I händelse av kris

Jag tror inte folk inser vilken sanitär olägenhet det är med avföring överallt.
Under kris så tror jag inte polis och sjukhus fungerar optimalt faktiskt. Kommer läkarna vara kvar på sjukhusen eller kommer de vara hos sina familjer?

Jag blir faktiskt förvånad över den blåögda naivitet som finns hos flera i den här tråden.
För min del handlar det inte om naivitet, bara en insikt om att man kan inte vara förberedd på allt hemskt som kan hända här i världen. Jag väljer att kanske vara en av dem som dör först i händelse av kris eller krig. Tills dess tänker jag leva.
 
Jag tror inte folk inser vilken sanitär olägenhet det är med avföring överallt.
Under kris så tror jag inte polis och sjukhus fungerar optimalt faktiskt. Kommer läkarna vara kvar på sjukhusen eller kommer de vara hos sina familjer?

Jag blir faktiskt förvånad över den blåögda naivitet som finns hos flera i den här tråden.

Men varför skulle det vara avföring överallt? Att gräva en latrin, eller avsätta en plats till det är inte direkt kärnfysik. Nej infrastrukturen kommer inte att fungera optimalt men den kommer att fungera till viss mån. Och nej, läkare och annan personal kommer inte alla att åka hem till sina familjer för att trycka. Om inte annat än för att vården kommer att prioriteras i en kris och det finns mer tillgångar och resurser där än hemma hos familjen.
 
För min del handlar det inte om naivitet, bara en insikt om att man kan inte vara förberedd på allt hemskt som kan hända här i världen. Jag väljer att kanske vara en av dem som dör först i händelse av kris eller krig. Tills dess tänker jag leva.
Självklart är det ett val man gör. Jag tror inte heller det blir kris men gillar att vara förberedd.
 
2012.07.23 missade en koronamassutkastning jorden med ungefär nio dagar. Denna geomagnetiska storm var i samma magnitud som Carrington-eventet 1859.09.01-02, då den tidens elektronik som telegrafer failade deLuxe.
Det hade varit dåligt för våra brödrostar om den hade träffat oss.
Det där kommer att hända igen, frågan är inte om utan när och då är det för sent att börja lagra upp.
 
Men varför skulle det vara avföring överallt? Att gräva en latrin, eller avsätta en plats till det är inte direkt kärnfysik. Nej infrastrukturen kommer inte att fungera optimalt men den kommer att fungera till viss mån. Och nej, läkare och annan personal kommer inte alla att åka hem till sina familjer för att trycka. Om inte annat än för att vården kommer att prioriteras i en kris och det finns mer tillgångar och resurser där än hemma hos familjen.
Jag vill tro att folk har vett att gräva men tyvärr tror jag inte det blir så utan efter ett tag så kommer det tyvärr smutsas ner överallt.
Läkare mm är inga övermänniskor utan vanliga människor som kanske inte prioriterar sitt jobb då. Och även om sjukvården fungerar ett tag så kommer det kollapsa när alla mediciner är slut.
 
Jag tror inte folk inser vilken sanitär olägenhet det är med avföring överallt.
Under kris så tror jag inte polis och sjukhus fungerar optimalt faktiskt. Kommer läkarna vara kvar på sjukhusen eller kommer de vara hos sina familjer?

Jag blir faktiskt förvånad över den blåögda naivitet som finns hos flera i den här tråden.
Optimalt lär definitivt inte samhället fungera, men det verkar ändå som om de flesta krigs och katastrofdrabbade samhällen ändå till viss del ändå fortsätter att fungera, på något förunderligt vis.

Min guide, som hade so barn genomlevde en samhällskollaps berättade hur frustrerade det var när en män med en kalasnikov på ryggen passerade kön och tog en massa bröd utan att betala. Och hur lätt det hade varit för honom att också vilja vara en sådan.

Men en del av berättelsen är ju då också att även under en samhällskollaps så fortsatte det ändå finnas små "hål i väggen" där kvartetsbageriet, när de har mjöl, sålde bröd.

Under andra världskriget föll bomberna där mina farföräldrar bodde. Min farmor brukade ta skydd under köksbordet. Och hon jobbade med att gå brandvakt längst järnvägspåren.

Det verkar på något vis som om många människor försöker få livet att fungera för sig själva och andra, även
Under de mest fasansfulla omständigheter.

Därmed Inte sagt att man ska vara oförberedd .
 
Jag har sett alla säsonger, finns med flera olika tidsåldrar från tidig medeltid till andra världskriget! Lika bra allihopa!

Men visst är de underbara? Jag har sett om dem alla flera gånger. Får erkänna att även om livet var hårt så verkar djuren ha haft det bra, om inte annat än för att bönderna var helt beroende av dem för sin egen överlevnad. Ok, nu talar vi inte direkt storskalig produktion, men jag tycker det verkar lite mysigt med alla djuren tillsammans på gårdsplanen även om gåsherren som inköptes för att stoppa räven inte precis var social :D. Kött, mjölk, grönsaker och spannmål måste ha smakat helt annorlunda än idag.
 
Men visst är de underbara? Jag har sett om dem alla flera gånger. Får erkänna att även om livet var hårt så verkar djuren ha haft det bra, om inte annat än för att bönderna var helt beroende av dem för sin egen överlevnad. Ok, nu talar vi inte direkt storskalig produktion, men jag tycker det verkar lite mysigt med alla djuren tillsammans på gårdsplanen även om gåsherren som inköptes för att stoppa räven inte precis var social :D. Kött, mjölk, grönsaker och spannmål måste ha smakat helt annorlunda än idag.
Nja, jag kan nog inte hålla med om att djuren hade det bra. Bl a så piskades djur på den viktorianska eran före slakt för att stressen gav köttet "viltsmak", eller bonden som sköts för att han inte ville lämna gården då han inte var produktiv nog under WW2?

Serierna är väldigt intressanta, men det var nog varken roligt att vara bonde eller djur under 2:a världskrigets England. Några veckor till och de hade fått ge upp pga svält, skördarna gick ner då det inte gick att få in konstgödsel längre och de hade slaktat ut så mycket djur att naturgödseln inte räckte längre. :crazy:
 
Optimalt lär definitivt inte samhället fungera, men det verkar ändå som om de flesta krigs och katastrofdrabbade samhällen ändå till viss del ändå fortsätter att fungera, på något förunderligt vis.

Min guide, som hade so barn genomlevde en samhällskollaps berättade hur frustrerade det var när en män med en kalasnikov på ryggen passerade kön och tog en massa bröd utan att betala. Och hur lätt det hade varit för honom att också vilja vara en sådan.

Men en del av berättelsen är ju då också att även under en samhällskollaps så fortsatte det ändå finnas små "hål i väggen" där kvartetsbageriet, när de har mjöl, sålde bröd.

Under andra världskriget föll bomberna där mina farföräldrar bodde. Min farmor brukade ta skydd under köksbordet. Och hon jobbade med att gå brandvakt längst järnvägspåren.

Det verkar på något vis som om många människor försöker få livet att fungera för sig själva och andra, även
Under de mest fasansfulla omständigheter.

Därmed Inte sagt att man ska vara oförberedd .
Jag är faktiskt så sjukt imponerad av människans förmåga att överleva. Det är vi och kackerlackorna ungefär.

Jag kan, samtidigt som jag känner sorg av att se misären i ett reportage om tex en kåkstad, ändå vara oerhört faschinerad över de kreativa lösningar folk tagit till för att klara sin vardag.
 
Ja, det är ju ofta ett problem i kåkstäder.
Ändå försöker Folk överleva, istället för att ta cyanidkapslar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mathare_Valley Jag jobbade där för många år sedan. Tror inte de flesta i Sverige inser under vilka villkor människor kan överleva och med en fantastisk livsglädje. Som kvinnorna jag träffade som hade HIV. De brukade säga, "I am HIV positive and Life positive." Jodå de vet att kondomer skyddar mot HIV men de flesta män vägrar använda dem och om du väljer mellan att dina barn svälter idag och att du dör om ett antal år, då väljer du att föda dina barn. 'Flying toilets' är vanligt. Ju närmre floden desto fattigare är du.
 
Nja, jag kan nog inte hålla med om att djuren hade det bra. Bl a så piskades djur på den viktorianska eran före slakt för att stressen gav köttet "viltsmak", eller bonden som sköts för att han inte ville lämna gården då han inte var produktiv nog under WW2?

Serierna är väldigt intressanta, men det var nog varken roligt att vara bonde eller djur under 2:a världskrigets England. Några veckor till och de hade fått ge upp pga svält, skördarna gick ner då det inte gick att få in konstgödsel längre och de hade slaktat ut så mycket djur att naturgödseln inte räckte längre. :crazy:

Att det inte alltid var roligt håller jag definitivt med om, det fanns inte plats för någon sentimentalitet och både djur och människor levde ett hårt liv. Myndigheterna var verkligen stenhårda att produktionen måste hållas uppe och de som inte höll måttet tvingades lämna sina gårdar. Stackars Peter som alltid verkar ha ett särskilt varmt hjärta för djuren, när de äter upp Henrietta och alla retas lite med honom om det.

Det finns en serie som heter Victorian Bakers och som också följer hur bagarens roll förändrades under 1800-talets urbanisering.
 
Vilken sorglig tråd. Vill skriva att jag skulle klara mig. Men vet inte. Det beror på vilken typ av kris och hur långvarig. Min förhoppning är att hjälporganisationer och hjälp från andra länder kan komma. Att grannar hjälps åt.
Värme och vatten är det lugnt med, beroende på vad för typ av kris, men har egen brunn och ved. Var lite kris så sent som i somras med torkan.
Jag hoppas och tror att vi kan hålla oss från krig ett bra tag till. Men däremot naturkatastrofer kommer vi att få se mer av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp