I-landsproblem - vilken färg?

Alexandra_W

Trådstartare
Jaha, nu har jag drabbats av I-landsproblem. Förutom att jag muttrat mig igenom två ridsportsbutiker för att få tag i utrustning i RÄTT mörkbrun nyans *stön* så har ett annat problem uppenbarat sig. Jag har normalt grått som färg till hästen. Ljusgrått helst (men ibland blir det ju mörkgrått med, beror ju på vad som finns), och 'silver' när det gäller spännen, dekor (t ex passpoaler) etc.

Nu har jag iaf lyckats hitta ett träns (billigt dessutom, ska se om jag kan klämma in huvudet i ponnystorlek annars får jag beställa ett cob) och stiglädäder i rätt nyans. Tyglar jobbar jag för närvarande på. MEN.. jag inser till min fasa (alternativt: jag inbillar mig/har fått för mig) att brunt och grått inte går såå bra ihop. Och där rasade hela min världsbild ;) Skämt åsido, alternativ färg på schabrak, lindor, flughuva och liknande behövs.

Jag har en skimmel så borde ju vara ENKELT.. kan man tycka.. om det inte vore för att:

Jag HATAR rött (och rosa, och lila)
Jag vill INTE ha marint eller grönt (oavsett grön nyans)
Jag vill INTE ha vitt eller creme/champagne/ljusgult
Jag tycker INTE svart eller ljusblått gör sig med brunt läder.

Eh, jag har ett problem. Enda jag kunde tänka mig av det ganska skrala utbud som fanns i affären idag var något de kallade för kamel. Jag skulle vilja kalla det ljusbrunt. Helt okej sett till färgen, passpoal i två bruna nyanser, helt okej det med. Fast blir det inte liiite för mycket 'kaka på kaka' med fan brunt överallt? Men vad finns det för andra färger egentligen liksom, sand? Men förutom det?

Snälla, säg att jag missat någon uppenbar lösning tack ;)
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Är det bara jag som tycler att grått går jättebra med brunt?? :confused: :D ;)
Men annars har du ju knallblått, gult och orange(passar inte alltid med brunt)...beige..

Jag röstar för grått eller beige till en skimmel med brun utrustning. :love: :d
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Vimzis skrev:
Är det bara jag som tycler att grått går jättebra med brunt?? :confused: :D ;)
Men annars har du ju knallblått, gult och orange(passar inte alltid med brunt)...beige..

Jag röstar för grått eller beige till en skimmel med brun utrustning. :love: :d

Hmm, kanske jag som är konstig då? Jag var ju HELT inne på att fortsätta ha (ljus)grått men när jag såg det ihop så tyckte jag 'nä!', mörkgrått är 'njae' (dvs gååår väl men känns inte riktigt riktigt?). Men som sagt, kan vara jag som fått för mig det, jag är himla petig med sånt där.

Knallblått och gult/orange glömde jag säga att jag INTE vill ha. När det gäller blått så kan jag bara tänka mig ljusblått, men det till brunt??

Beige däremot var ju ett förslag, gäller bara det inte är för ljust beige så skulle det nog fungera!
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Tror också på mörkare beige..annars blir hästen väldigt blek...
Finns en hel del schabrak från Mias i lite mer mörkbeige nyans...

Lycka till!

Får man fråga vad det är för träns du har hittat ;)
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Men FAN, jag ska bara ha I-landsproblem. och hur fan kunde jag vara så smart att jag köpte en mörkbrun sadeljävel som är HELT utan röd ton. I visst ljus ser den svart ut och svarta stigläder matchar perfekt, i annat ljus ser den brunare ut och svarta stigläder bryter. Men det gör även de bruna för det banne mig är rödton i allt jävla mörkbrunt. Iaf som jag hittade, Så INGET (utom typ äckeldyra orginaltillbehör) passar..

/Alexandra - vill tillbaka till svaaaaarta saker

Tränset är ett Jacson Utrillo, får ta ett kort på det då jag inte lyckats hitta kort på nätet.
 
Senast ändrad:
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

jag som tycker ljusblått ät jättefint ihop med brunt...
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

du borde titta igenom dina krav lite. För just nu värkar det inte finnas nåt kvar.. Men vad är det för färg på din häst?
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Lozzan skrev:
du borde titta igenom dina krav lite. För just nu värkar det inte finnas nåt kvar.. Men vad är det för färg på din häst?

Det står i mitt första inlägg. Och jag skrev själv att jag vet att det är få färger kvar och att JAG inte komme rpå fler än sand men hoppas jag glömt några. Så jag är medveten om vilka krav jag har och vad det gör.

men om du läser en gång till så står det i mitt första inlägg, dvs det som startade tråden, att hästen är skimmel.
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Kolla på färgerna på Mias schabrak. Finns många olika att välja på inkl. flera olika brunaktiga nyanser. Det finns en bra bild på www.lillhastenistav.se --> Brodyrverkstad --> Till hästen. Om man beställer från dem kan man välja kantband och passpoal också. Bra priser på Mias.

Det kanske skulle kunna funka med t ex sand eller nougat och svart kantband? Då knyter du ihop sadeln med hästen s a s. Mias har även en snygg mörkare ljusblå nyans som heter duvblå eller nåt och som inte är babyblå. Jag har ett sådant schabrak till min gråsvartbruna häst och det funkar.

Håller med dig om att grått till brunt läder inte är någon höjdare. Annars tror jag att riktigt mörk grön skulle vara snyggt både till häst och läder, men som sagt, vill du inte ha grönt så vill du inte.
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Maran skrev:
Kolla på färgerna på Mias schabrak. Finns många olika att välja på inkl. flera olika brunaktiga nyanser. Det finns en bra bild på www.lillhastenistav.se --> Brodyrverkstad --> Till hästen. Om man beställer från dem kan man välja kantband och passpoal också. Bra priser på Mias.

Det kanske skulle kunna funka med t ex sand eller nougat och svart kantband? Då knyter du ihop sadeln med hästen s a s. Mias har även en snygg mörkare ljusblå nyans som heter duvblå eller nåt och som inte är babyblå. Jag har ett sådant schabrak till min gråsvartbruna häst och det funkar.

Håller med dig om att grått till brunt läder inte är någon höjdare. Annars tror jag att riktigt mörk grön skulle vara snyggt både till häst och läder, men som sagt, vill du inte ha grönt så vill du inte.

Tack för bra svar :bow:

Jo mörkgrönt passar ju utmärkt till både brunt läder och skimmel. Jag hade grönt förr till honom, men jag ledsnade. vet inte riktigt varför egentligen men jag böt ju ut allt grönt mot grått, just för jag lessnat på det gröna. Och känns fortfarande inte som jag vill ha det. Jag har ett grönt hoppschabrak som passar jättefint till både häst och sadel men som sagt, jag vill inte *kink* ;)

Men ska kolla Mias färger!

Ingen som sagt vad de tror om den där kamelfärgen då? (ljusbrun tycker jag den var) med kantband i två olika mörkare bruna nyanser? Blir det kaka på kaka? (Sadeln är MÖRKT brun btw, väldigt mörkt och utan rödton)
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Tja, ja, jo, det kanske kan funka. Kan du inte ta schabraket på öppet köp?

Apropå grönt - om du hade mörkgrönt förut kanske du kan tänka dig olivgrönt nu? Same, same, but different?
 
Senast ändrad:
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Tittat på Miasbilden nu, och iaf om bilden är 'sann' så det de kallar sand är vad Granngården kallar kamel och jag kallar ljusbrunt ;) Just nu lutar det mest åt det faktiskt. Då kanske det stör mindre att jag har nyansdiff på lädrets bruna nyanser med? (tillberhören går i en lite rödare och lite ljusare brunton än sadeln som är så mörk så den ser svart ut i visst ljus)? Att man liksom 'kopplar ihop' det hela?

Kan säkert ta den på öppet köp, lär inte vara några problem alls och ÄR det det kan de behålla sitt schabrak, jag måste se det passar sadelns form med (provade ett allroundschabrak i affären när jag köpte sadeln och det var ALLDELES för framskuret, medan ett dressyrschabrak funkade men blev för långt nedtill..skumt värre då sadeln är en hopp och framskuren..?)
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Men det finns lite mörkare olivgröna nyanser också.

Då förstår jag hur kamelen ser ut, kan kanske bli bra då.
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

TCJ skrev:
Hallå? Brunt och grått? Ewww!
Brunt och blått!

Du läste inte mitt inlägg va? Jag skrev ju att jag inte tyckte grått + brunt passade. Och att jag INTE vill ha marint eller klarblått, och inte riktigt tycker ljusblått gör sig med mörkbrunt heller.
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Maran skrev:
Men det finns lite mörkare olivgröna nyanser också.

Då förstår jag hur kamelen ser ut, kan kanske bli bra då.

Okej, den jag tittade på var nog rätt ljus då. Vi har tyvärr VÄLDIGT dåligt med ridsportaffärer här, och deras sortiment är inte direkt stort, så svårt att kolla och klämma irl liksom tyvärr =/
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Mias har ju många, sand, beige, kitt, nougat som jag tkr är jättefin!, mörkbrun.
olivgrön och sage, skulle ju kunna funka bra, sage tror jag passar bra till en skimmel.

Blågrått? finns ju en del sådana olika färger, som inte är blått och inte grått lixom, och då skulle du ju kunna ha kvar din grå färg fast ändå inte riktigt och det passar till sadeln!.
fö tycker jag grått, spec mörkgrått passar helt ok till bruna sadlar. har du allt av grått sen tidigare? för då skulle jag nog ha kvar det ändå, det matchar ju ändå hästen som är skimmel.
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

beauspirit skrev:
Mias har ju många, sand, beige, kitt, nougat som jag tkr är jättefin!, mörkbrun.
olivgrön och sage, skulle ju kunna funka bra, sage tror jag passar bra till en skimmel.

Blågrått? finns ju en del sådana olika färger, som inte är blått och inte grått lixom, och då skulle du ju kunna ha kvar din grå färg fast ändå inte riktigt och det passar till sadeln!.
fö tycker jag grått, spec mörkgrått passar helt ok till bruna sadlar. har du allt av grått sen tidigare? för då skulle jag nog ha kvar det ändå, det matchar ju ändå hästen som är skimmel.

Jag har typ alla schabrak i grått, och huvan. Och alla mina ridbyxor utom ett par. Så jo, det går i grått här ;) Dock föredrar jag ju den ljusgrå nyansen (men det funkar med mörkgrått med, fast helst ljust). Vi tävlar i ljusgrått. DÄREMOT så har jag INGA hoppschabrak alls ju, så ska jag inte lalla runt med dressyrschabraket (ett av dem passar, ett - just det - mörkgrått med silverpasspoal) så blir det till att köpa nya schabrak i alla fall.

Och jag undrar om jag inte har ett par manchesterridbyxor i kamel/sand/brunbeige/kalla det var man vill liggandes. Hmm, fan måste kolla! ;) *springer och kollar* Ha, jodå, jag har till och med två par, fast ett par är så blankslitna att de nog ska till himlen typ IGÅR.. ;)
 
Sv: I-landsproblem - vilken färg?

Ljusblått och brunt går hur bra som helst. Kom inte och säg nåt annat när jag har det på hälften av mina ridkläder... :-) Brunt tror jag annars kan vara en bra idé.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp