I-landsmänniskans räddning?

mandalaki

Trådstartare
Jag storknade just. Hade klickat in på en LCHF-blogg som dykt upp i mitt fb-flöde via en av mina vänner som äter LCHF.

Bloggaren lovprisade sitt nya hjälpmedel: en Pavlok. Ett aktivitetsarmband som ger elstötar när man är på väg att göra fel! http://succeeder.se/teknik-mer/pavlok/

När hon får det hon kallar cravings istället för sug zappar hon sig själv med armbandet och suget försvinner. Hon har även gett sin sambo tillgång till det via en app: "Jag har gett maken tillgång till appen och bett honom zappa mig så fort jag föreslår något dumt som socker, eller som att gå utanför matschemat."

Det är nog det mest absurda jag har hört. Hade det varit 1 april hade jag skrattat. Men det verkar faktiskt vara på riktigt. Herregud vilken tragisk ilandslösning.
 
Men tänk om man vidgar användningsområdet? Koppla armbandet till röstigenkänning och få en elstöt varje gång du säger något som uppfattas som rasistiskt eller kränkande. Arbetsgivare som då lider av att de har medarbetare som ibland kränker sina kolleger kan använda det som tvingande skyddsutrustning. Eller få morgontrötta tonåringar att faktiskt ta sig till skolan i tid. Jag ser oanade möjligheter.
 
Jag storknade just. Hade klickat in på en LCHF-blogg som dykt upp i mitt fb-flöde via en av mina vänner som äter LCHF.

Bloggaren lovprisade sitt nya hjälpmedel: en Pavlok. Ett aktivitetsarmband som ger elstötar när man är på väg att göra fel! http://succeeder.se/teknik-mer/pavlok/

När hon får det hon kallar cravings istället för sug zappar hon sig själv med armbandet och suget försvinner. Hon har även gett sin sambo tillgång till det via en app: "Jag har gett maken tillgång till appen och bett honom zappa mig så fort jag föreslår något dumt som socker, eller som att gå utanför matschemat."

Det är nog det mest absurda jag har hört. Hade det varit 1 april hade jag skrattat. Men det verkar faktiskt vara på riktigt. Herregud vilken tragisk ilandslösning.

Helt galet. Jag läste en gång för länge sidan ett tips i någon "må-bra-aka-bantningstidning" att man skulle sätta en gummisnodd om handleden och smätta till hårt när man ville gå till kylskåpet och okynnesäta eller när man blev lockad att köpa med sig godis hem från affären. Elstötar lät i och för sig ännu värre.
 
Haha, att ge sin sambo mandat att elchocka en när den tycker man säger något fel kan ge ödesdigra konsekvenser.
Tänk om ett år när rutinen sitter i fingret, då kanske man får en stöt när man protesterar mot städningsrutiner eller något annat? Gränsen för vad som är ok har överskridits när man ber sin sambo bedöma när man förtjänar fysisk bestraffning tycker jag. Fast sambon kanske har den lydigaste flickvännen man kan ha numera!
 
Hade det varit 1 april hade jag skrattat. Men det verkar faktiskt vara på riktigt. Herregud vilken tragisk ilandslösning.

Det första jag gjorde när jag öppnade tråden var att kolla datumet... jesus alltså.

Påminner om ett aprilskämt jag läste om där det hade framställts armband som tjöt om man inte hade duschat tillräckligt länge innan man hoppade i bassängen på badhuset. Det hade nog inte skadat! ;)
 
Men tänk om man vidgar användningsområdet? Koppla armbandet till röstigenkänning och få en elstöt varje gång du säger något som uppfattas som rasistiskt eller kränkande. Arbetsgivare som då lider av att de har medarbetare som ibland kränker sina kolleger kan använda det som tvingande skyddsutrustning. Eller få morgontrötta tonåringar att faktiskt ta sig till skolan i tid. Jag ser oanade möjligheter.

Denna skulle nog varenda förälder med en grinig tonåring älska!! :rofl::rofl:
- Gå upp, du ska till skolan!
-Jag vill inte..
-Gå upp du ska till skolan!
-Men maammaaaa, jag vill inte.
-Gå upp du ska till skolan!!!
-Låt mig va!
-ZZAAAPPPPP!!! Ur Sängen med dig!!!

Det där med morgontrötthet finns med. Det står att man kan använda armbandet om man är för flitig med snoozeknappen :crazy:
 
Jag vet själv att det kan vara rövsvårt. :angel: Men jag vet också att det ligger hos mig. Jag är ensam ansvarig för mina handlingar. Hur ska jag kunna lägga det ansvaret på någon annan? Jag kan be om hjälp men det är allt. Får jag inte hjärnan med på noterna faller allt.
Ja, självdisciplin är naturligtvis ofta jättesvårt. Men jag undrar hur det där armbandet ska kunna ta disciplinens roll i längden? Ska man använda det resten av livet för att minska sitt ätande?

Bloggaren har gjort en imponerande viktnedgång, hennes mål är minus 90 kg med LCHF och hon verkade nästan vara framme. Men jag undrar hur hon kommer att klara sig på längre sikt, hon skrev att hon fick ångest till och med av att ha beställt armbandet. Det låter som rejäl KBT vore en bra lösning för henne, snarare än dieter och elstötar.
 
Ja, självdisciplin är naturligtvis ofta jättesvårt. Men jag undrar hur det där armbandet ska kunna ta disciplinens roll i längden? Ska man använda det resten av livet för att minska sitt ätande?

Bloggaren har gjort en imponerande viktnedgång, hennes mål är minus 90 kg med LCHF och hon verkade nästan vara framme. Men jag undrar hur hon kommer att klara sig på längre sikt, hon skrev att hon fick ångest till och med av att ha beställt armbandet. Det låter som rejäl KBT vore en bra lösning för henne, snarare än dieter och elstötar.
För mig känns det som att en gett upp allt egenansvar för sin självdiciplin när en köper ett zapp-armband för att komma undan sitt ätbeteende.

Jag vet mycket väl hur förbannat svårt det är att ha ett ätstört beteende. Jag kämpar dagligen med det även om jag kommit ur min ätstörning. (Även om jag nu är närmare ett återfall än någonsin innan.) Jag har en ganska dålig självdiciplin egentligen men jag har tack och lov lärt mig strategier för att hantera beteendet idag.

Att jag har närmare till återfall idag beror på att jag har väldigt långt kvar till känslan av att ha kontroll i mitt liv igen. Plus att starten till ätstörningen var ångestdriven. Och gudarna ska veta att ångesten är ständig följeslagare i mitt liv just nu.
 
För mig känns det som att en gett upp allt egenansvar för sin självdiciplin när en köper ett zapp-armband för att komma undan sitt ätbeteende.

Jag vet mycket väl hur förbannat svårt det är att ha ett ätstört beteende. Jag kämpar dagligen med det även om jag kommit ur min ätstörning. (Även om jag nu är närmare ett återfall än någonsin innan.) Jag har en ganska dålig självdiciplin egentligen men jag har tack och lov lärt mig strategier för att hantera beteendet idag.

Att jag har närmare till återfall idag beror på att jag har väldigt långt kvar till känslan av att ha kontroll i mitt liv igen. Plus att starten till ätstörningen var ångestdriven. Och gudarna ska veta att ångesten är ständig följeslagare i mitt liv just nu.
Du har nog kommit väldigt långt som ser risken för återfall, och vad den beror på. Förhoppningsvis minskar risken efter imorgon (var det väl).
 
Helt galet. Jag läste en gång för länge sidan ett tips i någon "må-bra-aka-bantningstidning" att man skulle sätta en gummisnodd om handleden och smätta till hårt när man ville gå till kylskåpet och okynnesäta eller när man blev lockad att köpa med sig godis hem från affären. Elstötar lät i och för sig ännu värre.
Det där är en rätt spridd form av DIY aversionsterapi. Elstötsarmbandet är bara en utveckling av gummibandet. Helgalet att folk använder det för jag gissar att det inte har någon särskilt stor effekt om man ser till forskning. Bestraffningar är ju ineffektivt. Men folk använder ändå elhalsband på sina hundar så de tänker väl att principen borde funka på dem själva också. :nailbiting:
 
Det där är en rätt spridd form av DIY aversionsterapi. Elstötsarmbandet är bara en utveckling av gummibandet. Helgalet att folk använder det för jag gissar att det inte har någon särskilt stor effekt om man ser till forskning. Bestraffningar är ju ineffektivt. Men folk använder elhalsband på sina hundar så det tänker väl att principen borde funka på dem själva också. :nailbiting:
Det verkar bara vara ett så trubbigt verktyg. Det är ju bara att låta bli att zappa mig när jag går till kylskåpet?
 
Det där med morgontrötthet finns med. Det står att man kan använda armbandet om man är för flitig med snoozeknappen :crazy:
Jag vet inte hur snoozerknappen funkar på min telefon. Irriterande har jag tänkt, men så kom jag på hur dumt det är att lära sig en sådan sak! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp