I händelse av kris

Jag tror ju inte på det där med människor i flock. Alltid någon som avslöjar något eller gör bort sig på annat vis.
Människor i flock har ett beteende som jag inte uppskattar eller litar på.

Risken är ganska stor att du kommer att dödas av en flock människor som agerar som de flockdjur vi är biologiskt. Ensam är inte starkast i katastroflägen.

 
2012.07.23 missade en koronamassutkastning jorden med ungefär nio dagar. Denna geomagnetiska storm var i samma magnitud som Carrington-eventet 1859.09.01-02, då den tidens elektronik som telegrafer failade deLuxe.
Det hade varit dåligt för våra brödrostar om den hade träffat oss.
 
Risken är ganska stor att du kommer att dödas av en flock människor som agerar som de flockdjur vi är biologiskt. Ensam är inte starkast i katastroflägen.

Nopp. Det där tror jag gäller för de som inte är vana vid att kunna klara sig själva.
De kan inte döda mig om de inte hittar mig. Eller om jag har vapen.
 
Jag kan för mitt liv inte förstå det resonemanget. Staden måste ju vara en dödsfälla i händelse av kris. Ingen mat, fullt med sjukdomar, massor av människor som inte kan ta sig ut, ingen värme och ingen möjlighet till färskt vatten.
O ingenstans att gå på toaletten.
 
En stor del av bekymren är antagligen inte bristen på resurser utan bristen på kunskap?

Jag vet ju att man måste koka vatten från vatendrag och andra ställen där det riskerar att vara förorenat (förutsatt att det inte handlar om kemikalier). Vedspisen klarar det.
Vet alla det?


toalett har jag på utedasset.

Att man måste koka vatten vet nog de flesta, lands som stadsbor. Däremot blir det problem med att hitta saker att koka med. Men! majoriteten av nysvenskar som kommer från länder där samhället redan har fallit sönder och samman bor i storstäderna och får bli gammalsvenskarnas lärare och dela med sig av sin kunskap och erfarenhet :up:
 
Jag kan för mitt liv inte förstå det resonemanget. Staden måste ju vara en dödsfälla i händelse av kris. Ingen mat, fullt med sjukdomar, massor av människor som inte kan ta sig ut, ingen värme och ingen möjlighet till färskt vatten.
Men vilka kriser då?
Vilka kriser har sthlm varit med om?
Landsbygden har ju risk för naturkatastrofer och påverkan av väder hela tiden.
 
Och vad är det som då ska hända som gör att vi inte får mat?
Att det varit en kris ute på landet som gör att matproduktionen stryps?
Inga lastbilar som kommer med mat, inga pengar att betala maten med, bönder som hellre behåller maten till sig själv och sina djur, tillgång på vatten är dålig så det inte finns mat över till att föda andra än några få människor mm.
 
Det räcker ju att tillgången på bensin/olja stryps åt, så kan lastbilarna med mat inte rulla in i staden.

Det finns en helt underbar serie som heter Wartime Farms där två arkeologer och en historiker lever på en gård som den var under andra världskriget. 1939 importerade UK två tredjedelar av sin mat, efter att Tyskland inlett en blockad bestämdes det att man måste minst dubbla sin livsmedelsproduktion i UK. Fascinerande hur effektivt det sattes i system.

Kor, grisar, får slaktades ner eftersom det ansågs som mer effektivt med grödor, ransonering av socker, smör, kött och annat infördes. Även hundar och katter togs bort :( Staten satte betyg på hur effektiv en bonde var och höll han inte måttet övertog staten helt enkelt hans gård! Den måste bara ses. Jag måste erkänna att djuren på gårdarna levde ett bra liv tills de slaktades. Kolla grisarna som bökar runt i stora hagar, och blev feta eftersom folk på den tiden ville ha fettrikt kött. Ministry of Agriculture (Min Ag) verkar ha skrivit pamfletter om precis allting!

 
Det finns en helt underbar serie som heter Wartime Farms där två arkeologer och en historiker lever på en gård som den var under andra världskriget. 1939 importerade UK två tredjedelar av sin mat, efter att Tyskland inlett en blockad bestämdes det att man måste minst dubbla sin livsmedelsproduktion i UK. Fascinerande hur effektivt det sattes i system.

Kor, grisar, får slaktades ner eftersom det ansågs som mer effektivt med grödor, ransonering av socker, smör, kött och annat infördes. Även hundar och katter togs bort :( Staten satte betyg på hur effektiv en bonde var och höll han inte måttet övertog staten helt enkelt hans gård! Den måste bara ses. Jag måste erkänna att djuren på gårdarna levde ett bra liv tills de slaktades. Kolla grisarna som bökar runt i stora hagar, och blev feta eftersom folk på den tiden ville ha fettrikt kött. Ministry of Agriculture (Min Ag) verkar ha skrivit pamfletter om precis allting!

Förändring går fint så länge det finns politisk vilja. Nått lilnande krafttag skulle behövas för att stoppa utsläppen av växthusgaser, men då fan mesar de med företagen och pratar tillväxt istället.
 
Men hallå? För det första är det en stor andel landsbygdsbor som har flyttat till storstäderna och jag tror inte de har tappat all sin kunskap bara för att de bor i en lägenhet numera.

Dessutom finns det något som heter bibliotek där man, hör och häpna, kan läsa sig till hur man gör vid en katastrof. HLR finns det nog fler som gått i storstäderna. Att hålla avföring separat från vatten och mat är en basal kunskap som i princip alla är medvetna om. Dysenteri, kolera och andra liknande sjukdomar frodas ffa när folk flyr till städerna inte därifrån.

Påpekas bör ju även att läkemedel, läkare och annan kvalificerad vårdpersonal finns i storstäderna. Även civilsamhället i stort, dvs polis, brandkår, infrastruktur, kommunikation med omvärlden finns i storstäderna. Visst är det så att under vissa omständigheterna är det landsortsbefolkningen som kommer klara sig bäst, men för den delen är inte alla storstadsbor dömda till undergång för att det inte finns toaletter.
 
Förändring går fint så länge det finns politisk vilja. Nått lilnande krafttag skulle behövas för att stoppa utsläppen av växthusgaser, men då fan mesar de med företagen och pratar tillväxt istället.

Du måste se den, om inte annat för Henry, en BC som är helt underbar och hjälper till med allt möjligt. Han vallar det som behöver vallas, inklusive grisar vid ett tillfälle även om det inte gick strålande. :D
 
Jag drar till @MacGyver där finns det resurser.
Ja här finns det resurser och om dom inte finns så skapar jag dom, tar bränslet slut till elverket så har jag blueprints på gengasaggregat av flera sorter, karbid och karbidlampa finns här också samt vedspis som lätt kan värma upp nybygget. Utedass ska det också bli och vatten är ett icke-problem eftersom jag bor på en av dom större vattenmagasinen här. :up: Jordkällaren ska få nya dörrar kanske redan i sommar och sen ska det odlas upp det som nu ligger för fäfot och mjölk går alltid att byta mot några pass i nån ladugård (stackars kossor, eller snarare, stackars bonde för då ska jag lära dom en hel del bus) :angel: eller lite reparationsjobb. :D
 
Men hallå? För det första är det en stor andel landsbygdsbor som har flyttat till storstäderna och jag tror inte de har tappat all sin kunskap bara för att de bor i en lägenhet numera.

Dessutom finns det något som heter bibliotek där man, hör och häpna, kan läsa sig till hur man gör vid en katastrof. HLR finns det nog fler som gått i storstäderna. Att hålla avföring separat från vatten och mat är en basal kunskap som i princip alla är medvetna om. Dysenteri, kolera och andra liknande sjukdomar frodas ffa när folk flyr till städerna inte därifrån.

Påpekas bör ju även att läkemedel, läkare och annan kvalificerad vårdpersonal finns i storstäderna. Även civilsamhället i stort, dvs polis, brandkår, infrastruktur, kommunikation med omvärlden finns i storstäderna. Visst är det så att under vissa omständigheterna är det landsortsbefolkningen som kommer klara sig bäst, men för den delen är inte alla storstadsbor dömda till undergång för att det inte finns toaletter.
Jag tror inte folk inser vilken sanitär olägenhet det är med avföring överallt.
Under kris så tror jag inte polis och sjukhus fungerar optimalt faktiskt. Kommer läkarna vara kvar på sjukhusen eller kommer de vara hos sina familjer?

Jag blir faktiskt förvånad över den blåögda naivitet som finns hos flera i den här tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp