I väntan på en lösning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fastnat i förhållandesvackan jag nämnde tidigare i höstas, och kommer inte riktigt vidare. Vet inte vad jag ska göra. Det är inte så himla tydligt varför jag är missnöjd eller med vad... Jag bara längtar bort, och det känns så starkt att jag ibland inte kan tänka på något annat. Jag vill verkligen hitta en lösning, helst omedelbart eller igår. Det är galet jobbigt att gå omkring och må såhär.

Försöker ställa frågor till mig själv för att sätta ord på vad det är som är fel. Frågar t ex mig själv ”Vad VILL jag?”, ”Vad BEHÖVER jag just nu?”, men får inga vettiga svar. För: ”Knarka Hemnet och gå på husvisningar och köp ett eget hus!” räknar jag inte som ett vettigt svar direkt, även om det är det som mitt (barnsliga och impulsiva) hjärta skriker. ”Man löser inte ett problem så”, svarar min hjärna, ”- om det ens skulle vara praktiskt möjligt skulle det förmodligen bara bli som att hoppa ur askan in i elden i slutändan”... Men när jag frågar hjärnan HUR man löser det här problemet är det bara tomt och tyst. Samtidigt är jag nästan som förlamad av sorg och grubblerier.

Det är jävligt komplicerat att vara människa ibland.

Jag tror inte på ”Dumpa!!!” som någon generallösning. Livet är mer komplicerat än så. Det måste ju finnas ett problem, och det problemet måste ju gå att lösa genom att förändra något i vardagen. Problemet är att jag inte förstår vad som är problemet!! Jag är bara jäkligt missnöjd, irriterad, ynklig och sorgsen och hittar fel på allting... Tyvärr är jag inte så himla erfaren på relationsproblem, så jag är ingen direkt klippa på att veta hur jag ska bete mig och veta vad jag ska göra när det känns såhär...

Eftersom det rör mitt förhållande till min man så kan jag inte heller skriva eller prata om det som tynger mig med någon. Om jag ska kverulera kring vårt förhållande så anser jag att han borde vara den första att få höra det! Men eftersom kommunikationsproblem är en del av problemet så går inte det. Och då sitter jag där utan kanal att få reflektera eller lufta det som tynger mig. Och det är svårt.

Jag konstaterade dock härom dagen att jag åtminstone inte tappat livslusten. Jag vill fortfarande leva! Och det kanske låter lite märkligt att ägna utrymme åt att konstatera det, men tidigare i mitt liv så har motgångar, olycka och sorg ALLTID varit förknippat med att jag gett upp direkt och börjat längta efter döden och sett den som enda utväg. Ända sedan min långa depression tidigt i livet så har det varit som att dödslängtan alltid har bott i en undangömd del av mig, bara för att snabbt kliva fram och försöka ta över mig så snart jag blivit lite försvagad av någon livstörn. Men inte denna gång alltså! :) Än så länge står jag tydligen emot – yey! :banana:

Men det är galet vad dränerande det är att dels ha ett problem och dels inte ha nån jävla aning om ens vart jag ska börja leta efter lösningen!!...
Just nu sitter jag mest bara som i en vänthall och väntar på att någonting ska hända som tar mig ur detta jobbiga läge.
:(
 

Som du själv säger kommunicera med mannen.
Kanske ni kan komma överens om att skaffa en liten lägenhet där man kan få vara själv om man behöver.
Det är inget misslyckande att vara särbo ett tag heller
 
Som det är just nu skulle jag ÄLSKA att vara särbo ett tag! :love:
Jag får se om det öppnas en dörr för kommunikation oss emellan inom överskådlig framtid...
 
Jag är absolut ingen relationsexpert, men det jag lärt mig med åren så är konsten att kunna kommunicera underskattad. Jag tänkte direkt på en rad i ditt inlägg; "Men eftersom kommunikationsproblem är en del av problemet så går inte det. Och då sitter jag där utan kanal att få reflektera eller lufta det som tynger mig. Och det är svårt."
Det innebär ju att du vet om ett stort problem som du har just nu. Du VILL prata om livet och förhållandet, men kan inte.
Som Magiana föreslog så kan parterapi vara en bra sak, om din man/sambo är med på tåget. Prova, är även mitt förslag. Sen tar du beslut efter vad som kommer fram, t.ex särbo ett tag eller annat.
 
Vi pratade om vårt förhållande lite kort en stund för några veckor sen, och jag fick möjlighet att föra fram det som tynger mig. Hans respons var att han inte har märkt av något kommunikationsproblem - han tycker inte att det finns något problem överhuvudtaget. Han vill att vi bara tuffar på som vanligt.
Det är dock ett väldigt känsligt ämne, så det är svårt att prata om det.
Jag sa att vi behöver göra en plan för hur vi ska hålla kommunikationen i förhållandet igång, men han tyckte att vi kunde göra det "sen", och "sen" har inte infallit sedan dess. Och jag orkar inte vara den som ensam pushar och driver allting alltid...

Jag är inte heller helt på det klara med var jag själv står, varför jag känner som jag känner, vad jag tycker, vad jag vill, osv. För tillfället är jag mitt uppe i att försöka reda ut exakt vad det är som tynger mig, och analyserar dagligen. Det börjar faktiskt kanske framträda lite konturer i förvirringen, så jag hoppas att jag snart vet lite mer om vad det är som känns fel... Vet jag det så borde jag ha bättre grund för att fatta beslut om nästa steg.
 
Vi pratade om vårt förhållande lite kort en stund för några veckor sen, och jag fick möjlighet att föra fram det som tynger mig. Hans respons var att han inte har märkt av något kommunikationsproblem - han tycker inte att det finns något problem överhuvudtaget. Han vill att vi bara tuffar på som vanligt.
Det är dock ett väldigt känsligt ämne, så det är svårt att prata om det.
Jag sa att vi behöver göra en plan för hur vi ska hålla kommunikationen i förhållandet igång, men han tyckte att vi kunde göra det "sen", och "sen" har inte infallit sedan dess. Och jag orkar inte vara den som ensam pushar och driver allting alltid...

Jag är inte heller helt på det klara med var jag själv står, varför jag känner som jag känner, vad jag tycker, vad jag vill, osv. För tillfället är jag mitt uppe i att försöka reda ut exakt vad det är som tynger mig, och analyserar dagligen. Det börjar faktiskt kanske framträda lite konturer i förvirringen, så jag hoppas att jag snart vet lite mer om vad det är som känns fel... Vet jag det så borde jag ha bättre grund för att fatta beslut om nästa steg.
Det är nog en fördel att få reda på var skon klämmer. Då är det nog lättare att veta vad man kan göra åt det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 496
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp