I valet och kvalet... (Om sadel)

Solvira

Trådstartare
Om jag ska behålla min Hubertus allroundsadel eller inte. Den ligger ju inte helt hundra på honom, men den skadar inte ryggen på honom (haft den i 4 år nu) och har fått godkänt av en sadelmakarmästare.

Den är ju nyomstoppad nu, så nu kanske den ligger bättre också. Kändes som om man halkade snett i den förut. Bommen är kollad, och innan stoppningen gjordes var den lite sne, så det kan ju ha varit det...

Fördelar: om jag ska få den såld måste jag nog gå ner lite mer, men jag går så jäkla mycket back då. Den är inte mycket använd och PEDANTISKT skött, det var min lilla bebis. När jag stoppade om den värderades den till 5.500. Jag har den ute för 4.500 med alla tillbehör nu, men det är typ ingen som hör av sig. Och säljer jag den här behöver jag köpa en ny hoppsadel, och det går ju på minst samma pris...
Dessutom är min nya medryttare inte van att rida i dressyrsadel, så hon föredrar hopp/allround. Vilket passar mig bra, då jag är väldigt rädd om min nya dressyrsadel. Räcker med att man glömmer bort sig en sekund och är oförsiktig med naglarna så är den repad (är så lätt att repa).

Kan ta bilder lite senare för er som är intresserade.

Sv: I valet och kvalet... (Om sadel)

Här kommer lite bilder då... Den ligger ju bättre, den ligger ju still (förut kunde man "vicka" på den) sen den blev omstoppad. Så kanske var det bara det... För i början var det ju inga problem om att det kändes konstigt, och han har ju aldrig fått ont i ryggen av den.

hubertus080111.jpg

hubertus080111_2.jpg

hubertus080111_3.jpg

hubertus080111_4.jpg

Den blir kvar på provridning i alla fall, så får vi se hur den känns nu. Den ser bättre ut, kan jag ju säga.

hubertus sadlarna ligger inte högt i beg. pris.
jag har haft 2 stycken, dom gick för 2000 resp 3000 kr.
Då va det dressyrsadlar...vilket jag tror underlättar det lite.

Jag hade inte sålt.

Hade samma funderingar själv för ett tag sen, har mina gamla wintec allround som närmar sig 10 år snart. Den ligger bra på hästen, jag har dock kilpadd då jag behöver palla upp de flesta sadlar för tillfället för min ryggs skull. Jag använder den bara när jag rider ut eller hoppar, och hoppar gör jag väldigt väldigt sällan, och då löjligt små hinder. Ändå var jag inne på att köpa en hoppsadel, för NÄR jag väl hoppar så ger ju allroundsadeln inget stöd alls, och jag behöver ju ingen allround eftersom jag har en dressyrsadel..
Jag provade en hoppsadel som kändes jättebra först, men som jag efter ett par dagar fick ont i ryggen av (den låg jättebra på hästen), insåg då att jag helt enkelt inte klarar av flatback, utan behöver "ryggstöd" så att säga, en större vinkel. Då kunde jag som tur var sluta fundera, coh behålla min allroundsadel som funkar för både mig och hästen.
Min wintec är väl använd men i mycket bra skick, pedantskött, men som sagt gammal, och jag inser att jag skulle inte få ut några pengar som är nåt att snacka om vid försäljning, förmodligen under 2000 kr, och för de pengarna kan den lika gärna hänga kvar, och jag slipper lägga pengar på en ny sadel.

jag har oxå hoppsadel hemma...fastän jag bara hoppar kanske 3 ggr/år. Känns skönt o ha en iaf, för ibland kan den behövas. O dessutom vill medryttaren nog inte hopptävla i dressyrsadel :angel:

jag brukar dock säga antingen hopp eller dressyr.
allround gillar jag inte så mkt. (det är ju en smaksak)

Det var min tanke också, jag ville ha en hoppsadel.. Konstigt nog så kändes det jättebra när jag provade, men när jag tre dagar senare grät av smärtan i ryggen efter 45 minuters uteritt, då fick jag inse att jag får nöja mig med min allroundsadel trots allt..

jo trivs man med sin sadel ska man inte byta :-)
alla hoppsadlar är inte bekväma heller.
jag trivs med min wintec pro jumping dock. Mjuka och stora knästöd.
men jag rider i den kanske 10 ggr/år. Köpte den till medryttaren mest.

Sadeln är ju försmal så jag hade satsat på att köpa en hoppsadel som låg bra. Tror tyvärr inte du får ut så pass mkt om du säljer den heller, hubertus ligger lågt i pris.

Det var faktiskt meningen att jag skulle köpt en hoppsadel när jag köpte den här. Jag sa det till affären och sadelutprovaren (kunde inte mycket själv då...) men de gav mig en allroundsadel ändå. :mad: Det kändes jättesurt när jag flera månader senare ser på hemsidan at "nämen, det där är ju inte min... Det där är ju det!" när jag kollade på hoppsadlarna och allroundsadlarna. Allrounden kostade dessutom mer. :mad:

Det går tyvärr inte ihop, jag är arbetslös och pank. :/ (Har 200 på kontot...)

Kanske ska tillägga att den också fick godkänt av sadelutprovaren på M*stang när jag var där och köpte dressyrsadel i september och då var han lite rundare över ryggen... Har har i stort sett stått sen dess, p.g.a. sjukdom hos mig.
Han sa "tja, den ligger ju okej på honom, men känns det inte bra för dig så är det väl lika bra att du säljer den..."

Han inte fått mer muskler efter dressyrsadeln då?

Kanske bättre att behålla den ist för att köpa en hoppsadel i lägre kvalite..

Nej, jag har som sagt inte ridit så mycket sen dess. Jag har varit sjuk så himla mycket... Och nu har jag ridförbud. Har väl ridit max 15-20 i dressyrsadeln sen i september.

Om den ligger bra på hästen o om medryttaren ska använda den så behåll den!
men förstår om du behöver pengar :crazy: är du sjukskriven eller? tkr synd om dig som har varit sjuk så mkt, inge roligt alls :(

Ja, jag är sjukskriven just nu. Hade väl inte gjort så mycket om jag fick och kunde rida. :p
Det blir nog till att behålla den... Den har ju fungerat bra i alla år och fått godkänt av tre olika sadelutprovare nu.

Nej, det blir nog till att sälja den. Medryttaren som skulle börja kunde inte ändå (trasig axel tydligen) så då ser jag ingen idé med att ha den kvar... Jag rider bara i min soffa hela tiden ändå (dressyrsadeln). :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka