I händelse av kris

Alltså värsta hysterin i den här tråden!

Ja, om ryssen, saudi eller någon annan stormakt kommer så är vi rätt rökta. Årets skogsbränder och torka, vi är rätt körda, det är fortfarande dåliga grundvatten- och magasinsnivåer. Elavbrott handlar om några timmar men vatten, värme, mobiltelefoner, bensinstationer osv slås ut så den som tänker att det bara är att åka till Norrland får tänka om ifall denne inte har lager av bensin/diesel i dunkar att ta med och försvara.

Det som kan hända i år, och som det mycket väl kan komma att hända är att elen slås ut. Nästa vinter är ett av blocken i Ringhals stängda så det är mer troligt att det både blir mycket höga elpriser men även fler strömavbrott när det är som kallast, om ytterligare ett år så kommer strömavbrotten vara vardag vintertid. :meh:
 
Det är intressant att flera skriver att tråden "att de kommer att klara sig" men blir det total kris så spelar det inte någon roll vad du har. De som inte har kommer att stjäla från dig. Den som klarar sig bäst är krasst den som har tillgång till mest och bäst vapen.
Har vapen men skulle ha så svårt för att sikta mot en människa, antigen hade jag inte klarat det och dött eller dödat någon :crazy:, tur att den risken är mindre än 1 promille i nutid och Sverige.
 
Jag tror landsbygd och tätort fungerar väldigt olika i krissituationer - på landsbygd finns det naturresurser där det gynnar alla att samarbeta och organisera mini samhällen. I tätort finns det många fler människor än resurser, så där blir det nog kamp.

Jag bor ju i lägenhet i London, och skulle förvänta mig att om en större kris vilken stoppar leverans av mat och vatten leder ganska omgående till civil olydnad, gängstyre etc där folk rånas och slås ner i sina hem för sina råvaror. Hela vårt system bygger på en konstant införsel av resurser utifrån.
(Vilket Brexit sekreteraren blev varse om när han insåg att UK är en ö, och Dover hamnen är viktig för att förse UK med mat o mediciner...)

Enda sättet jag kan förbereda mig för en kris är att helt lägga om min livsstil, så jag köper nog cyanidkapslar istället.

Men under Blitzen i London som väl är det mest likartade exemplet var det tvärtom så att folk blev ännu mer solidariska och organiserade sig så att så många som möjligt skulle klara sig utan mat, vatten osv. Det var mycket stoiskt 'stiff upper lip' attityd. Samma sak även i Sarajevo och Libanon. Jag tror att det kommer att skapas mindre grupperingar och samhällen, en vi mot dom attityd. De som försöker klara sig själva som kärnfamilj kommer stryka med relativt snart eftersom de inte är tillräckligt många för att stå emot gäng.

Den mest realistiska film om vad som händer efter ett kärnvapenkrig är Threads https://en.wikipedia.org/wiki/Threads Soom visar just hur samhället faller sönder. Den är lite daterad iom att den gjordes 1984 när kalla kriget fortfarande levde i människors minne. Jag har en bootleg kopia sedan många år tillbaka men tydligen har den nu släppts på DVD och Blue Ray. Jag kan rekommendera den (varmt?).
 
Men under Blitzen i London som väl är det mest likartade exemplet var det tvärtom så att folk blev ännu mer solidariska och organiserade sig så att så många som möjligt skulle klara sig utan mat, vatten osv. Det var mycket stoiskt 'stiff upper lip' attityd. Samma sak även i Sarajevo och Libanon. Jag tror att det kommer att skapas mindre grupperingar och samhällen, en vi mot dom attityd. De som försöker klara sig själva som kärnfamilj kommer stryka med relativt snart eftersom de är tillräckligt många för att stå emot gäng.

Den mest realistiska film om vad som händer efter ett kärnvapenkrig är Threads https://en.wikipedia.org/wiki/Threads Soom visar just hur samhället faller sönder. Den är lite daterad iom att den gjordes 1984 när kalla kriget fortfarande levde i människors minne. Jag har en bootleg kopia sedan många år tillbaka men tydligen har den nu släppts på DVD och Blue Ray. Jag kan rekommendera den (varmt?).
Jag tror ju inte på det där med människor i flock. Alltid någon som avslöjar något eller gör bort sig på annat vis.
Människor i flock har ett beteende som jag inte uppskattar eller litar på.
 
Jag har sagt till grannen att han får komma ner till mig vid strömavbrott så hjälps vi åt att elda. Om jag ska evakuera blir det problem med katterna, jag tror inte de kommer vilja sitta på min handhäst. Hundarna springer bredvid men hönsen chansar jag nog och släpper ut. :(
 
Du tror inte att det lilla som finns i affärerna skulle ta slut på nolltid? Tänk alla sjukdomar som skulle florera i stan när vattnet inte fungerar och det är fullt med avföring överallt.
En stor del av bekymren är antagligen inte bristen på resurser utan bristen på kunskap?

Jag vet ju att man måste koka vatten från vatendrag och andra ställen där det riskerar att vara förorenat (förutsatt att det inte handlar om kemikalier). Vedspisen klarar det.
Vet alla det?


toalett har jag på utedasset.
 
En stor del av bekymren är antagligen inte bristen på resurser utan bristen på kunskap?

Jag vet ju att man måste koka vatten från vatendrag och andra ställen där det riskerar att vara förorenat (förutsatt att det inte handlar om kemikalier). Vedspisen klarar det.
Vet alla det?


toalett har jag på utedasset.
Nej jag tror inte folk vet sådana elementära saker. Folk vet ju inte ens hur man ska få fyr på en eld.
 
Men under Blitzen i London som väl är det mest likartade exemplet var det tvärtom så att folk blev ännu mer solidariska och organiserade sig så att så många som möjligt skulle klara sig utan mat, vatten osv. Det var mycket stoiskt 'stiff upper lip' attityd. Samma sak även i Sarajevo och Libanon. Jag tror att det kommer att skapas mindre grupperingar och samhällen, en vi mot dom attityd. De som försöker klara sig själva som kärnfamilj kommer stryka med relativt snart eftersom de inte är tillräckligt många för att stå emot gäng.

Den mest realistiska film om vad som händer efter ett kärnvapenkrig är Threads https://en.wikipedia.org/wiki/Threads Soom visar just hur samhället faller sönder. Den är lite daterad iom att den gjordes 1984 när kalla kriget fortfarande levde i människors minne. Jag har en bootleg kopia sedan många år tillbaka men tydligen har den nu släppts på DVD och Blue Ray. Jag kan rekommendera den (varmt?).


Jag alltså det är väl svårt att sia, och sen beror det väl på vad som händer - under blitzen funkade kanske supply chains fortfarande hyfsat?
Jag har svårt att se att London skulle vara en väldigt trevlig miljö typ tre dagar efter att matvarukedjornas varubilar slutar att komma - hungriga människor i trängd miljö?
 
Det blir svårt att ta någon riktigt diskussion då man först definiera vad vi pratar om dvs kris på vilken nivå och vilken form? Krig- hur då och i vilken form?
Det finns vissa lägen då det finns en fördel att bo på landet och andra då det är bättre att bo i stad.
Generellt sätt känner jag att landsbygden är mer utsatt- i form av naturkatastrofer.
Sthlm har inte varit utsatt för några större katastrofer förutom terrorbrott och i händelse av krig kan man vara ett attraktivare mål än landsbygden.
Men på det stora hela känner jag att stora städerna är mindre riskfyllda än landsbygden.
 
Det blir svårt att ta någon riktigt diskussion då man först definiera vad vi pratar om dvs kris på vilken nivå och vilken form? Krig- hur då och i vilken form?
Det finns vissa lägen då det finns en fördel att bo på landet och andra då det är bättre att bo i stad.
Generellt sätt känner jag att landsbygden är mer utsatt- i form av naturkatastrofer.
Sthlm har inte varit utsatt för några större katastrofer förutom terrorbrott och i händelse av krig kan man vara ett attraktivare mål än landsbygden.
Men på det stora hela känner jag att stora städerna är mindre riskfyllda än landsbygden.
Jag kan för mitt liv inte förstå det resonemanget. Staden måste ju vara en dödsfälla i händelse av kris. Ingen mat, fullt med sjukdomar, massor av människor som inte kan ta sig ut, ingen värme och ingen möjlighet till färskt vatten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp