lite inspiration och tips på hur vi kan göra det här snyggare och smartare!

Vi fodrar inte med samma medel någon av oss, det enda vi har gemensamt är betfor med det är lättast för oss att köpa även det enskilt.
Jag skulle behöva något snyggare åt mina flaskor och prylar, som just nu står såhär:
http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hagar%20och%20stall/hagarochstall001.jpg?t=1166189646
Ngt sätt att försluta förvaringen på kanske?:D

Ska passa på att varmt rekommendera att köpa såna här backar till fodret:
hagarochstall061.jpg

Vi älskar dem:D

Det vi redan planerat är att måla väggarna så fort vi kan, färgen är inte direkt snygg (rakt fram är det obehandlad cementvägg).
Sen vill väl vi två "fixartjejer" att alla ska ha likadana förvaringar osv, men det kan vi inte direkt kräva av de andra bara för att vi ska bli nöjda;)

Men jag vill se hur era foderkammare ser ut!
Fram med dem, eller ut och fota;)

Sv: I foderkammaren!

Vart kan man köpa de där lådorna då. Det såg jätte bra ut med dem tog inte så mycket plats....

Smarta backar, ser ut som Ik*a? Hur mycket rymemr dom om du tänker att du fyller på ur en betforsäck?

Antar att då rymms inte heller en normal säck korn?

Ja de är jättesmarta, och så bra att man kan stapla dem på varandra!

Sen slipper man lyfta undan tunga lock varje gång man ska mäta upp foder.

Finns på ikea, i två olika storlekar, jag har de stora.
Kostade typ 169 kr styck om jag inte minna helt fel...
Jag fick inte i en hel betforsäck, utan har det överblivna i en liten tunna brevid.
Men en hel krafftsäck fick jag i:)

k då vet jag tack så mycket. Tycker inte eran foderkammare ser så dim ut. Mna kan ju snygga till lite så blir det ju bättre.

I ett stall har de plasttunnor på hjul (tänk soptunna fast mindre), som ryms precis lagom under en arbetsbänk. Bara att dra fram när man ska ha något, och gott om plats på bänken. Det tycker jag är smidigt, om man inte har så stora mängder åt gången (5 boxar i stallet).

Tja, vår är väl ganska rörig (men jag är inte där inne så mkt för jag sköter i regel inga fodringar, så det gör ju lixom inte så mkt för min del....!)
Men vi förvarar fodret i tunnor, sen har vi en bänk där vi har alla fodertillskotten på o sen även lite plats att blanda fodret där. Under bänken finns hinkar med mineraler osv.

Nackdelen med tunnor är just formen, de tar mkt plats eftersom de är runda. Dina backar är ju smarta för de tar inte så mkt plats, men det skulle underlätta om de va lite större.

Vet inte om jag har så mkt tips, men måla om väggarna i nån ljusgrå/beige färg kanske? Vitt blir smutsigt, men ser trevligast ut om det ändå är åt det ljusa hållet. Ser även större ut då.
Ni kanske kan fixa likadana hyllor att sätta upp på väggarna? Så ser det lite mer enhetligt ut? Ni kan ju fortfarande ha varsin sektion på hyllorna. Och så ha tunnor/lådor/säckar/hinkar under? Jag tycker det underlättar om man har en liten bänk där man har plats att blanda fodret oxå.

Vårt stall har sjutton hästar. Man har sitt eget kraftfoder och tillskott. Man får ha en fodertunna var på golvet och ½-1 hyllplan.

4547926.jpg

4547927.jpg

jag har min pålle i ett litet stall och foderkammaren är mycket liten den också. Men vi har våra fodersäckar i frysboxar. Mycket smart och praktiskt. snyggt och så sluter de tätt också. kosttillskott har vi på en hylla över diskbänken i sadelkammaren där vi också blötlägger maten.
Varje häst har en egenfärg som min häst har svart. så då är hans foderstat skriven med svart på en foderstatstavla vid diskbänken sedan har han en krubba,vattenhink,grimmkrok(på boxen)som också är svart. Detta gör det enkelt för oss som fodrar i stallet att se vem som ska ha vad i vad för ngt:) det är smart eftersom vi har bara stalltjänst ca iggr i månaden så då glömmer man ju lätt. Annars har vi super bra stallägare som har stenkoll.:)

Oj, där var det rörigare än hos oss:D

Fast det kanske är svårt att hålla enhetligt när man är så många:)

Vad smidigt :) Men Groov är väl ca 25 kg? Så då kan man räkna att det är vad som går i? Då borde 25 kg korn också gå i?

*knapplån*

http://www.pixbox.se/pic_show_id5283933.html

Inte så bra bild men det är den enda jag har. Jag tycker egentligen att våran sadelkammare är för liten, men många har det värre så man ska väl inte klaga :o ;)

Foder ingår i hyran så det blir inte så himla många tunnor, alla använder samma (8 hästar). Sadelkammaren är egentligen en till box, fast lite annan form än de övriga och inredd efter behovet. Till vänster i bild (där man skymtar att det hänger en höpåse) står tunnor med havre och korn, och över det hänger vi lunch och em hö till alla hagar. På hyllan där hinkarna står förvarars ev. tillskott samt kvälls-kraftfoder-hinkarna. På små krokar under hyllan hänger frukost-kraften och under dem lite större krokar där morkon och kvällshö-påsar hängs (ignorera påsarna som hänger rakt fram i bild, de hänger "fel" :o) I de gröna tunnorna rakt fram finns mineraler och betfor. Rakt fram/ till vänster i bild ser ni de tomma påsarna och sen är trappan upp till höskullen, syns ej i bild.

Ullis

Det enda jag "Hängde" upp mej på var hur mörkt ni hade det i stallet och iom de undrar jag ju självklart varför det bara är ett lysrör i varje armatur...

vill bara visa hur bra det blev när vi inspirerade av trådskaparen inhandlade de förträffliga backarna från IK-A. nu får vi rum 1,8 kvm:idea: ! (fast det ser ut som om vi behöver lite större garderob:angel: ) tusen tack för tipset:bow:
DSC00029.jpg

Liknande trådar

Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
2 093
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21