I händelse av kris

De där "längre perspektiven" när man börjar prata om långsiktig småskalig naturhushållning mm, tror jag inte att det är konstruktivt att ta höjd för i krisberedskapen för det egna hushållet - om det inte kan göras med små och billiga medel/beslut. Det kan vara kul att spåna kring men inget vi bör lägga stor energi på. Jag tror att de flesta av oss är mest betjänta av att vara förberedda för korta och medellånga krislägen mellan några dagar och någon månad. I de perspektiven behöver vi fortfarande ha som prioriterat mål att de ordinarie samhällsfunktionerna skall fungera så normalt som möjligt. Konkreta flaskhalsar blir bl a tillgång till el, vatten, värme, drivmedel och kommunikation, där boende i stad och på landsbygd kommer att ha olika stora utmaningar med de olika bitarna.
Jag håller med även om jag lät fantasin flöda lite men jag tror att det troligaste också är kortsiktigt men även där kan det bli knepigt. Som när man är utan vatten ett par dagar och får hämta vatten ur en utställd tank i hinkar vilket alla inte ens har och då fyller PET flaskor med vatten för att man till exempel inte annars kan spola toaletten eller diska eller tvätta sig eller dricka utan det, det krånglar till allt även om man liksom inte avlider av lite krångel.

Eller om Strömmen går så blir det också ett problem, mat i kyl och frys blir dålig men om det bara gäller en kort tid spelar det ju liksom ingen roll, mycket klarar sig längre än man tror men rör det sig om lite längre tid så kanske den kylda och frysta maten inte håller.
 
Vid en fullständigt samhällskollaps skulle jag klara mig tills mina mediciner tog slut och möjligen ett par månader till, sen är det kört för min del. Ärligt talat är det ganska skönt att veta att jag har ett bäst före-datum i en sådan situation, jag slipper planera för en lång tid av självhushållning och överlevnadskamp. Jag skulle snarare behöva planera för hur jag kan få ett bättre avslut än det utdragna, obehagliga som skulle bli följden av att inte ha tillgång till medicin.

Vid kortare krislägen har jag så att jag klarar mig i ett par veckor i min lägenhet, inklusive dricksvatten och matlagningsmöjligheter. Jag har även en ryggsäck packad med ett par ombyten och lite överlevnadsgrejer, men det är snarare i fall av brand eller dylikt, om jag måste ta mig ut snabbt.
 
Det där är så främmande för mig:). Jag har en plan om det blir strömavbrott som sträcker sig till ”vet ungefär var ficklampa finns och försöker ha batterier hemma”.

Det är ju så olika. Jag är uppväxt med att vara insnöad, att strömmen försvinner, upplevt både stormarna Gudrun och Per. Det fanns inte ett batteri knappt värmeljus att köpa under de stormarna i butikerna häromkring. Jag väljer därför preppa så jag och mina närmsta klarar oss en längre tid. Det blir snabbt tomt i butikerna i händelse av en kris.Nu har ju även Aspen kommit med Beredskapsbensin som håller att lagra i ett antal x år. Elverk finns liksom ett antal så vi ändå kan leva bra med en cirkulerande vattenpump/fungerade toalett liksom vedpannan (Vi har även kakelugn, vedspsis m)
 
Nu har ju även Aspen kommit med Beredskapsbensin som håller att lagra i ett antal x år.
De har ju sålt alkylatbensin som ”miljöbensin” i 25 år, och redan den har överlägsna lagringsegenskaper jämfört med vanlig handelsbensin. Jag har använt den till elverk i många år, ett elverk som hade stått med full tank i 8 år startade på första snördraget. Så om man ändå omsätter en del alkylatbensin till t ex gräsklippare så tror jag att det räcker långt att ha litet mer av den ”vanliga” miljöbensinen hemma.
 
Vi skulle klara oss bra om strömmen försvinner, eller tja vi lever ständigt utan indragen el så det skulle inte bli någon skillnad. Vi bor i ett litet torp mitt i skogen långt ifrån närmaste granne. Vi satsar på att bli så självförsörjande som möjligt.
 
Det enda man behöver är ett Ryss-starter-kit med en Putin-t-shirt och en flaska vodka att bjuda sina nya härskare på.
Skämt åsido så har jag starkt övervägt att ladda upp med filtar (ifall elen försvinner/blir svindyr) och konserver som bara får stå i händelse av någon form av kollaps. Även tänkt införskaffa bössa (har jägarexamen) för samma ändamål. Antingen för att jaga bort konservsugna inkräktare eller skaffa mat.
Allt sånt där kommer försvinna fort eller bli väldigt dyrt när alla väl ska ha, så det är ju nu man lär passa på medan det är billigt, peppar peppar.
 
Är starkt övertygad om att så länge mat finns så kommer folk vara hjälpsama men börjar maten tryta så är jag lika övertygad om att det kommer det vara annat.

Fördelen för många som bor på landet är att mycket av vinterns förbrukning av mat finns i den egna jordkällaren/potatiskällaren som alla andra år, även om det mesta är potatis och det blir tråkigt i längden.
 
Jag vill tro att alla hjälps åt i en kris, men är samtidigt oroad över hur det faktiskt skulle bli om situationen blev allvarlig. Med tanke på att folk sålde sina fläktar på Blocket för tusentals kronor i somras är jag en smula skeptisk.
 
Fördelen för många som bor på landet är att mycket av vinterns förbrukning av mat finns i den egna jordkällaren/potatiskällaren som alla andra år, även om det mesta är potatis och det blir tråkigt i längden.
Jag tillåter mig att vara försiktigt tveksam till att många som bor på landet idag har jordkällare med en massa potatis.

Där jag bor, på landet i jordbruksbygd, finns det en och annan som har köksträdgård och odlar grönsaker för den egna hushållningens skull. Då pratar vi inte om potatis på årsbehovsbasis, utan t ex lök, kål, morötter och rädisor i marginell skala. Jag känner inte till någon som odlar sin egen potatis för husbehov, eller ens köper i större mängd och lagrar, men det förekommer säkert. Det finns något tiotal kommersiella grönsaksodlare i kommunen, de säljer både till större inköpare och till privatpersoner. I övrigt är folk lärare, rörmokare, kött- eller mjölkbönder, ekonomer, sjuksyrror, tecknare, elektriker, sadelmakare, veterinärer, bilmekaniker, IT-konsulter, B&B-ägare, fotografer, hissreparatörer, florister etc etc... och de flesta köper sin potatis kilovis på ICA precis som stadsborna.
Kanske finns det regionala skillnader över landet som jag missat, men jag tror att fler hade välfyllda potatiskällare för hundra år sedan.
 
Jag tillåter mig att vara försiktigt tveksam till att många som bor på landet idag har jordkällare med en massa potatis.

Där jag bor, på landet i jordbruksbygd, finns det en och annan som har köksträdgård och odlar grönsaker för den egna hushållningens skull. Då pratar vi inte om potatis på årsbehovsbasis, utan t ex lök, kål, morötter och rädisor i marginell skala. Jag känner inte till någon som odlar sin egen potatis för husbehov, eller ens köper i större mängd och lagrar, men det förekommer säkert. Det finns något tiotal kommersiella grönsaksodlare i kommunen, de säljer både till större inköpare och till privatpersoner. I övrigt är folk lärare, rörmokare, kött- eller mjölkbönder, ekonomer, sjuksyrror, tecknare, elektriker, sadelmakare, veterinärer, bilmekaniker, IT-konsulter, B&B-ägare, fotografer, hissreparatörer, florister etc etc... och de flesta köper sin potatis kilovis på ICA precis som stadsborna.
Kanske finns det regionala skillnader över landet som jag missat, men jag tror att fler hade välfyllda potatiskällare för hundra år sedan.
Här finns inga som lever på sin gård utan endast för husbehov plus lite till, några har potatis medan någon annan har får och andra har syltat och saftat i mängder medan andra har höns och ankor och så vidare.

Men som du skriver så varierar det ju en del även om jag tycker det är lite konstigt att ha en gård om en liten när inte intresset finns för att bruka marken ens i liten skala.
 
Det enda man behöver är ett Ryss-starter-kit med en Putin-t-shirt och en flaska vodka att bjuda sina nya härskare på.
Skämt åsido så har jag starkt övervägt att ladda upp med filtar (ifall elen försvinner/blir svindyr) och konserver som bara får stå i händelse av någon form av kollaps. Även tänkt införskaffa bössa (har jägarexamen) för samma ändamål. Antingen för att jaga bort konservsugna inkräktare eller skaffa mat.
Allt sånt där kommer försvinna fort eller bli väldigt dyrt när alla väl ska ha, så det är ju nu man lär passa på medan det är billigt, peppar peppar.

Det har du rätt i att allt kommer bli dyrare när väl något hänt. Jag tycker att man ser fler och fler ökningar redan nu. Att helt vanliga prylar och mat blir som kampanjer. Tex köp krislåda med allt du behöver för att överleva 72 timmar! Bara 999kr när samma grejer kostade 700kr utan att vara krislåda då.. Man gör nog rätt i att tex lägga några extra konserver eller paket pasta i korgen när man kan. Många bäckar små.
 
Är starkt övertygad om att så länge mat finns så kommer folk vara hjälpsama men börjar maten tryta så är jag lika övertygad om att det kommer det vara annat.

Fördelen för många som bor på landet är att mycket av vinterns förbrukning av mat finns i den egna jordkällaren/potatiskällaren som alla andra år, även om det mesta är potatis och det blir tråkigt i längden.

Det kan du ha rätt i. Men maten i Sverige kommer ta slut fruktansvärt snabbt vid en kris. Vi lever i ett just in time samhälle och på bara några få dagar är maten slut. Vi har för låg självförsörjningsgrad i Sverige så vi kan inte heller föda våra invånare med bara maten här. Spec inte om det inte finns ström.
 
Det har du rätt i att allt kommer bli dyrare när väl något hänt. Jag tycker att man ser fler och fler ökningar redan nu. Att helt vanliga prylar och mat blir som kampanjer. Tex köp krislåda med allt du behöver för att överleva 72 timmar! Bara 999kr när samma grejer kostade 700kr utan att vara krislåda då.. Man gör nog rätt i att tex lägga några extra konserver eller paket pasta i korgen när man kan. Många bäckar små.

Jo, dels kommer väl importen försvinna delvis om det blir kris eller krig i världen, länderna som producerar behöver grejerna själva. Sen är det ju så klart utbud och efterfrågan som råder med det som är kvar. Burr, hemska tanke..
 
Jag vill tro att alla hjälps åt i en kris, men är samtidigt oroad över hur det faktiskt skulle bli om situationen blev allvarlig. Med tanke på att folk sålde sina fläktar på Blocket för tusentals kronor i somras är jag en smula skeptisk.

Jag tror nog att bara de som har starka band till varandra kommer att hjälpas åt. Spec om det blir allvarligare än ett litet strömavbrott.

Om du sett serien nedsläckt så verkar de med bättre förutsättningar väldigt osugna på att hjälpa de med sämre. Man ser om sitt hus först helt enkelt.

Bästa är om man kan hålla en viss egen förberedelse. Det behöver inte vara mycket men så man klarar sig en tid iaf.
 
Jo, dels kommer väl importen försvinna delvis om det blir kris eller krig i världen, länderna som producerar behöver grejerna själva. Sen är det ju så klart utbud och efterfrågan som råder med det som är kvar. Burr, hemska tanke..

Jo så är det. Det behövs inte ens vara så allvarligt som ett krig. Det kan vara en solstorm som slår ut elnätet. Då försvinner även all kommunikation. Så vi kan inte importera. Vi kan inte tanka lastbilar för transporter. Bönderna kan inte driva sina gårdar.

Utöver detta så finns andra katastrofer som miljöhotet. Torkan slog hårt mot många världen över. Tänk om det blir liknande sommar nästa år, året efter det och året efter det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp